Οσοι κάνετε παράπονα ότι δεν υπάρχει κινητικότητα σε πολλά θέματα, μάθετε ότι υπάρχει και μάλιστα…αστική. Για του λόγου το αληθές το ΥΠΕΧΩΔΕ έστειλε χθες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τις προτάσεις του σε θέματα «Αστικής Κινητικότητας», με πολιτικές για την αναβάθμιση της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης, του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής στις πόλεις. Όπως συμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις, συγκροτήθηκε ομάδα εργασίας ειδικών του Υπουργείου για να εξετάσει τα θέματα αυτά. Ας ελπίσουμε να μην υπολειτουργεί…Προς το παρόν ετοίμασε ένα ολοκληρωμένο πακέτο προτάσεων, το οποίο κατατέθηκε. Σημειώνω ότι η Ε.Ε. είχε ζητήσει, στο πλαίσιο της «Πράσινης Βίβλου για την Αστική Κινητικότητα» που παρουσιάστηκε το περασμένο φθινόπωρο, τις απόψεις όλων των φορέων των κρατών – μελών (Υπουργεία, Δήμοι, ΜΚΟ, επιστημονικοί φορείς κλπ.) για το θέμα αυτό. Στόχος της διαβούλευσης είναι η διαμόρφωση έως φέτος το φθινόπωρο ενός συγκεκριμένου σχεδίου δράσης το οποίο θα υποχρεούνται να εφαρμόσουν τα κράτη – μέλη. Η στρατηγική της δική μας πρότασης στηρίζεται σε τέσσερις βασικές κατευθύνσεις: στον ενιαίο χωροταξικό/πολεοδομικό και συγκοινωνιακό σχεδιασμό, στη διαχείριση της κυκλοφορίας, στις αναπλάσεις για ήπιες μορφές μετακίνησης και στις τεχνολογίες και τα μέτρα για το περιβάλλον. Ανάμεσα στα προτεινόμενα μέτρα περιλαμβάνονται: η ιεραρχημένη ανάπτυξη των υποδομών, η σύγχρονη διαχείριση της κυκλοφορίας, η τεχνολογική καινοτοµία, η ανάπτυξη καθαρών, ασφαλών και «έξυπνων» μεταφορών και η προώθηση ήπιων μορφών μετακίνησης. Όμως όλα αυτά για να γίνουν χρειάζεται αγαστή συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και δεν πρέπει να μείνουμε μόνο στους τίτλους αλλά να πάμε στην ουσία των έργων. Στις πόλεις με βεβαρημένη πολεοδομική και συγκοινωνιακή ιστορία, απαιτείται τέτοιος σχεδιασμός που θα επιτρέψει την καλύτερη οργάνωση της κυκλοφορίας με έμφαση στις υποδομές των μέσων μαζικής μεταφοράς γιατί θα πρέπει να βρίσκονται σε προτεραιότητα. Χρειάζεται επίσης, ολοκληρωμένη πολιτική στάθμευσης, αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας και να δοθεί επιτέλους δυνατότητα για ήπιες μορφές μετακίνησης όπως είναι οι πεζοί και το ποδήλατο. Καταλήγοντας η ομάδα εργασίες δεν παραγνωρίζει την αναγκαιότητα για χρήση τεχνολογιών φιλικών προς το περιβάλλον (καύσιμα, κινητήρες) με έμφαση στη σταδιακή αντικατάσταση του στόλου των οχημάτων με νέα καθαρότερα οχήματα. Εχει δε έτοιμη και την περιβαλλοντική τιμολόγηση των Ι.Χ. στη βάση της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει»...