Σε συνέχεια των όσων έγραψα τις προηγούμενες ημέρες όσον αφορά την κατάσταση που επικρατεί στον χώρο της αγοράς του αυτοκινήτου στη χώρα μας αλλά και διεθνώς, έχω να παραθέσω σήμερα ορισμένα ακόμα στοιχεία που προκύπτουν από το ρεπορτάζ. Αρκετές εταιρείες ήδη έχουν ξεκινήσει εκπτωτικά προγράμματα αγοράς καινούργιων αυτοκινήτων, θέλοντας έτσι να τονώσουν το εμπόριο.
Σε ορισμένα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού η έκπτωση φθάνει και τα 2.000 ευρώ. Μία εταιρεία έκανε ουσιαστικά έκπτωση 10% επί του συνολικού τιμοκαταλόγου της για όλα της τα μοντέλα, την ώρα που κάποιες άλλες προχώρησαν σε επιδοτούμενα χρηματοδοτικά προγράμματα μέσω των τραπεζών, οι οποίες είναι κατά κύριο λόγο υπεύθυνες για την εν γένει κατάσταση στην αγορά. Χωρίς χρηματοδότηση δεν κινείται φύλλο.
Πάντως είναι αλήθεια ότι ο δανεισμός είχε απλοποιηθεί πολύ. Μόνο με τη ταυτότητα και μια υπογραφή σού έβγαζαν δάνειο για αγορά αυτοκινήτου αυθημερόν. Οι εταιρείες βέβαια πουλούσαν, αλλά το «μπαμ» έγινε με τον υπερδανεισμό, μια και πέραν των δανείων για αυτοκίνητα, είχαμε έκρηξη στην αγορά κατοικίας και πολύ περισσότερο με τα καταναλωτικά δάνεια και τις πιστωτικές κάρτες.
Επειτα από τέσσερις και παραπάνω μήνες κρίσης οι τράπεζες δεν φαίνονται διατεθειμένες να βελτιώσουν τη χρηματοδότηση. Κι όσο αυτό διαρκεί, το χρήμα δεν θα αλλάζει χέρια. Πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα από την αγορά καινούργιου αυτοκινήτου έχει η αγορά μεταχειρισμένου. Κι αν στην πρώτη περίπτωση πολλοί εισαγωγείς επιδοτούν τους κατά τόπους αντιπροσώπους τους με ορισμένο ποσό ανά μοντέλο προκειμένου να πετύχουν αύξηση των πωλήσεων, στις ανεξάρτητες εταιρείες εμπορίας μεταχειρισμένων δεν συμβαίνει το ίδιο.
Επειδή τα μεταχειρισμένα κοστίζουν αρκετά φθηνότερα από τα καινούργια αυτοκίνητα, κατά βάση τα προτιμούν αυτοί που δυσκολεύονται οικονομικά. Ομως και πάλι μέσω τραπεζών θα γίνει η συναλλαγή, την ώρα που υπάρχει η σκέψη από πολλούς να επανέλθουν τα γραμμάτια.
Σύμφωνα με έρευνα που έκανε ένας έμπορος μεταχειρισμένων, σε τέσσερις δρόμους με δεκάδες καταστήματα πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων (Λιοσίων, Θηβών, Θησέως, Γρ. Λαμπράκη), το τελευταίο διάστημα έκλεισαν πενήντα! Βέβαια το ξεκαθάρισμα στην αγορά αυτοκινήτου επιχειρείται με ανορθόδοξο τρόπο.
Κατασκευαστές, συνταξιούχοι, εισοδηματίες και ιδιοκτήτες άλλων επιχειρήσεων βλέποντας τη ραγδαία άνοδο των πωλήσεων την τελευταία δεκαετία άνοιξαν κατάστημα αυτοκινήτων. Οι μη παραδοσιακοί επαγγελματίες που δεν έχουν οικογενειακές επιχειρήσεις δεν αντέχουν. Υπολογίζεται ότι από τα 2.500 καταστήματα αυτοκινήτων στην Αττική στο τέλος του έτους ίσως μείνουν τα μισά.