Είναι ενδεικτικά όσα καταγράφονται στον ετήσιο απολογισμό του τμήματος οδικής βοήθειας της ΕΛΠΑ (ΟΒΕΛΠΑ) και αφορούν τις συνηθισμένες αιτίες που ακινητοποιούν το όχημά μας στο δρόμο. Φαντάζομαι ανάλογες μελέτες κάνουν κι άλλες εταιρείες οδικής βοήθειας, αλλά στοιχεία δεν λαμβάνομαι. Θα πρέπει όμως να είναι παραπλήσια. Με βάση λοιπόν τα στοιχεία της ΟΒΕΛΠΑ σε όλη τη χώρα, το 2007 εξυπηρετήθηκαν καθημερινά περισσότεροι από 600 οδηγοί. Επίσης, άλλοι 2.300 αλλοδαπό οδηγοί δέχθηκαν οδική βοήθεια στην Ελλάδα, όπως και περισσότεροι από 5.000 Έλληνες οδηγοί από τους συνεργάτες του δικτύου της ΕΛΠΑ στο εξωτερικό αλλά και από την ΟΒΕΛΠΑ, στις περιπτώσεις επαναπατρισμού αυτοκινήτων που ακινητοποιήθηκαν στο εξωτερικό λόγω σοβαρής βλάβης ή ατυχήματος, όπως προβλέπει το πρόγραμμα Ταξιδιωτικής Βοήθειας (παροχές και καλύψεις των οδηγών/επιβατών που προσφέρει η ΕΛΠΑ). Πέραν αυτών των επεμβάσεων, η ΕΛΠΑ είχε ενεργή συμμετοχή στις περιπτώσεις φυσικών καταστροφών, όπως στις πλημμύρες του Άργους και στις πρόσφατες πυρκαγιές. Αξιοσημείωτες ήταν επίσης οι ενέργειες της ΕΛΠΑ αναφορικά με το σύστημα παροχής οδικής βοήθειας σε κωφάλαλους (με αποστολή SMS στο 3200), και στην προστασία του περιβάλλοντος, μεταφέροντας σε κέντρα ανακύκλωσης, περισσότερα από 2.500 παλιά αυτοκίνητα. Αυτό βέβαια θα έπρεπε να γίνεται και με πολλούς άλλους τρόπους, αλλά θα το εξετάσουμε μια άλλη φορά. Τώρα, όσον αφορά στις πιο συνηθισμένες και περίεργες αιτίες ακινητοποίησης των οχημάτων, παρατηρούμε ότι: από ηλεκτρικό σύστημα – μπαταρία - σύστημα ανάφλεξης – μίζα - σύστημα φόρτισης – εναλλάκτης κ.α, το ποσοστό που δέχθηκε οδική βοήθεια ήταν 42%. Για ατύχημα στο δρόμο - ακινητοποίηση και επαναφορά είχαμε 10%, για διάφορες βλάβες κινητήρα 10%, για σύστημα μετάδοσης κίνησης (συμπλέκτης / δίσκος / κιβώτιο ταχυτήτων κ.ά) 8%, για κλατάρισμα ελαστικού /ελαστικών 9%, για βλάβες στο σύστημα τροφοδοσίας / αντλία καυσίμου 8%, για βλάβες στο σύστημα ψύξης 7%, για βλάβες στο εμπρόσθιο σύστημα (τιμόνι, ανάρτηση κ.ά) 1,5%, για βλάβες στο σύστημα φρένων 0,8% και για έλλειψη βενζίνης 0,7%. Μάλιστα! Καθημερινά 2-3 οδηγοί μένουν από βενζίνη, αγνοώντας για την προειδοποιητική λυχνία. Βέβαια να μου πείτε εκεί που έφθασε η τιμή της βενζίνης και πόσο εύκολα καταναλώνεται, που να κοιτάξουμε το δείκτη…Είναι αναγκαίο κακό όμως. Πέραν όσων προανέφερα, υπάρχουν περιπτώσεις ακινητοποίησης αυτοκινήτων που δεν οφείλονται σε βλάβη του οχήματος, αλλά σε υπαιτιότητα του οδηγού. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η απώλεια κλειδιών (τουλάχιστον 750 περιπτώσεις) με πιο χαρακτηριστικές καταγραφές: «Μου έπεσαν τα κλειδιά στον υπόνομο», «Μπήκα με τα κλειδιά και το κοντρόλ του συναγερμού στη θάλασσα για μπάνιο» ή ακόμη: «Έκανα σκι και έχασα τα κλειδιά μου στα χιόνια». Ωστόσο μια περίπτωση είναι για γέλια μέχρις δακρύων. Ένας οδηγός σταμάτησε σε περίπτερο να ψωνίσει κι άφησε αναμμένο τον κινητήρα του αυτοκινήτου και το σκύλο του στο κάθισμα του συνοδηγού! Ο σκύλος ανησύχησε και στην προσπάθειά του να δει που βρίσκεται το αφεντικό του, πάτησε το κουμπί ασφάλισης όλων των θυρών. Δημιουργήθηκε πανικός, μποτιλιάρισμα και όταν έφθασε η οδική βοήθεια ο τεχνικός όταν πήγε να απασφαλίσει τις πόρτες, δεχόταν τις επιθέσεις του εξαγριωμένου σκύλου. Πάντως καταγράφηκαν αρκετές περιπτώσεις για κλήσεις παροχής οδικής βοήθειας από τον ίδιο οδηγό με το ίδιο αυτοκίνητο, τουλάχιστον… 15 φορές!

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube