Θεωρώ ότι ένα από τα θέματα που πρέπει να βρίσκονται συνεχώς στην επικαιρότητα είναι το ζήτημα της οδικής ασφάλειας. Κι αυτό διότι χρειάζονται συνεχής επαγρύπνηση, ενημέρωση των πολιτών και βέβαια έργα. Το εθνικό οδικό δίκτυο αρχίζει να βελτιώνεται με τους σύγχρονους αυτοκινητόδρομους, αλλά το επαρχιακό είναι σε μαύρα χάλια. Αλλά και στις πόλεις η κατάσταση δεν είναι καλύτερη.
Δρόμοι-παγίδες με λακκούβες, ελλιπείς σημάνσεις, κακός φωτισμός, αόρατες διαγραμμίσεις, πέτρες και σκουπίδια συνθέτουν ένα σκηνικό που κάθε άλλο παρά ευρωπαϊκή χώρα θυμίζει. Από την άλλη πλευρά, τα σύγχρονα οχήματα διαθέτουν ολοένα και περισσότερα συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας. Μάλιστα, σε 2-3 χρόνια θα οδηγούμε αυτοκίνητα «αστακούς», που ακόμα και τον παράγοντα άνθρωπο, τον νούμερο ένα όσον αφορά την οδική ασφάλεια, βάζουν κάπως στο περιθώριο.
Εδώ έχουν ανακαλυφθεί συστήματα που φρενάρουν μόνο του το αυτοκίνητο, σε μικρές ταχύτητες, όταν πηγαίνει να χτυπήσει σταματημένο αυτοκίνητο ή διερχόμενους πεζούς. Για τις μεγάλες ταχύτητες υπάρχουν άλλα συστήματα, που μειώνουν αυτόματα την ταχύτητα, που βοηθούν να μην παρεκκλίνεις της πορείας σου, που σε κρατούν όσο το δυνατόν ξάγρυπνο, που σε ενημερώνουν τι έρχεται πλάι σου αν δεν είδες τον καθρέπτη και τόσα άλλα.
Ομως, επαναλαμβάνω, ο άνθρωπος είναι το κλειδί στο θέμα της οδικής ασφάλειας. Η χρήση της ζώνης ασφαλείας και στους πίσω επιβάτες θέλει πολύ μεγάλη προσπάθεια για να καταστεί εφικτή στη χώρα μας. Το ίδιο και ακόμα περισσότερο η χρήση του κράνους από τους μοτοσικλετιστές. Για τη χρήση αλκοόλ όταν πρόκειται να οδηγήσουμε, ούτε λόγος να γίνεται. Δυστυχώς, παρά τις συνεχείς αναφορές, τα τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά μηνύματα και τις εκστρατείες ενημέρωσης από διάφορους φορείς, οι νέοι κυρίως αρνούνται να συνειδητοποιήσουν σε μεγάλο βαθμό ότι οδήγηση και αλκοόλ δεν συμβαδίζουν.
Χρειαζόμαστε επίσης πολλή δουλειά στο σχολείο με μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής. Δεν έχει καθιερωθεί ως μάθημα και θα μπορούσε να διαμορφώσει συνειδήσεις για πεζούς και οδηγούς του αύριο. Η 15η Νοεμβρίου έχει καθιερωθεί ως η «Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης για τα Οδικά Δυστυχήματα» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ασφάλειας στις Μεταφορές (ETSC), η οποία θα παρουσιάσει τη 15η έκθεση οδικής ασφάλειας, καταδεικνύοντας ότι το πρόβλημα των τραυματιών είναι αντίστοιχα σημαντικό με αυτό των θανάτων.
Εκτός από τους 39.000 ανθρώπους που χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο σε συγκρούσεις στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ενωσης, 1.700.000 άνθρωποι καταγράφονται ως τραυματίες και μεταξύ αυτών 300.000 ως σοβαρά τραυματισμένοι. To Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» με την ιδιότητα του μέλους του ETSC αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, παρέχοντας τεχνογνωσία και υποστήριξη προς όλους τους φορείς που εμπλέκονται με το οδικό ατύχημα και την καταγραφή του. Παράλληλα, εξελίσσει και εφαρμόζει προγράμματα που στοχεύουν στη μείωση του αριθμού όλων των συνεπειών ενός ατυχήματος, στοχεύοντας στην κάθετη βελτίωση των συνθηκών ασφάλειας στους δρόμους μας.