Το αυτοκίνητο, που συμβάλλει συνολικά στο 2,9% του ΑΕΠ της χώρας, πέρασε από πολλά κύματα το 2009. Απόρροια της οικονομικής κρίσης που ταλάνισε περισσότερο απ' όλες τη βιομηχανία αυτοκινήτου με κατακόρυφη πτώση των πωλήσεων διεθνώς.
Στη χώρα μας η κατάσταση θα μπορούσε να είναι πολύ χειρότερη από τα 220.548 νέα αυτοκίνητα που πουλήθηκαν το 2009, έναντι 267.242 μονάδων το 2008. Η πτώση του 17,5% θα μπορούσε να ήταν πολύ μεγαλύτερη, όπως σε πολλές χώρες της Ευρώπης, αν δεν συνέβαιναν δύο γεγονότα.
Το πρώτο ήταν η μείωση του τέλους ταξινόμησης κατά 50% που εφάρμοσε η προηγούμενη κυβέρνηση από τις 7 Απριλίου μέχρι τις 7 Αυγούστου. Η τότε κυβέρνηση, βλέποντας ότι οι πωλήσεις του πρώτου τριμήνου ήταν κοντά στο 38% κάτω από το αντίστοιχο διάστημα του 2008, χάνοντας πολλά χρήματα από τους φόρους αλλά δεχόμενη και την πίεση των εισαγωγέων που «έφευγε η γη κάτω από τα πόδια τους», λειτούργησε αυτό το μέτρο με αποτέλεσμα να μειωθούν οι τελικές τιμές των αυτοκινήτων κατά ορισμένες εκατοντάδες ευρώ στα μικρού κυβισμού και κατά ορισμένες χιλιάδες στα μεγαλύτερου κυβισμού, κι αυτό διότι ο φόρος των τελών ταξινόμησης υπολογίζεται ανάλογα τον κυβισμό. Ετσι, σχεδόν αμέσως, το ενδιαφέρον των Ελλήνων αγοραστών για νέο Ι.Χ., παρά την ύφεση στην οικονομία, αναθερμάνθηκε.
Το δεύτερο γεγονός είχε να κάνει με την απόφαση για απόσυρση παλαιών οχημάτων (όχι μόνο Ι.Χ. αλλά και ελαφρών επαγγελματικών και βαρέων φορτηγών) με επιδότηση του κράτους. Ηταν ένα θέμα που υπήρχε στα συρτάρια των υπουργείων από το 2008, αλλά ο Γιώργος Σουφλιάς, τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ δεν έδινε την έγκριση.
Τελικά, προ των εκλογών αποφασίστηκε να γίνει, αλλά επειδή είχαν εξαγγελθεί οι εκλογές και η Βουλή είχε διαλυθεί, έγινε με πράξη νομοθετικού περιεχομένου. Η απόσυρση με επιδότηση ξεκίνησε τέλος Σεπτεμβρίου και διήρκεσε μέχρι τις 2 Νοεμβρίου, όταν η νέα κυβέρνηση την κατάργησε με το πρόσχημα ότι θα πρέπει να δώσει το Δημόσιο 400 εκατ. ευρώ, κάτι που δεν αποδείχθηκε ούτε από την έκθεση του γενικού λογιστηρίου του κράτους ούτε από την κατάσταση στην αγορά.
Το αντίθετο συνέβη. Το δημόσιο ταμείο έχασε από τη μείωση των πωλήσεων αλλά και από τη μαζική κατάθεση πινακίδων παλαιών αυτοκινήτων, επειδή οι ιδιοκτήτες τους δεν είχαν να πληρώσουν τα αυξημένα τέλη κυκλοφορίας 2010, που θεσπίστηκαν για να γίνει μια μορφή αυτοχρηματοδότησης στην αγορά.
Πάντως, η απόσυρση με επιδότηση, έστω και για έναν μήνα, βοήθησε να φύγουν από την κυκλοφορία μόνο εκείνο το διάστημα κοντά στα 70.000 παλαιά οχήματα, την ώρα που οι μισοί περίπου κάτοχοι προέβησαν στην αγορά καινούργιου οχήματος λαμβάνοντας ένα έξτρα ποσό. Αυτές οι πωλήσεις κράτησαν «ζωντανό» και τον Δεκέμβριο με 9.687 μονάδες, έναντι 7.938 του αντίστοιχου μήνα του 2008. Toyota, VW, Opel, Ford, Suzuki και Hyundai ήταν οι έξι πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες.
Η Toyota διατηρεί τα σκήπτρα τής αγοράς τα τελευταία χρόνια, η VW κινείται δυναμικά, η Opel βάζει στόχο ακόμα και την πρωτιά φέτος, η Ford παραμένει σταθερή, η Suzuki ξεπούλησε, αλλά φέτος δεν έχει νέα μοντέλα, ενώ η Hyundai πήρε σημαντικό μερίδιο αγοράς και ατενίζει το μέλλον με περισσότερη αισιοδοξία. Οι 220.548 μονάδες πωλήσεων του 2009 ήταν το χειρότερο νούμερο μετά το 1998 (179.220). Από το 1999 οι πωλήσεις ήταν σταθερά πάνω από 257.000 φθάνοντας το απίθανο νούμερο των 290.225 μονάδων το 2001.