Η ανέλπιστη απόφαση της κυβέρνησης για κατάργηση της απόσυρσης, βάσει των προεκλογικών δεσμεύσεων περί βελτίωσης του μέτρου και περί αναθεώρησης της πολιτικής περί τελών κυκλοφορίας βάσει των ρύπων, δημιουργεί ζητήματα στην αγορά.
Οι εισαγωγείς δικαίως διαμαρτυρήθηκαν, με ανακοίνωση του συνδέσμου τους, επικαλούμενοι ότι βλέποντας την απήχηση της απόσυρσης στο κοινό και την πρόθεση για διατήρηση του μέτρου προέβησαν σε παραγγελίες στα εργοστάσια, προκειμένου να έχουν επάρκεια αυτοκινήτων για την αυξημένη ζήτηση.
Τα εργοστάσια παράγουν, τα αυτοκίνητα έρχονται και οι εισαγωγείς επειδή τα προπληρώνουν καλούνται να καταβάλουν χρήματα που δεν ξέρουν πότε θα τα πάρουν πίσω, μια και με την απόσυρση λογικά θα υπάρξει ανάσχεση των πωλήσεων για ένα διάστημα. Από την άλλη βέβαια, επειδή στην Ελλάδα ζούμε και δεν υπάρχει συνέχεια σε πολιτικές αποφάσεις, έπρεπε οι εισαγωγείς να «κρατήσουν πισινή».
Αυτό δεν έγινε και τώρα ζητούν επίσημα να ισχύσει η απόσυρση μέχρι το τέλος του 2009 για να προλάβουν να δώσουν τα αυτοκίνητα που έχουν παραγγείλει. Ομως η κυβέρνηση δεν φέρεται διατεθειμένη να το κάνει. Εδώ δεν συζήτησε με κανέναν φορέα (εισαγωγείς, εμπόρους, συγκοινωνιολόγους, μηχανολόγους κ.ά.) για το αν ωφελεί το περιβάλλον και τις εισπράξεις του Δημοσίου η απόσυρση, τώρα θα δεχθεί να κάνει πίσω; Δύσκολα πράγματα.
Από την άλλη, όμως, διατήρησε τα αυξημένα τέλη κυκλοφορίας, έστω κι αν άλλαξε λίγο τα ποσά (περισσότερα για τα μεγαλύτερου κυβισμού, λιγότερα για τα μικρότερου), χωρίς να τα ρυθμίσει βάσει των ρύπων, όπως είχε προαναγγείλει. Το σκεπτικό της απόφασης, σύμφωνα με την προηγούμενη κυβέρνηση, ήταν «αυξάνω τα τέλη κυκλοφορίας των παλαιών (άνω των 4 ετών) σύμφωνα με την ευρωπαϊκή λογική “ο ρυπαίνων πληρώνει” για να επιδοτήσω την απόσυρση».
Τώρα, με τη διατήρηση των αυξημένων τελών κυκλοφορίας, χωρίς απόσυρση, μόνο φοροεισπρακτικό είναι το μέτρο. Οι εισαγωγικές εταιρείες καλούνται πλέον να προβούν σε ένα είδος ιδιωτικής απόσυρσης, δίνοντας επιδότηση αγοράς καινούργιου με απόσυρση ή αντικατάσταση παλιού.
Παράλληλα, επειδή το τέλος της χρονιάς πλησιάζει και όλες θέλουν να κλείσουν με τζίρο, έχουν προχωρήσει σε γενναίες προσφορές ανά μοντέλο. Ο σκληρός ανταγωνισμός θα αναγκάσει τις περισσότερες εταιρείες να κινηθούν σε αυτό το μοτίβο. Δεν ξέρω αν θα το κάνουν όλες, αλλά θα προσπαθήσουν να φέρουν κοντά τους όσους από τους περίπου 82.000 πρόλαβαν να αποσύρουν παλαιό όχημα μέσα σε ένα μήνα και που θα πάρουν κανονικά την κρατική επιδότηση.
Πάντως, με επιδότηση ή μη, πρέπει να γίνει συνείδηση όλων μας ότι τα αυτοκίνητα έχουν «ημερομηνία λήξεως» και κάποια στιγμή πρέπει να αποσύρονται, για ασφάλεια, καλύτερο περιβάλλον όσον αφορά τους ρύπους, διατήρηση του εμπορίου και των θέσεων εργασίας.