Βλέποντας τους αριθμούς των πωλήσεων καινούργιων αυτοκινήτων και μοτοσικλετών το 2008, διαπιστώνουμε ότι η αγορά εν τέλει κυμάνθηκε σε υψηλό επίπεδο. Αν βέβαια συγκρίνουμε το νούμερο με το αντίστοιχο του 2007, τότε παρατηρούμε πτώση που θα μπορούσε να φανεί λογική, αν δεν υπήρχε πολύ μεγάλη πτώση από τον Αύγουστο και μετά και κυρίως τους δύο μήνες, Νοέμβριο και Δεκέμβριο, όταν έγιναν μύρια όσα διεθνώς με αντίκτυπο και στη χώρα μας.

Το 2008 πουλήθηκαν 267.242 νέα αυτοκίνητα, δηλαδή περίπου 4,7% κάτω από το 2007 (279.794 μονάδες). Ωστόσο η μείωση των πωλήσεων τον μήνα Δεκέμβριο έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2007 ήταν της τάξης του 31,2% (7.938 Ι.Χ.), του Νοεμβρίου 49,1% και του Οκτωβρίου 7,23%. Ουσιαστικά παρατηρούμε ότι η μεγάλη ζημιά έγινε τον Νοέμβριο, όταν οι τράπεζες περιόρισαν κατά το ήμισυ περίπου τα δάνεια που παρείχαν για αγορές μεταξύ άλλων και αυτοκινήτων. Επίσης λειτούργησε αρνητικά στην αγορά και η ψυχολογική πίεση προς τον καταναλωτή, όσον αφορά την αβεβαιότητα του αύριο. Στα ελαφρά επαγγελματικά η πτώση το 2008 σε σχέση με το 2007 ήταν 8,08%, με πωλήσεις 22.212 μονάδων. Στις μοτοσικλέτες η κατάσταση παρέμεινε περίπου ίδια με 100.118 μονάδες, 340 λιγότερες από το 2007.

Ο παλιός χρόνος έφυγε, αλλά μάλλον δεν παίρνει μαζί του και την ανησυχία ή αβεβαιότητα για τη χρονιά που διανύουμε. Ο Ελληνας καταναλωτής κρατάει στάση αναμονής. Πιθανολογώ ότι περιμένει να σταθεροποιηθεί η κατάσταση στην οικονομία διεθνώς και αν δεν ακούει, βλέπει και διαβάζει συνεχώς από τα Μέσα Ενημέρωσης ότι γίνεται χαμός με τις εταιρείες αυτοκινήτων, ότι κλείνουν για κάποιο διάστημα τα εργοστάσια και ότι κινδυνεύουν με χρεοκοπία κάποιες εταιρείες, μπορεί να αποκτήσει ξανά αυτοπεποίθηση.

Σε κάθε περίπτωση, οποιοδήποτε από τα παραπάνω συμβαίνει δεν σημαίνει ότι τα αυτοκίνητα που παράγονται είναι χειρότερα σε ποιότητα και λιγότερο ασφαλή. Κι επειδή η ψυχολογία μεταφέρεται όπως η φήμη και οι πωλήσεις έχουν μειωθεί όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και σε όλες τις πολύ μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης (Ισπανία, Ιταλία, Γερμανία, Αγγλία, Γαλλία), οι κατασκευαστές αυτοκίνητων άλλαξαν εν μέρει τη στρατηγική τους, με αποτέλεσμα να τη διαμορφώσουν ανάλογα οι θυγατρικές εταιρείες τους στην Ελλάδα αλλά και οι εισαγωγικές εταιρείες. Η φράση που ακούω, όσον αφορά τις κινήσεις στην αγορά αυτοκινήτου είναι: «Βλέποντας και κάνοντας». Οι εταιρείες περιμένουν από τους αγοραστές να κάνουν την πρώτη κίνηση και αυτοί από την πλευρά τους αγωνιούν μήπως υπάρξουν μειώσεις τιμών (ίσως να συμβεί το αντίθετο) ή γενναίες προσφορές (θα υπάρξουν λίγες) ή περίπτωση απόσυρσης με υψηλά κίνητρα (απίθανο).

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube