Συζητώντας καθημερινά με τους ανθρώπους των εταιρειών αυτοκίνητων διαπιστώνω την αγωνία τους για το τι μέλλει γενέσθαι. Ολοι με ρωτούν αν θα συνεχιστεί και μετά τις 7 Αυγούστου το μέτρο της μείωσης κατά 50% του τέλους ταξινόμησης, έχοντας ίσως την αμυδρά ελπίδα ότι κάτι θετικό θα ακούσουν. Ολα συνηγορούν ότι δεν πρόκειται να συνεχιστεί η ελάφρυνση της φορολογίας, κυρίως από τη στιγμή που υπήρξε μπαράζ εισπρακτικών κινήσεων που αφορά και το Ι.Χ.

Είναι αλήθεια ότι το μέτρο, το οποίο τέθηκε σε ισχύ στις 7 Απριλίου, έφερε θετικά αποτελέσματα, δηλαδή σημαντική άνοδο των πωλήσεων, τους μήνες Μάιο και Ιούνιο. Ισως και τον Ιούλιο η αγορά να κυμανθεί σε υψηλό επίπεδο, μολονότι οι περισσότεροι θα σκέφτονται τα (βεβαρημένα) έξοδα των διακοπών, αλλά σε γενικές γραμμές η πτώση στο πρώτο επτάμηνο του 2009 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2008 θα είναι πάνω από 30%.

Για τον Αύγουστο ουδείς εγγυάται ότι η αγορά θα λειτουργήσει υποφερτά, ενώ εκτιμήσεις δεν μπορούν να γίνουν ούτε για τον Σεπτέμβριο με τα έξοδα για τα σχολεία (δίδακτρα κ.λπ.). Το ζήτημα δεν είναι ότι η επιβολή έκτακτης φορολογίας 150 έως 650 ευρώ στα αυτοκίνητα μεσαίου και μεγάλου κυβισμού (1929 κ. εκ. και άνω) δημιουργεί απόλυτα ουσιαστικό πρόβλημα αγοράς.

Το θέμα είναι ψυχολογικό με τη νέα φορολόγηση αλλά και ουσιαστικό εν μέρει, μια και συνδυάζεται με αύξηση της τιμής των υγρών καυσίμων αλλά και με άλλα φορολογικά μέτρα (ημιυπαίθριοι, περαίωση βιβλίων για επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, σκάφη αναψυχής).

Συμφωνώ με την άποψη του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αυτοκινήτων ότι η επιπλέον ετήσια φορολογία είναι άδικη, επειδή τα αυτοκίνητα μεσαίου και μεγάλου κυβισμού φορολογούνται ήδη σημαντικά στη χώρα μας. Επιπλέον, ο προσδιορισμός της φορολογίας βάσει του κυβισμού είναι ακατάλληλη, μια και δεν συνδυάζεται με την αξία του κάθε αυτοκινήτου ούτε με τις εκπομπές ρύπων, δεδομένα που έχουν υιοθετήσει τα περισσότερα κράτη της Ε.Ε.

Και ακόμα αποτελεί παγκόσμιο φαινόμενο να μη γνωρίζει ο υποψήφιος αγοραστής, όχι τι θα ισχύσει του χρόνου σχετικά με τη φορολογική πολιτική, αλλά ούτε στο δεύτερο εξάμηνο του ίδιου έτους! Πώς μπορεί συνεπώς να υπολογίσει κάποιος μια αγορά, και όχι μόνο του αυτοκινήτου; Δεν πρέπει επιτέλους να εφαρμόσουμε μια φορολογική πολιτική τουλάχιστον πενταετίας, έστω και αν είναι κάπως σκληρή; Ισως πιο δίκαιο να είναι η μετακύλιση της φορολογίας του αυτοκινήτου από την αγορά στη χρήση.

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube