Και οι γίγαντες γονατίζουν. Η οικονομική κρίση που ξεκίνησε από τις ΗΠΑ και επηρεάζει πια όλο τον κόσμο, αλλού περισσότερο κι αλλού λιγότερο, έχει επιφέρει αρνητικά αποτελέσματα στον κλάδο της βιομηχανίας αυτοκινήτου, κυρίως στους ομίλους–κολοσσούς. Από τη στιγμή που οι τράπεζες σταμάτησαν να δίνουν χρήματα στους κατασκευαστές αυτοκινήτων, η παραγωγική διαδικασία στα εργοστάσια περιορίστηκε ή και σταμάτησε για ένα διάστημα.
Η κατάσταση επιδεινώθηκε έπειτα και από την απροθυμία Αμερικανών και Ευρωπαίων να αγοράσουν καινούργιο αυτοκίνητο. Είναι ενδεικτικό ότι τον Ιανουάριο στη γηραιά ήπειρο οι πωλήσεις έπεσαν κατά 26% συγκριτικά με τον αντίστοιχο περσινό μήνα.
Το 2008 ήταν επίσης πτωτική χρονιά έναντι του 2007. Συγκεκριμένα, σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2007, ο Αύγουστος είχε 15,7% μείωση πωλήσεων, ο Σεπτέμβριος -8,2%, ο Οκτώβριος -14,5%, ο Νοέμβριος -25,8% και ο Δεκέμβριος -17,8%.
Στη δίνη του κυκλώνα βρέθηκε ο μεγαλύτερος κατασκευαστικός όμιλος αυτοκίνητων, η General Motors, η οποία διαθέτει ουκ ολίγες μάρκες στην γκάμα της (Opel, Saab, Chevrolet, Cadillac, Hummer, Corvette, Buick, Holden, Pontiac, Saturn). Ο όμιλος ήδη βρίσκεται σε διαδικασία οικονομικής ενίσχυσης από την αμερικανική κυβέρνηση, καταθέτοντας μελέτη βιωσιμότητας για το 2009.
Ανακοίνωσε ότι θα μειώσει την παραγωγή στις ΗΠΑ από 12,5 σε 13 εκατ. οχήματα το 2008 σε 11,5 με 12 εκατ. το 2009. Προβλέπει δε ότι θα πουλήσει περίπου 10,5 εκατ. οχήματα, παρ' όλο που η αμερικανική αγορά είναι 40% κάτω από τους περσινούς μήνες, και σε όλο τον κόσμο 57,5 εκατ.
Ταυτόχρονα ετοιμάζεται να μειώσει τα κόστη των λειτουργιών της στην Ευρώπη κατά 1,2 δισ. δολάρια, την ώρα που ζήτησε από τις κυβερνήσεις των Γερμανίας, Μ. Βρετανίας, Σουηδίας, Καναδά και Ταϊλάνδης βοήθεια ύψους 6 δισ. δολαρίων. Ομως η Καγκελάριος της Γερμανίας, Ανγκέλα Μέρκελ, η οποία ενδιαφέρεται για τη δική της Opel, μέλος του ομίλου G.M., θέλει ένα ξεκάθαρο πλάνο από την Opel για να προσφέρει βοήθεια (η G.M. ζητεί 1,8 δισ. δολάρια).
Οσον αφορά τη σουηδική μάρκα Saab και τη Vauxhall (Opel) Μ. Βρετανίας, η G.M. θεωρεί ότι το 2011 μπορούν να επανέλθουν στην κερδοφορία μετά τα αρνητικά αποτελέσματα που αναμένονται φέτος και το 2010. Για να αντιστραφεί η αρνητική κατάσταση η G.M. Ευρώπης είναι διατεθειμένη να συνεργαστεί με τρίτα μέρη, κυβερνήσεις ή εταιρείες, ώστε οι μάρκες να επιβιώσουν. Η G.M. δεν θα ρίξει χρήματα στην Ευρώπη από την αμερικανική βοήθεια και θέλει να μειώσει την παραγωγή ή και να κλείσει υψηλού κόστους παραγωγικές μονάδες στην Ευρώπη.
Πάντως, όσοι θέλουν να αγοράσουν Opel και Saab ας κάνουν την κίνηση. Ούτε θέμα αξιοπιστίας των αυτοκινήτων τίθεται ούτε θέμα ασφάλειας…