Πέρασαν πολλές δεκαετίες, χάθηκαν χρόνος, χρήμα και ανθρώπινες ζωές λόγω της κακής κατάστασης των δρόμων, αποξενώθηκαν περιοχές. Ισως η Εγνατία Οδός να αποτελέσει ένα μάθημα για το μέλλον. Για το πώς πρέπει να υλοποιούνται μεγάλα έργα με σύμπνοια, χωρίς πολιτικές σκοπιμότητες και με το κοινό συμφέρον πάνω απ' όλα και όλους. Η Εγνατία Οδός, λοιπόν, παραδόθηκε από προχθές εξ ολοκλήρου στην κυκλοφορία.
Μόνο σε μία σήραγγα 830 μ. στο τμήμα Σέλλες – Αγ. Αναστασία μεταξύ Ιωαννίνων και Ηγουμενίτσας απομένουν λίγες εργασίες (ολοκληρώνονται τον Ιούλιο) και 380 μ. στη γέφυρα στο τμήμα Αραχθος – Περιστέρι μεταξύ Ιωαννίνων και Μετσόβου (τελειώνει τον Σεπτέμβριο). Η κυκλοφορία και στα δύο αυτά τμήματα γίνεται με μικρές παρακάμψεις.
Ο σπουδαίος διευρωπαϊκός άξονας που ενώνει Ανατολή και Δύση, το μεγαλύτερο οδικό έργο που έγινε ποτέ στη χώρα μας με προδιαγραφές σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου, χρηματοδοτήθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Ενωση. Οι μελέτες ξεκίνησαν το 1970, αλλά η χάραξη διαμορφώθηκε στη δεκαετία του '80. Τα πρώτα τμήματα άρχισαν να κατασκευάζονται, χωρίς όμως πολλά να ολοκληρώνονται λόγω διάφορων προβλημάτων (και τεχνικών).
Τη δεκαετία 1994-2004 παραδόθηκαν 389 χλμ., ενώ το διάστημα 2004–2009 δόθηκαν στην κυκλοφορία ακόμα 410 χλμ., τα οποία συνθέτουν τον κύριο άξονα της Εγνατίας Οδού. Παράλληλα, είναι έτοιμα τα δύο τρίτα των κάθετων αξόνων και μέχρι το τέλος της χρονιάς θα παραδοθούν τα υπόλοιπα, ώστε να ολοκληρωθεί συνολικά το έργο της Εγνατίας Οδού –μήκους 947 χλμ. μαζί με τους κάθετους άξονες.
Το πιο δύσκολο τεχνικά τμήμα, το οποίο κατασκευάστηκε μετά το 2004, ήταν το τμήμα Ιωάννινα - Γρεβενά, 96 χλμ. και προϋπολογισμού 1,6 δισ. ευρώ, με τετραπλάσιο κόστος του συνηθισμένου ανά χιλιόμετρο, διότι έγιναν πολλές σήραγγες και γέφυρες.
Συνολικά η Εγνατία Οδός έχει τρεις λωρίδες ανά κλάδο και κεντρική διαχωριστική νησίδα. Από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους του Εβρου η απόσταση διανύεται σε 6 ώρες και 10 λεπτά (Θεσσαλονίκη - Ιωάννινα σε 2 ώρες και 15 λεπτά). Η Εγνατία Οδός ενώνει 5 περιφέρειες, 10 πρωτεύουσες νομών, 4 λιμάνια και 6 αεροδρόμια. Διαθέτει 73 σήραγγες μήκους 100 χλμ. (η μεγαλύτερη του Δρίσκου –4,6 χλμ.), 135 γέφυρες και 293 κάτω διαβάσεις συνολικού μήκους 42 χλμ. Η μεγαλύτερη γέφυρα είναι του Αράχθου (1.000 μ.) και η υψηλότερη του Μετσόβου (110 μ.).
Με το έργο δόθηκε σεβασμός στη χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής, ιδιαίτερα για την προστασία της αρκούδας, του λύκου και των άλλων μικρών θηλαστικών της περιοχής. Η περιοχή που επηρεάζεται από την Εγνατία Οδό καλύπτει το 50% της συνολικής επιφάνειας της χώρας και αντιστοιχεί στο 45% των εξαγωγών της Ελλάδας. Μακάρι να συμβάλλει ακόμα περισσότερο στην ανάπτυξη.