Ηταν η δεύτερη φορά σε διάστημα 7 ετών που επισκέφθηκα το Κούνεο. Την κωμόπολη του ιταλικού βορρά, δύο ώρες μακριά από το Μιλάνο κοντά στα σύνορα με τη Γαλλία, που είναι γνωστή από τη διάσημη ομώνυμη ομάδα βόλεϊ, πρωταθλήτρια Ευρώπης αν θυμάμαι καλά. Το Κούνεο είναι μικρό, γραφικό, καθαρό, πλακόστρωτο και με έναν τεράστιο εμπορικό δρόμο. Αφού προμηθεύτηκα το κατάλληλο σετ κασκόλ – τραγιάσκα μπορσαλίνο για να αντιμετωπίσω το τσουχτερό κρύο, έχοντας φόντο τις χιονισμένες Αλπεις, κατέληξα στον προορισμό μου. Στο εργοστάσιο της Michelin. Μην σας παραξενεύει το γεγονός ότι γαλλική εταιρεία φτιάχνει ελαστικά σε ιταλικό έδαφος. Το εμπόριο δεν έχει σύνορα. Η Michelin χάρη στην εξάπλωσή της στις 4 ηπείρους έφθασε να ηγείται της αγοράς (κοντά της είναι η Bridgestone). Διαθέτει εργοστάσια σε 68 τοποθεσίες σε όλο τον κόσμο, από ένα τεχνολογικό κέντρο σε Ευρώπη, Ασία, Β. Αμερική, έχει 116.000 εργαζόμενους, παράγει 190 εκατ. ελαστικά το χρόνο (2006), 15 εκατ. χάρτες και οδηγούς, καλλιεργεί 2 φυτείες καουτσούκ (πρώτη ύλη) στη Βραζιλία και κάνει τζίρο που αγγίζει τα 16,5 δις ευρώ (στοιχεία 2006). Διεθνώς αναγνωρίζεται από το σήμα της, το ανθρωποειδές Bibendum, το οποίο επιλέχθηκε ως το καλύτερο σήμα του περασμένου αιώνα, σχεδιασμένο το 1898. Στην Ιταλία η Michelin έχει παράδοση. Το 1901 ξεκίνησε την παραγωγή ελαστικών από το Μιλάνο (το 1963 στο Κούνεο) και έχει 5 μονάδες παραγωγής έως τώρα. Φτιάχνει ελαστικά για αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, φορτηγά, αγροτικά μηχανήματα και αεροπλάνα. Στην Ιταλία απασχολεί 5.500 εργαζόμενους με τους 2.300 να βρίσκονται στο Κούνεο. Τα κτίρια του εργοστασίου καλύπτουν 250.827 τ.μ. σε έκταση 925.264 τ.μ. Στην είσοδο είδα κάτι να γυαλίζει. Ηταν η ολοκαίνουργια μονάδα παραγωγής ενέργειας (γαλλική εταιρεία) που αξιοποιεί το αέριο και τροφοδοτεί το σύνολο των εγκαταστάσεων. Παρόλη την καινοτομία, εξακολουθούν να υπάρχουν διαθέσιμα ποδήλατα της δεκαετίας του 70, ώστε να μετακινούνται όσα στελέχη δεν επιθυμούν να περπατούν στους χώρους του εργοστασίου. Οι 36 γραμμές παραγωγής της μονάδας έχουν πολλά καινούργια μηχανήματα. Παλιά είδα κυρίως στο τμήμα που φτιάχνει τις σαμπρέλες που προορίζονται για ελαστικά μηχανημάτων (στα επιβατικά αποτελεί παρελθόν). Φτιάχνονται 7.000 σαμπρέλες την ημέρα, 30.000 ελαστικά ΙΧ και ελαφρών επαγγελματικών ημερησίως και 50 ελαστικά για αεροπλάνα. Οι γραμμές παραγωγής λειτουργούν σε 24ώρη βάση και τις χειρίζονται 5 ομάδες εργαζομένων. Ο πιο μικρός σε ηλικία είναι 18 ετών και ο μεγαλύτερος 58 ετών (μ.ο. ηλικίας 39 έτη). Η μέση αμοιβή το μήνα κυμαίνεται από 1.400 έως 1.500 ευρώ (με βραδινή βάρδια. Η απασχόληση είναι 8ωρη με διάλειμμα μισής ώρας για φαγητό. Μάλιστα επειδή μου πρόσφεραν γεύμα στο εστιατόριο του εργοστασίου, δοκίμασα τα ίδια φαγητά που έτρωγαν οι εργαζόμενοι. Οφείλω να πω ότι συγκρίνεται απόλυτα με το λεγόμενο σπιτικό φαγητό. Συνθήκες υγιεινής υψηλού επιπέδου και εξαιρετική συμπεριφορά μου άφησαν τις καλύτερες εντυπώσεις.
ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube