Η κάθετη πτώση των πωλήσεων καινούργιων Ι.Χ. που ξεκίνησε από τον Οκτώβριο του 2008 και συνεχίζεται (τον Ιανουάριο μείον 39% από τον αντίστοιχο περσινό μήνα) έχει δημιουργήσει προβληματισμό για το εγγύς και απώτερο μέλλον. Εταιρείες με πιο ευέλικτο σχήμα διατήρησαν τις θέσεις εργασίας. Αλλες προχώρησαν σε απολύσεις, άλλες και σε συρρίκνωση αρμοδιοτήτων, με υπαλλήλους να κάνουν πιο πολλά στον ίδιο ή και περισσότερο χρόνο χωρίς παραπάνω αμοιβή. Αλλες εταιρείες, αντί για μείωση προσωπικού, συμφώνησαν με τους εργαζόμενους για μείωση μισθών και αυτοί να πάρουν πίσω τα χρήματα εφόσον η κατάσταση επανέλθει σε καλύτερο ρυθμό.
Κι ενώ οι Ελληνες εισαγωγείς αντιμετωπίζουν με αυτή την τακτική το πρόβλημα της μείωσης των πωλήσεων, στο εξωτερικό που λειτουργούν τα εργοστάσια αυτοκινήτων η κατάσταση είναι πιο δύσκολη, με περιορισμό των θέσεων εργασίας κατά χιλιάδες ή την παύση λειτουργίας των εργοστασίων για ορισμένο διάστημα. Η γαλλική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα στηρίξει οικονομικά τις αυτοκινητοβιομηχανίες της (Peugeot, Citroen, Renault), εφόσον εγγυηθούν ότι θα διατηρήσουν τους υπαλλήλους τους. Οι Γερμανοί επιδοτούν απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων με 2.500 ευρώ σε κάθε Ι.Χ. άνω των 9 ετών.
Επιπλέον, η VW που έχει μεγάλο όγκο και πολλά μικρά και μικρομεσαία αυτοκίνητα δίνει 2.000 ευρώ ακόμα επιδότηση. Προφανώς συμφέρει κάποιον να αλλάξει ένα Golf δεκαετίας και να πάρει ένα καινούργιο. Περίπου 400.000 ιδιοκτήτες παλαιών οχημάτων ετοιμάζονται να κάνουν χρήση του μέτρου. Ετσι τονώνεται η παραγωγή νέων Ι.Χ., αλλά ωφελείται και το περιβάλλον, μια και φεύγουν παλαιάς τεχνολογίας αυτοκίνητα από την κυκλοφορία. Στην Ιταλία η κυβέρνηση δίνει ανάλογη επιδότηση 1.000-2.000 ευρώ. Κι εκεί υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον αντικατάστασης.
Στην Ελλάδα, μια χώρα που δεν διαθέτει εργοστάσια αλλά εισαγωγές με αντικρουόμενα συμφέροντα, δύο-τρεις μάρκες μαζικών πωλήσεων δεν μειώνουν τιμές επειδή θεωρούν ότι θα μειωθεί και το κύρος τους! Αλλες κατεβάζουν τον τιμοκατάλογο από 1.000 ευρώ μέχρι και 5.000 ευρώ αλλά δεν το συνδυάζουν με πρόγραμμα απόσυρσης παλαιού αυτοκινήτου. Θεωρούν, και όχι άδικα, ότι δεν θα έχει αντίκρισμα η έκπτωση, μια και οι πιο πολλοί δεν πετούν το παλιό Ι.Χ. για 1.500 και 2.000 ευρώ.
Το κρατούν κι ας είναι τεχνολογικά ξεπερασμένο κι επικίνδυνο ίσως, διότι ούτε το κράτος βάζει παραπάνω φόρους ούτε σκέφτεται προς το παρόν να κάνει απόσυρση με πραγματικά κίνητρα-αντικίνητρα. Κι ας έχουμε μεγάλη αναντιστοιχία καινούργιων Ι.Χ. που μπαίνουν στην κυκλοφορία με παλαιά που αποσύρονται, περίπου 5 προς 1. Μία-δύο εταιρείες μόνο δίνουν άξια λόγου κίνητρα απόσυρσης.