Μπορεί ο Ντένις Μπέργκαμπ να... πετούσε μέσα στο γήπεδο –ρωτήστε και τον Νίκο Νταμπίζα, που βέβαια δεν ήταν σε καμία περίπτωση το μοναδικό του θύμα- ωστόσο εκτός αγωνιστικού χώρου, ο Ολλανδός επιθετικός απέφευγε τις πτήσεις όπως ο διάολος το λιβάνι.
Δεν είχε βγει τυχαία το παρατσούκλι «μη ιπτάμενος Ολλανδός», καθώς ο άλλοτε φορ της Άρσεναλ, του Άγιαξ, της Ίντερ και φυσικά των «οράνιε» είχε αναπτύξει μία τεράστια φοβία για τα αεροπλάνα κατά τις αρχές της δεκαετίας του ’90.
Πολύς κόσμος αντιμετωπίζει με νευρικότητα τις πτήσεις, ωστόσο στην περίπτωση του Μπέργκαμπ τα πράγματα ήταν αρκετά χειρότερα. Όπως είχε πει παλαιότερα, όταν έπαιζε στους Λονδρέζους, «έχω αυτό το πρόβλημα και πρέπει να ζήσω με αυτό. Έχω ζητήσει βοήθεια από ειδικό, δεν μπορώ να κάνω κάτι, ούτε να το εξηγήσω, έχω να πετάξω δύο χρόνια με αεροπλάνο.
Η Ολλανδική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία με συμπονεί, όπως και η Άρσεναλ μέχρι τώρα. Απλά δεν μπορώ να πετάξω. Παγώνω, με πιάνει πανικός, ξεκινά την προηγούμενη μέρα, που δεν μπορώ να κοιμηθώ».
Αρκετά αργότερα, το 2013, μάθαμε περισσότερα για το πρόβλημα του «Ντένις του τρομερού», όταν εκδόθηκε η αυτοβιογραφία του. Με δικά του λόγια, «θυμάμαι εκείνα τα απαίσια μικρά αεροπλάνα στην Ιταλία (σ.σ. όταν έπαιζε στην Ίντερ) που έμεναν σε όλη τη διάρκεια της πτήσης ανάμεσα στα σύννεφα. Όλη την ώρα έτρεμαν, ήταν στενά και με μετέτρεψαν σε κλειστοφοβικό.
Δεν είχες χώρο να κουνηθείς και απλά καθόσουν εκεί σε ένα αεροσκάφος που έτρεμε όλη την ώρα. Ένιωθα απαίσια και άρχισα να νιώθω ότι δεν θέλω να το κάνω αυτό ξανά.
Έφτασα στο σημείο να κοιτάζω τον ουρανό κατά τη διάρκεια των εκτός έδρας αγώνων για να τσεκάρω τον καιρό. Είχε σύννεφα; Μερικές φορές έπαιζα μπάλα και σκεφτόμουν την επιστροφή στο σπίτι. Ήταν κόλαση.
Πριν από ένα ταξίδι για την Φλωρεντία, είδα το αεροπλάνο από μακριά και με έλουσε κρύος ιδρώτας. Και φυσικά μετά είχαμε μία ακόμη απαίσια πτήση».
Εκτός όμως των μικρών, ιταλικών αεροσκαφών, υπάρχουν και άλλα περιστατικά που θεωρείται ότι έπαιξαν και αυτά τον ρόλο τους. Πρώτο χρονολογικά, το τραγικό δυστύχημα της πτήσης 764 των Αερογραμμών του Σουρινάμ το 1989, στις 7 Ιουνίου, ακριβώς πριν από 33 χρόνια. Επρόκειτο για διεθνή πτήση από το Άμστερνταμ στο Παραμαρίμπο.
Πολλοί Ολλανδοί ποδοσφαιριστές επέβαιναν στο αεροσκάφος, καθώς κατευθύνονταν στην άλλοτε ολλανδική αποικία για να συμμετάσχουν σε φιλανθρωπικό αγώνα. Ο θρύλος λέει ότι ο Μπέργκαμπ, μαζί με παίκτες όπως ο Ρούουντ Γκούλιτ και ο Φρανκ Ράικαρντ επρόκειτο να πάνε και αυτοί, ωστόσο δεν τους το είχαν επιτρέψει οι σύλλογοί τους.
Ο 20χρονος τότε επιθετικός αγωνιζόταν στον Άγιαξ, δύο παίκτες του οποίου, ο Χένι Μέιγιερ και ο Στάνλεϊ Μένζο, είχαν αψηφίσει την επιθυμία του κλαμπ όμως είχαν πετάξει με άλλη πτήση – απόφαση που τους έσωσε τη ζωή.
Ανάμεσα στα θύματα της πτήσης 764 βρίσκονταν και οι Λόιντ Ντούσμπουργκ και Φίρχαλ Γιούμανκαν, με τους οποίους ο Μπέργκαμπ είχε υπάρξει συμπαίκτης...
Ο μετέπειτα θρύλος της Άρσεναλ συνέχισε να πετάει τα επόμενα χρόνια, ωστόσο η κατάσταση άρχισε να χειροτερεύει το 1994. Τότε βρέθηκε με την εθνική ομάδα της πατρίδας του στις ΗΠΑ για την τελική φάση του Παγκοσμίου Κυπέλλου. Πέραν των δύο υπερατλαντικών ταξιδιών που απαιτούνταν, οι μεγάλες αποστάσεις στη βόρεια Αμερική έφεραν ακόμη περισσότερες πτήσεις.
Μία βλάβη στον κινητήρα κατά τη διάρκεια μιας εξ αυτών έφερε πανικό στον αέρα, ωστόσο ευτυχώς το σκηνικό δεν πήρε άσχημη τροπή, ενώ η ηλιθιότητα ενός Ολλανδού δημοσιογράφου έπαιξε κι αυτή τον ρόλο της.
Έκανε, βλέπετε, φάρσα για βόμβα, με αποτέλεσμα να φυλακιστεί – και η πτήση της εθνικής ομάδας να καθυστερήσει. Όλα αυτά, σε συνδυασμό, αποδείχτηκαν καταστροφικά για τη ψυχολογία του Μπέργκαμπ, που παρ’ όλα αυτά πέτυχε τρία γκολ στην πορεία των «οράνιε» μέχρι τα προημιτελικά.
Ακολούθησε η χειρότερη σεζόν της καριέρας του, με τέσσερα μόλις γκολ σε 26 ματς με την Ίντερ, που το επόμενο καλοκαίρι τον πούλησε στην Άρσεναλ.
Οι «κανονιέρηδες» έδειξαν κατανόηση στο θέμα του ποδοσφαιριστή, ο οποίος βέβαια έχει αναφερθεί στο... ψαλίδι των απολαβών του για τον παραπάνω λόγο. «Στις συζητήσεις με την Άρσεναλ, αν έλεγα ένα εκατομμύριο, θα μου έλεγαν “εκατό χιλιάρικα λιγότερα, επειδή δεν πετάς”. Και το δέχτηκα».
Ακόμη πάντως και αν εξελίχτηκε στον... μη ιπτάμενο Ολλανδό, που αποφάσισε να μην εργαστεί ποτέ του ως προπονητής προκειμένου να μην χρειάζεται να μπαίνει σε αεροπλάνο, είναι σαφές πως ως πιτσιρικάς, πέταξε περισσότερο από τον μέσο άνθρωπο.
«Ξέρω από πτήσεις! Πέταξα αμέτρητες φορές, με μεγάλα, μεσαία και μικροσκοπικά αεροπλάνα» αναφέρει στο βιβλίο του, εξηγώντας πως «όταν έπαιζα στον Άγιαξ, μπήκα σε ένα απίστευτα μικρό αεροσκάφος και πάνω από την Αίτνα πέσαμε σε τρομερές αναταράξεις. Όσον αφορά στις πτήσεις, τα έχω κάνει και τα έχω δει όλα. Γι’ αυτό και δεν πρόκειται να ξαναπετάξω ξανά. Ποτέ».
Ακόμα κι έτσι, χάνοντας δηλαδή μπόλικα εκτός έδρας ματς, ο Μπέργκαμπ μνημονεύεται ως ένας εκ των πιο χαρισματικών επιθετικών της γενιάς του, με πάνω από 300 γκολ σε κάτι παραπάνω από 800 συμμετοχές.
Πανηγύρισε δε, πρωταθλήματα και Κύπελλα σε Ολλανδία και Αγγλία, καθώς και ένα Κύπελλο UEFA και ένα Κυπελλούχων. Πού να πετούσε κιόλας, δηλαδή... ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube