Δεν γνωρίζω αν με το ποδήλατο θα γίνουν η Αθήνα και άλλες πόλεις πιο ανθρώπινες. Το βέβαιο είναι ότι βλέποντάς τα στους δρόμους θα αναρωτιόμαστε αν βρισκόμαστε πράγματι σε ελληνικό έδαφος ή σε άλλη χώρα της Ευρώπης. Το ποδήλατο αρχίζουμε να το ανακαλύπτουμε ως διέξοδο πλέον από την καθημερινότητα εν έτει 2008, τη στιγμή που στην Ευρώπη το χρησιμοποιούν εδώ και 100 χρόνια.
Στην Ελλάδα όλα τα καλά έρχονται με καθυστέρηση δεκαετιών από το εξωτερικό. Αντιθέτως, ό,τι πιο αρνητικό παρατηρείται διεθνώς, το εισάγουμε… αφορολόγητο. Οι πεζόδρομοι έχουν κατακλύσει τα ιστορικά (και όχι μόνο) κέντρα των πόλεων της Ευρώπης, από τη λήξη του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου. Εμείς αρχίσαμε να κάνουμε πεζόδρομους πριν από 15 χρόνια.
Μπορεί όμως να τους φτιάξαμε με ωραίες πέτρες, μάρμαρα και κολονάκια, αλλά κατακλύζονται από μοτοσικλέτες και, όπου χωρούν, από αυτοκίνητα. Αφήστε δε για τα τραπέζια και τις καρέκλες των καφετεριών που δεν αφήνουν σπιθαμή ελεύθερη. Οσοι πηγαίνετε στο Μπουρνάζι ξέρετε τι εννοώ. Δεν λέω, τα μαγαζιά να δουλέψουν, ο δήμος να εισπράττει φόρους, αλλά, βρε αδερφέ, να μπορεί να περάσει μια μάνα με το καροτσάκι του παιδιού ή ένας συνάθρωπός μας με κινητικά προβλήματα.
Και ξέρετε γιατί γίνονται όλα αυτά; Επειδή δεν υπάρχουν αλληλοσεβασμός, αυτοέλεγχος αλλά και ουσιαστικός έλεγχος από τους αρμόδιους φορείς. Στη σύγχρονη Ελλάδα, θεωρείται αδύνατο να περπατήσεις σε πεζοδρόμιο. Τα περισσότερα είναι σε άθλια κατάσταση και επικίνδυνα. Τσιμέντο, πλάκες και πέτρες εναλλάσσονται με ταμπέλες κάθε λογής καταστήματος, κολόνες της ΔΕΗ, του ΟΤΕ, με φρεάτια της ΕΥΔΑΠ, με παραμελημένα δέντρα και με ράμπες για αυτοκίνητα.
Οχι, πεζός δεν διανοείται ότι θα περάσει χωρίς να γυρίσει τον αστράγαλο ή να σκίσει το μανίκι του σε κανένα σύρμα, αλλά ούτε αναπηρικό καροτσάκι. Και μετά λέμε γιατί αυτοί οι άνθρωποι είναι απόμακροι από την κοινωνία, γιατί μαραζώνουν στο σπίτι τους. Οσο για την περιφέρεια, σε ελάχιστα χωριά, κυρίως παραθαλάσσια υπάρχουν πεζοδρόμια της προκοπής.
Στη χθεσινή συνάντηση του υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών Κωστή Χατζηδάκη με τον δήμαρχο Αθηναίων Νικήτα Κακλαμάνη, δόθηκε το πράσινο φως για 2 ποδηλατοδρόμους στην Αθήνα, μήκους 21,4 χλμ. και προϋπολογισμού 3.150 εκατ. ευρώ. Καλώς ξεκινούν οι εργασίες, αλλά με όσα έγραψα παραπάνω για πεζόδρομους και πεζοδρόμια τι λέτε; Εγώ πάντως είμαι υπέρμαχος του εγχειρήματος και αύριο θα γράψω σε ποιες περιοχές θα γίνουν.