Το 2009 θα είναι μια δύσκολη χρονιά και ουδείς αμφιβάλλει γι' αυτό. Το θέμα είναι η διάρκεια της κρίσης, η οποία προσδιορίζεται σε εξάμηνο ή και χρόνο. Ο χώρος του αυτοκίνητου ήταν από αυτούς που επλήγησαν περισσότερο και μάλιστα από το τελευταίο τρίμηνο του 2008. Οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων μειώθηκαν σημαντικά και στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να σημειωθούν κλυδωνισμοί στις εισαγωγικές εταιρείες και κατ' επέκταση στους αντιπροσώπους ανά τη χώρα και στον Τύπο που καλύπτει τον χώρο του αυτοκινήτου (λόγω μείωσης διαφήμισης). Εχω επισημάνει ότι στην Ελλάδα όλα κινούνται στο όριο της υπερβολής, είτε πρόκειται για αρνητικό θέμα είτε για θετικό.
Οι συνεχείς αναφορές ότι κάποιες μεγάλες εταιρείες αυτοκινήτων μπορεί να χρεοκοπήσουν, ότι κάποιες κλείνουν τα εργοστάσια παραγωγής για ορισμένες εβδομάδες και ότι κάποιες άλλες μειώνουν θέσεις εργασίας ή έρχονται σε συμφωνία με συνδικάτα για μειώσεις μισθών, ώστε να μη γίνουν απολύσεις, επηρέασαν και τον Ελληνα καταναλωτή. Εχασε την ψυχολογία του και αντέδρασε με το να μην αγοράζει, νιώθοντας την αβεβαιότητα για το αύριο. Αρνητικό ρόλο επίσης έπαιξε και η άρνηση των τραπεζών να χορηγήσουν δάνεια με την ευκολία του παρελθόντος. Ακόμα και να ήθελες να αγοράσεις αυτοκίνητο, αν δεν είχες τις (πολύ) απαραίτητες εγγυήσεις, τότε σε φρέναραν.
Ούτε οι ανταλλαγές παλαιού με καινούργιο όχημα λειτούργησαν, διότι οι έμποροι δεν ήθελαν να γεμίσουν τα μαγαζιά τους με αυτοκίνητα που δύσκολα θα μπορούσαν να διαθέσουν. Η κατάσταση με τις τράπεζες κάπως βελτιώθηκε, αλλά έχουν σκληρύνει τη στάση τους στα δάνεια. Ορισμένοι έμποροι έβαλαν ήδη λουκέτο στα μαγαζιά. Αλλοι μείωσαν προσωπικό σε θέσεις λογιστηρίου, γραμματέων, προετοιμασίας αυτοκινήτου. Αλλες εταιρείες έκαναν μειώσεις στους μισθούς των υπαλλήλων έως και 17% προκειμένου να μην απολυθεί κανένας και αν υπάρξει ανάκαμψη να τους τα πληρώσουν αναδρομικά. Αλλες διατήρησαν το ανθρώπινο δυναμικό με το σκεπτικό «βλέποντας και κάνοντας».
Σε κάθε περίπτωση ελάχιστες ήταν οι εταιρείες που προέβλεψαν τη δύσκολη περίοδο εγκαίρως. Οι περισσότερες είχαν ανοιχτεί αδικαιολόγητα, με το πρόσχημα να είναι ανταγωνιστικές και να ελέγχουν το «παιχνίδι» της αγοράς. Επένδυσαν σε νέα, πολυτελή καταστήματα, σε αποθήκες, συνεργεία και αλλού: σε ναυτιλία, οικοδομές, καταστήματα στα Βαλκάνια κ.ά. Τώρα που ζορίστηκαν, βρήκαν και την ευκαιρία να μειώσουν το προσωπικό. Για τον Τύπο του αυτοκινήτου θα γράψω προσεχώς, διότι και εκεί υπάρχουν ανακατατάξεις και ζητήματα.