Δεν ξέρω τι με έχει πιάσει αυτές τις ημέρες και ασχολούμαι με θέματα περιβάλλοντος. Μάλλον τελικά θα πρέπει να είμαι αρκετά…ευαίσθητος, τουλάχιστον σε τέτοιους είδους θέματα. Το βέβαιο είναι ότι δεν το κάνω λόγω της επικαιρότητας, επειδή το τελευταίο χρονικό διάστημα το ζήτημα της προστασίας του περιβάλλοντος βρίσκεται σε έξαρση. Είναι αλήθεια ότι οι λύσεις που αναζητούνται είναι προς κάθε κατεύθυνση. Από τη μια οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιέζονται να περιορίσουν τα όρια εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τους κινητήρες τους, στα 130 γρ/χλμ. Δύσκολο μεν, ανέφικτο όχι. Δαπανηρό σίγουρα. Οι κατασκευαστές αρχίζουν να μειώνουν τον κυβισμό, βάζουν υπερσυμπιεστή από τα 1.200 κ.εκ. (Renault), ανακυκλώνουν καύσιμα με στροβιλοσυμπιεστή (VW), έχουν περάσει στην υβριδική τεχνολογία με συνδυασμό κινητήρων βενζίνης και ηλεκτροκινητήρων (Toyota, Honda), άλλες έχουν προχωρήσει στα βιοκαύσιμα (Saab – αιθανόλη) και άλλες στις κυψέλες καυσίμου υδρογόνου (Opel, Chevrolet κ.λ.π.). Συνεπώς βήματα προόδου γίνονται αρκετά και δεν θα αργήσει η στιγμή που κάποια συμφέρουσα λύση θα προκριθεί στη μαζική παραγωγή. Ωστόσο, υπάρχουν κι άλλες μέθοδοι για να προστατεύσουμε το περιβάλλον. Από το πως διαχειριζόμαστε τα σκουπίδια, μέχρι το πώς οδηγούμε. Μπορεί να μας αρέσουν κατά κάποιο τρόπο οι…γκαζιές, αλλά οφείλουμε να γνωρίζουμε ότι κοστίζουν κιόλας. Σε χρήμα (κατανάλωση) και καυσαέρια. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με επιστολή που έστειλε πρόσφατα στην ΕΛΠΑ, ενημερώνει για ορισμένες απλές ενέργειες που μπορούν να γίνουν, ώστε να πετύχουμε οικονομία καυσίμου έως και 15%. Σύμφωνα λοιπόν με τις υπηρεσίες του Ολλανδικού Υπουργείου Μεταφορών, που διενήργησαν για λογαριασμό της Ε.Ε. μια σειρά δοκιμών για το πρόγραμμα «ECO Driving», διαπιστώθηκε ότι λανθασμένες πιέσεις των ελαστικών, αυξάνουν μέχρι και 6% την κατανάλωση. Συνιστάται έλεγχος των πιέσεων των ελαστικών τουλάχιστον μια φορά το μήνα. Επίσης, με χαμηλότερες ταχύτητες στο ταξίδι, η αντίσταση που «προβάλλει» το αυτοκίνητο στον αέρα περιορίζεται, άρα και η κατανάλωση. Οι δοκιμές απέδειξαν ότι το ίδιο αυτοκίνητο στις ίδιες συνθήκες, με ταχύτητες 80 και 100 χλμ/ώρα αντίστοιχα, επιτυγχάνει οικονομία καυσίμου κατά 13,5% όταν κινείται με τη χαμηλότερη ταχύτητα! Ακόμη, σημαντικό ρόλο παίζει και η σωστή αλλαγή των ταχυτήτων. Να γίνεται πριν το αυτοκίνητο «ζοριστεί», δηλαδή να φθάνουμε στο όριο των στροφών κάθε σχέσης. Ενδεικτικό είναι ότι το ίδιο αυτοκίνητο σε συγκεκριμένη διαδρομή, κατανάλωσε 40% λιγότερα καύσιμα με 5η σχέση στο κιβώτιο, αντί της 4ης! Σημαντικό είναι στην κίνηση σε εθνικές οδούς, να «πιάνουμε» όσο το δυνατό πιο γρήγορα την ταχύτητα που μπορούμε να κινηθούμε με την μεγαλύτερη σχέση του κιβωτίου, για να έχουμε ανάλογη οικονομία. Και βέβαια, τελευταίο αλλά διόλου αμελητέο, είναι το…πόδι στο γκάζι, που δεν θα πρέπει να φθάνει στο…πάτωμα. Για οικονομία και μακροζωία του κινητήρα, δεν πρέπει να πατάμε το πεντάλ γκαζιού περισσότερο από τα τρία τέταρτα της διαδρομής του.