Η νέα τιμολογιακή πολιτική στα εισιτήρια των μέσων μαζικής μεταφοράς που θα τεθεί σε ισχύ την 1η Μαΐου (εξαίρεση οι ετήσιες κάρτες που θα ισχύσουν από την 1-1-2009) μπορεί με την πρώτη ανάγνωση να δείχνει ότι υπάρχει αύξηση, εντούτοις για τους καθημερινούς χρήστες των μέσων υπάρχει μείωση τιμών. Ουσιαστικά η μελέτη για την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών, τον εξορθολογισμό των τιμών και τη βιωσιμότητα των εταιρειών, δεν ήταν εύκολη υπόθεση, από τη στιγμή που αφορά μεγάλα κοινωνικά στρώματα. Ομως ο χειρισμός της κυβέρνησης στο θέμα αυτό κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Επιχειρεί με κίνητρα (φθηνότερες κάρτες) να αυξήσει των αριθμό των επιβατών που χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ, να συνδυάσει μετακινήσεις, να περιορίσει τους λαθρεπιβάτες, να μειώσει τα ελλείμματα των εταιρειών και να προετοιμάσει την είσοδο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου (e-ticketing), το οποίο θα εφαρμοστεί του χρόνου σε όλα τα ΜΜΜ. Με τη διεύρυνση των μέσων σταθερής τροχιάς (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ) και την αναβάθμιση της λειτουργίας των λεωφορείων και των τρόλεϊ, είναι αλήθεια ότι το κοινό έχει περισσότερες επιλογές μετακίνησης στην Αθήνα.

Σε λίγο καιρό κάτι ανάλογο θα βιώσουν και οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης. Πρέπει να αρχίσουμε να μετακινούμαστε για τις καθημερινές μας ανάγκες (δουλειά – σπίτι – ψώνια) με τα ΜΜΜ. Να αφήνουμε το αυτοκίνητο για τη βραδινή έξοδο ή το Σαββατοκύριακο. Να περιορίσουμε το κυκλοφοριακό και την ατμοσφαιρική ρύπανση. Οι περισταστιακοί χρήστες θα επιβαρυνθούν (από 0,50 ευρώ η απλή διαδρομή με λεωφορείο σε 0,80), αλλά ωφελούνται οι μόνιμοι, κι αυτό είναι ο στόχος. Τι γίνεται λοιπόν με τις τιμές; Εχουμε και λέμε: η μηνιαία κάρτα λεωφορείων, τρόλεϊ και τραμ από 17,50 μειώνεται σε 15 ευρώ. Εισάγεται μηνιαία κάρτα ΗΣΑΠ έναντι 25 ευρώ και αντίστοιχη για το μετρό αντί 30 ευρώ. Η μηνιαία κάρτα για όλα τα ΜΜΜ από 38 περιορίζεται σε 35 ευρώ? στα ετήσια προγράμματα η κάρτα λεωφορείων, τρόλεϊ και τραμ παρέχεται προς 150 αντί 175 ευρώ, και για όλα τα ΜΜΜ προς 350 αντί 380 ευρώ. Ταυτόχρονα θα εφαρμοστούν ετήσιες κάρτες για ΗΣΑΠ και μετρό προς 250 και 300 ευρώ, αντίστοιχα. Σημειώνεται ότι οι τιμές των καρτών θα μείνουν σταθερές και για το 2009. Σημαντικό είναι επίσης το ενιαίο εισιτήριο που καθιερώνεται για μιάμιση ώρα χρήσης και αφορά όλα τα ΜΜΜ. Θα κοστίζει 0,80 ευρώ (1 ευρώ από 1-1-2009) και ουσιαστικά καταργεί το προηγούμενο εισιτήριο μιας μετακίνησης, ίδιας τιμής.

Παράλληλα παραμένουν αμετάβλητες οι τιμές: στο ημερήσιο και εβδομαδιαίο εισιτήριο, στο εισιτήριο ΕΘΕΛ για Σαρωνίδα, στο εισιτήριο γραμμής 400, σε όλα τα εισιτήρια του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος», στην κοινή κάρτα προαστιακού-ΑΜΕΛ (μηνιαία και ετήσια) ως το Κορωπί και στην κάρτα των 20 ευρώ του προαστιακού στην αστική περιοχή. Εξάλλου διατηρούνται οι εκπτώσεις των εισιτηρίων: ΑμΕΑ, φοιτητικών, πολυτέκνων, ανηλίκων, κ.λπ. Καταλήγοντας, ενώ συμφωνώ σε όσα ανήγγειλε η κυβέρνηση, διαφωνώ στον ισχυρισμό ότι έχουμε τα φθηνότερα μέσα μεταφοράς σε όλη την Ευρώπη. Κι αυτό, διότι στις (περισσότερες) χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης οι μισθοί είναι σχεδόν διπλάσιοι από τους δικούς μας.

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube