Δεν μπορεί, όλο και κάποιο διαφημιστικό μήνυμα θα έχετε ακούσει για την ανακύκλωση των αυτοκινήτων. Είτε από τις εταιρείες που έχουν αναλάβει να συγκεντρώνουν αυτοκίνητα προς διάλυση είτε από ορισμένους αντιπροσώπους εισαγωγείς αυτοκινήτων στη χώρα μας, οι οποίοι επιδοτούσαν την αγορά ενός καινούργιου κάνοντας απόσυρση παλαιού οχήματος με έκπτωση στην αξία. Η ΕΔΟΕ, η εταιρεία που έχει συσταθεί από τον Δεκέμβριο του 2004 από τους εισαγωγείς αντιπροσώπους αυτοκινήτων στη χώρα μας σύμφωνα με κοινοτική νομοθεσία, πράγματι έχει κάνει σημαντική προσπάθεια.

Σκοπός της ήταν να βρει εταιρείες που να μπορούν να ασχοληθούν με τη συγκέντρωση και διάλυση αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, δίνοντας ταυτόχρονα πιστοποιητικά καταστροφής για οριστική απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας καταθέτοντας και τις πινακίδες. Σήμερα λειτουργούν εβδομήντα σημεία ανακύκλωσης αυτοκινήτων σε τριάντα πέντε νομούς της χώρας. Δεν καλύπτονται σημαντικές περιοχές όπως οι Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα, το Βόρειο Αιγαίο, η Νότια Πελοπόννησος και ένα μέρος της Κρήτης. Η κατάσταση με την ανακύκλωση ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2004, όταν ανακυκλώθηκαν 1.077 αυτοκίνητα.

Το 2005 καταστράφηκαν 6.551, το 2006 έφθασαν στα 30.570 και πέρυσι κοντά στις 50.000. Κι εκεί που λέγαμε ότι το 2008 θα έχουμε πολύ μεγάλη αύξηση, σύμφωνα με τα στοιχεία που πήρα χθες ανακυκλώθηκαν 61.130 αυτοκίνητα έως τις 20 Δεκεμβρίου, όταν έληξε η ημερομηνία κατάθεσης πινακίδων για φέτος. Μικρή, ελάχιστη αύξηση σε σχέση με το 2007 κι αυτό οφείλεται σε δύο, ως επί το πλείστον, λόγους. Ο πρώτος είναι ότι ο Ελληνας δεν αποχωρίζεται εύκολα το πολύ παλιό του όχημα, το οποίο είναι επικίνδυνο λόγω παλαιάς τεχνολογίας, αν δεν συντηρείται κατάλληλα, ρυπαίνοντας παράλληλα το περιβάλλον.

Ο δεύτερος λόγος είναι η φημολογία περί απόσυρσης. Από την άνοιξη παντού ακούς για απόσυρση της οποίας ούτε η μορφή καθορίστηκε από τα τρία συναρμόδια υπουργεία (Οικονομικών & Οικονομίας, ΠΕΧΩΔΕ, Μεταφορών & Επικοινωνιών) ούτε προσδιορίστηκε χρονικά. Μολονότι λέγαμε, όσοι ασχολούμαστε με το αυτοκίνητο, ότι αργεί (μάλλον το 2010) και ότι θα έχει ελάχιστα οικονομικά οφέλη και περισσότερα αντικίνητρα, η ζημιά έγινε. Για τη μη σωστή ανακύκλωση των αυτοκινήτων ευθύνεται κατ’ αρχήν η πολιτεία που δεν θεσπίζει κίνητρα και αντικίνητρα κυκλοφορίας νέων και παλαιών οχημάτων.

Υστερα οι εισαγωγείς, οι οποίοι μόνο τις πωλήσεις του σήμερα σκέφτονται και όχι του αύριο, με αποτέλεσμα να δημιουργείται το αδιαχώρητο. Τελευταίος έρχεται ο πολίτης που όποια παιδεία του σερβίρεις αυτή θα «φάει». Καλή όρεξη…

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube