Η χθεσινή συνέντευξη Τύπου του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων έφερε στο φως πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία, τα οποία –εν τέλει– πρέπει να λάβει σοβαρά υπ' όψιν η κυβέρνηση ώστε, επιτέλους, να έχουμε μια σταθερή πολιτική στον χώρο του αυτοκινήτου, με αλλαγή στη φορολόγηση (τέλη κυκλοφορίας) σύμφωνη με τα πρότυπα άλλων κρατών της Ευρώπης (ανάλογα με τους ρύπους κι όχι με τον κυβισμό), αποτελεσματικούς ελέγχους στα Ι.Χ. (να λειτουργούν σωστά τα ΚΤΕΟ) και απόσυρση αυτοκινήτων παλαιάς τεχνολογίας.

Ο πρόεδρος του ΣΕΑΑ, Γιώργος Βασιλάκης, ανέφερε: «Η απόφαση της κυβέρνησης για 50% μείωση των τελών ταξινόμησης ήταν ένα γενναίο μέτρο προς τη σωστή κατεύθυνση. Η αγορά αντέδρασε θετικά και ανακόπηκε σημαντικά η καθοδική πορεία του πρώτου τριμήνου του 2009, στη διάρκεια του οποίου ο κλάδος επλήγη από την οικονομική κρίση».

Σημειώνουμε ότι στο πεντάμηνο Νοέμβριος 2008 – Μάρτιος 2009 έναντι της αντίστοιχης περιόδου 2007-2008 υπήρξε πτώση 36% στις πωλήσεις Ι.Χ. στην Ελλάδα, όταν στην Ε.Ε. ήταν 19%. Από τις 7 Απριλίου με τη μείωση των τελών ταξινόμησης η κατάσταση βελτιώθηκε. Μάλιστα, το δίμηνο Μάιος – Ιούνιος η μείωση των πωλήσεων στην Ελλάδα ήταν 4% έναντι 5% στην Ε.Ε. Ευνοημένες ήταν οι πωλήσεις από 1.600 κ.εκ. και άνω (όσο μεγαλύτερος κυβισμός τόσο μεγαλύτερη η μείωση του φόρου), ενώ συνεισέφεραν και οι πολλές προσφορές των εταιρειών.

Επίσης, το μέτρο ενίσχυσε τα έσοδα του Δημοσίου. Στο πρώτο τρίμηνο του 2009 έρεαν με μέσο ρυθμό 98,5 εκατ. ευρώ τον μήνα και στο τελευταίο δίμηνο έφθασαν στα 112,7 εκατ. τον μήνα. Ο ΣΕΑΑ προτείνει το μέτρο της μείωσης του Τ.Τ. να συνεχιστεί και μετά τις 7 Αυγούστου, όχι απλώς μέχρι το τέλος του 2009, αλλά μέχρι το 2011.

Ομως πρέπει να συνδυαστεί με ουσιαστική απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων, διότι έχουμε περίπου 1,8 εκατ. οχήματα εκπομπών ρύπων Euro 0 και 1, τη στιγμή που τώρα κυκλοφορούν αυτοκίνητα Euro 5, αλλά και με αντικίνητρα κυκλοφορίας τους (υψηλή φορολογία βάσει ρύπων). Στην Ελλάδα ο μ.ό. ηλικίας των Ι.Χ. είναι 11 έτη, στα ελαφρά φορτηγά 14, στα μεσαία και βαρέα φορτηγά 17 και στα λεωφορεία 13.

Τα αντίστοιχα νούμερα στην Ε.Ε. είναι 7, 8, 8 και 8 έτη. Επισημαίνω, επίσης, ότι στην Ελλάδα κάθε χρόνο προστίθενται στην κυκλοφορία χιλιάδες αυτοκίνητα και αποσύρονται λίγα. Για παράδειγμα, πέρυσι κυκλοφόρησαν 280.000 νέα Ι.Χ. και αποσύρθηκαν περίπου 60.000.

Συζητήθηκε ακόμα το θέμα άρσης της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη. Αποτελεί αυτή τη στιγμή δεύτερη προτεραιότητα για τον ΣΕΑΑ και προτείνει να ξεκινήσει από τα ελαφρά φορτηγά. Στην Ε.Ε. τα πετρελαιοκίνητα οχήματα αποτελούν το 53% της αγοράς και στην Ελλάδα το 3,5% μόλις. Θα επανέλθω με περισσότερα σύντομα.

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube