Λίγες ημέρες απομένουν για το φινάλε της χρονιάς και όλοι κάνουν τους απολογισμούς τους. Στο χώρο του αυτοκινήτου, κατά τα φαινόμενα, θα πουληθούν σε όλη την Ευρώπη περισσότερα ΙΧ από πέρυσι αλλά αξίζει τον κόπο να παρατηρήσουμε κάποιες τάσεις ου έχουν δημιουργηθεί. Το διάστημα Ιανουάριος – Νοέμβριος 2007, στην Ευρωπαϊκή Ενωση των 27 χωρών (λείπουν οι πωλήσεις ΙΧ σε Μάλτα και Κύπρο) και στις 3 συνδεδεμένες χώρες (Ισλανδία, Νορβηγία, Ελβετία) πουλήθηκαν συνολικά 14.827.282 καινούργια αυτοκίνητα, αύξηση 1,1% από το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Επιμέρους όμως η κατάσταση ήταν πάνω-κάτω.

Δηλαδή, στις 15 παλιές χώρες της Ε.Ε. υπήρξε μείωση στις πωλήσεις κατά 0,1% με 13.364.947 ΙΧ, (10 θετικές, 5 αρνητικές) που ήταν αποτέλεσμα της αύξησης των τιμών του πετρελαίου αλλά και της οικονομικής δυσχέρειας των νοικοκυριών. Αντίθετα, στα 10 από τα 12 νέα μέλη (χωρίς Μάλτα – Κύπρο) οι πωλήσεις αυξήθηκαν εντυπωσιακά κατά 14,7%, (1.068.176 αυτοκίνητα) σε σχέση με πέρυσι. Αυτό δείχνει ότι στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης επέρχεται σιγά σιγά βελτίωση της οικονομικής κατάστασης των κατοίκων και αναβάθμιση της ποιότητας ζωής με ταυτόχρονη αύξηση της τουριστικής κίνησης. Οσοι ταξιδεύουμε συχνά το γνωρίζουμε καλά αυτό. Επίσης, σημαντική αύξηση υπήρξε και στις 3 συνδεδεμένες χώρες κατά 9%, με 394.159 οχήματα. Στα παλιά μέλη της Ε.Ε. η μεγαλύτερη αγορά (και σε όλη την Ευρώπη) της Γερμανίας απορρόφησε 2.906.258 καινούργια αυτοκίνητα, έχοντας μείωση από πέρυσι κατά 8,2%.

Από την άλλη, αύξηση με 6,6% είχε η Ιταλία (2.328.356 ΙΧ) και έτσι έγινε η δεύτερη αγορά στην Ευρώπη. Θετικά κινήθηκε και η Μ. Βρετανία κατά 2,5% (2.266.047 ΙΧ) και η Γαλλία με 1,7% (1.881.995 ΙΧ), ενώ πτωτική ήταν η Ισπανία κατά 1,9% (1.470.405 ΙΧ). Η Ελλάδα παρουσίασε εντυπωσιακή αύξηση με 5,6% (269.354 ΙΧ), δείχνοντας ότι τον συμπατριώτη μας δεν τον πτοούν φωτιές, εκλογές και ακρίβεια. Ρόδα καινούργια να έχουμε και ας ψαχνόμαστε πως θα την πληρώσουμε και πότε. Στα νέα κράτη – μέλη έγινε πραγματικά κοσμογονία. Όπως προανέφερα η μέση αύξηση ήταν 14,7%, φθάνοντας στην Λιθουανία το +45,7% με 18.949 αυτοκίνητα. Μικρό νούμερο αλλά μετράει κι αυτό. Κατά τα λοιπά, η μεγαλύτερη αγορά στην Ανατολική Ευρώπη ήταν η Ρουμανία που έκλεισε με 288.389 ΙΧ και αύξηση 26,2%. Ακόμα 266.543 ΙΧ (+22,8%) πουλήθηκαν στην Πολωνία, 121.991 στην Τσεχία (+6,6%) και 159.885 στην Ουγγαρία, λιγότερα κατά 7,5% από πέρυσι.

Σημειώνω ότι με το άνοιγμα των αγορών πολλοί κατασκευαστές είτε αγοράζουν εγκαταστάσεις (η Ford στη Ρουμανία), είτε τις αναβαθμίζουν (η Skoda – μέλος της VW στην Τσεχία), είτε φτιάχνουν καινούργια εργοστάσια (Πολωνία – Toyota/PSA, Σλοβακία - Kia) κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχουν νέες θέσεις εργασίας, άρα καλύτερο βιοτικό επίπεδο. Οσον αφορά στις μάρκες, η VW είχε μείωση κατά 3,2% στις πωλήσεις (1.515.005 μονάδες), η Opel αύξηση κατά 1% (1.250.040), αύξηση και η Ford με 1,1% (1.204.925), μεγάλη μείωση η Renault κατά 8,3% (1.124.085) και μεγάλη αύξηση η Fiat κατά 8,3% (910.956). Συν ήταν: Citroen, BMW, Mini, Toyota, Mercedes, Honda, Suzuki, Kia, Mitsubishi, Audi, Skoda, Volvo, Land Rover, Chevrolet (12,7%), Lancia, Dacia (23%). Μείον ήταν: Peugeot, Seat, Jaguar, Saab, Alfa Romeo, Lexus, Smart (10,8%), Nissan, Hyundai, Mazda, Chrysler. Τον Δεκέμβριο η κατάσταση δεν πρόκειται να αλλάξει αρκετά. Οπότε γνωρίζουμε τι έγινε το 2007.

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube