Τα πέντε τελευταία χρόνια το κυριότερο αναπτυξιακό έργο στην Αττική είναι η επέκταση του δικτύου μετρό, του μέσου σταθερής τροχιάς, που πράγματι έχει αλλάξει προς το καλύτερο τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αθήνας. Μέχρι το τέλος του 2009 θα παραδοθούν πέντε νέοι σταθμοί (Νομισματοκοπείο, Χολαργός, Χαϊδάρι, Περιστέρι, Ανθούπολη) και άλλοι πέντε στα μέσα του 2010 (Ηλιούπολη, Αλιμος, Αργυρούπολη, Ελληνικό, Αγία Παρασκευή).
Σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός επέκτασης Χαϊδάρι – Πειραιάς με έξι σταθμούς (7,5 χλμ.) και ολοκληρώνεται η φάση μελέτης για τη γραμμή U (πέταλο), με 20 σταθμούς (από Γαλάτσι, Πανεπιστήμιο, Παγκράτι μέχρι Μαρούσι), μήκους 21 χλμ. Εξάλλου, δημοπρατήθηκε το έργο κατασκευής της πρώτης επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά (425 εκατ. ευρώ) με 5 σύγχρονους σταθμούς 4,8 χλμ. (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα), σταθμό μετεπιβίβασης και πάρκινγκ 1.000 Ι.Χ. στη Μίκρα.
Οσον αφορά ένα άλλο μείζον ζήτημα, τους δρόμους στην Αττική, όπου έχει συγκεντρωθεί ο μισός πληθυσμός της χώρας και τα μισά κυκλοφορούντα οχήματα, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς, έχει εξαγγείλει την κατασκευή των «νέων αυτοκινητόδρομων Αττικής» (δυτική περιφερειακή Υμηττού, μεγάλη σήραγγα Υμηττού, άξονας σύνδεσης Μεσογείων – Ραφήνας, άξονας Μεσογείων – Αγ. Μαρίνας, ολοκλήρωση άξονα Σταυρού – Ραφήνας, ανακατασκευή και υπογειοποίηση της Λεωφ. Ποσειδώνος, υπογειοποίηση τμήματος στο Πανεπιστήμιο). Είναι το τελευταίο μεγάλο έργο που μπορεί να γίνει στην Αττική, πιθανότατα θα ανακουφίσει την κυκλοφορία (αν δεν πήξουμε κι άλλο σε Ι.Χ.) και ίσως βοηθήσει στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, τουλάχιστον στο κέντρο.
Δυστυχώς, όλες οι πολιτικές μετά τον πόλεμο οδήγησαν στην αποψίλωση της περιφέρειας και στη γιγάντωση της Αθήνας, δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα. Επειδή είναι ανέφικτο να γίνει μαζική αποκέντρωση, τουλάχιστον πρέπει να υπάρξει σωστή διαχείριση των μετακινήσεων περίπου 6 εκατ. κατοίκων. Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι, σύμφωνοι με το ισχύον αλλά και το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο, θα είναι κατά 80% υπόγειοι, έναντι 40% της Αττικής Οδού. Από πέρυσι τον Ιούνιο έγιναν διαβουλεύσεις με τους δημάρχους των περιοχών του Υμηττού.
Οι παρατηρήσεις εντάχθηκαν στο σχέδιο που κατατέθηκε εκ νέου για διαβουλεύσεις φέτος τον Φεβρουάριο, υπήρξαν ξανά παρατηρήσεις από δημάρχους και αρχαιολογικό συμβούλιο, οι οποίες μελετώνται για να μπουν στο τελικό σχέδιο. Σύμφωνα με το ΥΠΕΧΩΔΕ, για την προστασία του ορεινού όγκου του Υμηττού θεσμοθετούνται αυστηρότεροι όροι δόμησης και χρήσης γης. Στα σχέδια αντιδρά το ΤΕΕ, μάλλον ετεροχρονισμένα, και αναμένονται εξελίξεις.