Κάθε συζήτηση για τα νέα μέσα ψηφιακής τεχνολογίας και την εξάπλωσή τους φέρνει συχνά και αντιρρήσεις για το πόσο βοηθούν, ιδιαίτερα όταν μιλάμε για τα σπορ.

Την ώρα που η Τσέλσι θα υποδέχεται στο «Στάμφορντ Μπριτζ» τη Χαλ το μεσημέρι του Σαββάτου, στο ματς που ανοίγει την αυλαία της νέα σεζόν της Πρέμιερ Λιγκ, αρκετές χιλιάδες κόσμου θα βρεθούν στις εξέδρες του σταδίου, κάποια εκατομμύρια θα παρακολουθήσουν την αναμέτρηση μέσα από τη συχνότητα του συνδρομητικού Skysports και πάνω από ένα εκατομμύριο θα έχουν τη δυνατότητα μέσω του υπολογιστή να δουν δωρεάν την εξέλιξη του παιχνιδιού.

Για το ακριβότερο ποδοσφαιρικό πρωτάθλημα στον κόσμο η δυνατότητα που δίνεται σε κάποιους να παρακολουθήσουν χωρίς αντίτιμο ένα τέτοιο προϊόν αντιμετωπίζεται ως απειλή. Και οι άνθρωποι της Πρέμιερ Λιγκ είναι διατεθειμένοι να πάρουν άμεσα μέτρα πριν η κατάσταση φτάσει στο απροχώρητο.

Η ψηφιακή επανάσταση εδώ και λίγα χρόνια έδωσε ένα ισχυρό χτύπημα αρχικά στη μουσική βιομηχανία, στη συνέχεια στις εφημερίδες και τώρα απειλεί και τα τηλεοπτικά προγράμματα και κατ’ επέκταση το ποδόσφαιρο, το οποίο σ' ένα μεγάλο ποσοστό συντηρείται από τα χρήματα που καταβάλλουν τα τηλεοπτικά δίκτυα για να αποκτήσουν τα δικαιώματα μετάδοσης των αγώνων.

Αν υπολογίσει κανείς πως για την επόμενη τριετία η συμφωνία της Πρέμιερ Λιγκ με τα τηλεοπτικά κανάλια αποφέρει στα ταμεία της περίπου δύο δισεκατομμύρια λίρες (2,3 δισ. ευρώ), μπορεί να κατανοήσει κανείς πως η προσπάθεια της αγγλικής λίγκας δεν γίνεται μόνο για να περιορίσει την πειρατεία, αλλά και για να διεκδικήσει τα επόμενα χρόνια χρήματα για τη live προβολή των αγώνων στο Ιντερνετ. Μάλιστα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών, η εφαρμογή ενός τέτοιου σχεδίου μπορεί να αυξήσει κατά ένα δισεκατομμύριο λίρες τα έσοδα για τις ομάδες.

Στο πλευρό της η Πρέμιερ Λιγκ έχει –όπως ήταν αναμενόμενο– και τα τηλεοπτικά δίκτυα (BSKYB, ITV), τα οποία έχουν χρυσοπληρώσει για τα δικαιώματα και πιέζουν τη βρετανική κυβέρνηση να λάβει αυστηρότερα μέτρα για να καταπολεμήσει την πειρατεία, προστατεύοντας τα «προϊόντα» τους.

Το 2007 η αγγλική λίγκα είχε κινηθεί νομικά εναντίον του youtube, υποστηρίζοντας πως παραβιάζονται τα πνευματικά δικαιώματα. Τον ίδιο δρόμο ακολούθησαν και άλλοι και πλέον όλα θα κριθούν στο δικαστήριο, το οποίο καλείται να αποφασίσει αν το youtube θα πρέπει αυτόματα να αφαιρεί τα video που καλύπτονται με copyright ή αυτό να συμβαίνει κατόπιν ειδοποίησης από τον κάτοχο των δικαιωμάτων.

Ενα σημαντικό όπλο απέναντι στην πειρατεία που έχουν οι κάτοχοι δικαιωμάτων αθλητικών γεγονότων είναι πως, σε αντίθεση με τη μουσική ή τις ταινίες, η αξία τους βασίζεται στη ζωντανή μετάδοσή τους. Για τον λόγο αυτό η Πρέμιερ Λιγκ έχει ξεκινήσει κυνηγητό και φαίνεται πως καταφέρνει να περιορίσει σε σημαντικό ποσοστό τις ιστοσελίδες που προβάλλουν παράνομα τις αναμετρήσεις του πρωταθλήματος.

Μέχρι στιγμής εντοπίστηκαν 177 τέτοια sites, τα οποία είχαν την έδρα τους κυρίως στην Κίνα, με σχεδόν τους μισούς επισκέπτες να προέρχονται από τη συγκεκριμένη χώρα. Η διοργανώτρια αρχή του πρωταθλήματος της Πρέμιερσιπ σχεδιάζει να παραχωρήσει ένα μέρος του πακέτου των μεταδόσεων σε ελεύθερο κανάλι της Κίνας, ώστε να αποτρέψει τον κόσμο να επισκέπτεται το Ιντερνετ. Με αυτόν τον τρόπο παράλληλα η Πρέμιερ Λιγκ θα εξασφαλίζει ότι η κινεζική κρατική τηλεόραση θα έχει άμεσο ενδιαφέρον να προστατεύσει τα δικαιώματα.

Αν και οι Αγγλοι θεωρούνται πρωτοπόροι στο marketing, φαίνεται πως έχουν μείνει πίσω σε σύγκριση με τους Αμερικανούς αλλά και την ΟΥΕΦΑ. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού οι αντίστοιχες λίγκες του ποδοσφαίρου, του μπέιζμπολ και του χόκεϊ έχουν εξασφαλίσει πλουσιοπάροχα συμβόλαια για την εξάπλωση του προϊόντος στο Διαδίκτυο, όπως και η ευρωπαϊκή ομοσπονδία ποδοσφαίρου, η οποία θα προχωρήσει σε αντίστοιχες συμφωνίες για το Τσάμπιονς Λιγκ.

Οι ειδικοί εκτιμούν πως τα χρήματα του βρετανικού τηλεοπτικού δικτύου SKY, που ρέουν άφθονα προς το ποδόσφαιρο, επί της ουσίας εγκλώβισαν την Πρέμιερ Λιγκ σε μια εσωστρεφή πολιτική και την εμπόδισαν να διευρύνει τους ορίζοντές της και να θωρακίσει το προϊόν της απέναντι στη νέα τεχνολογία.

Ο καθηγητής Οικονομικών και συγγραφέας, μαζί με τον Σάιμον Κούπερ του βιβλίου «Soccernomics», Στέφαν Σιμάνσκι, επισημαίνει πως η Πρέμιερ Λιγκ πρέπει να αντιμετωπίσει με πιο ανοιχτό μάτι τις δυνατότητες που δίνονται μέσω του Ιντερνετ, των ηλεκτρονικών παιχνιδιών αλλά ακόμα και της τηλεόρασης. «Το κλειδί για να γίνει ένα αθλητικό προϊόν ελκυστικό είναι η ατμόσφαιρα. Το άθλημα που θα μπορέσει να μεταδώσει αυτή την ατμόσφαιρα θα είναι και το πιο επιτυχημένο και θα καταφέρει να προσελκύσει νεαρούς οπαδούς».

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube