Ο τίτλος του κειμένου μπορεί κάποιους να τους αφήνει αδιάφορους. Όμως, καθημερινά, ολοένα και περισσότεροι ευαισθητοποιούνται σε θέματα περιβάλλοντος και αναζητούν τρόπους ώστε να το ρυπαίνουν κατά το λιγότερο δυνατό. Το αυτοκίνητο αποτελεί μια σημαντική, όχι τη σημαντικότερη, πηγή επιβάρυνσης του περιβάλλοντος. Η κοινοτική νομοθεσία γίνεται συνεχώς πιο αυστηρή, εφαρμόζοντας όρια εκπομπών ρύπων, τα οποία ίσως πλησιάσουν σε τρία χρόνια τα 120 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο, σε μέσο όρο αυτοκινήτων μιάς μάρκας. Στην Ελλάδα κάθε χρόνο πωλούνται περίπου 270.000 αυτοκίνητα. Αυτό που ενδιαφέρει πρωτίστως τους Ελληνες αγοραστές είναι η τιμή του προϊόντος, κατά δεύτερο λόγο ο εξοπλισμός και ίσως τρίτος λόγος να είναι ο κυβισμός και η ιπποδύναμη. Ακόμα όμως κι αν γνωρίζουν πόσους ίππους αποδίδει το αυτοκίνητο που αγοράζουν, έστω και πόσο καύσιμο καίει ανά 100 χιλιόμετρα, ελάχιστοι ξέρουν και πόσα καυσαέρια εκπέμπει στην ατμόσφαιρα. Κι όμως. Σε κάθε αντιπροσωπεία είναι υποχρεωτικό και αναγράφονται μπροστά σε κάθε αυτοκίνητο, τα πλήρη στοιχεία του μοντέλου, ακόμα και το διοξείδιο του άνθρακα που παράγει ανά χιλιόμετρο. Λίγοι όμως δίνουν σημασία, αν και θα έπρεπε. Στη Γερμανία δείχνουν και είναι περισσότεροι ευαισθητοποιημένοι σε τέτοια θέματα. Αλλωστε η πρόσφατη έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης ήταν αφιερωμένη στο περιβάλλον. Στη Γερμανία λοιπόν υλοποιείται εδώ και δύο χρόνια από τη γερμανική λέσχη αυτοκινήτου – ADAC- το πρόγραμμα Ecotest, το οποίο έχει θεσπίσει το ίδρυμα της παγκόσμιας ομοσπονδίας αυτοκινήτου FIA – Foundation και περιγράφει το περιβαλλοντολογικό προφίλ των κυκλοφορούμενων αυτοκινήτων στην ευρωπαϊκή αγορά. Τα πλέον πρόσφατα στοιχεία του προγράμματος, δείχνουν ότι: τα υβριδικά αυτοκίνητα έχουν χαμηλότερες εκπομπές καυσαερίων από τα βενζινοκίνητα, ενώ σημαντική βελτίωση στον τομέα αυτό έχουν πετύχει τα δύο τελευταία χρόνια τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, εξαιτίας της προσθήκης φίλτρων παρακράτησης μιρκοσωματιδίων και καταλυτικών μετατροπέων. Τα αποτελέσματα, που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα http://www.ecotest.eu/, δίνουν τη δυνατότητα στους ενδιαφερόμενους να ενημερωθούν, ακόμη και συγκριτικά ανά κατηγορία, για τις εκπομπές καυσαερίων των αυτοκινήτων. Στην κορυφή του πίνακα με τα «οικολογικά αυτοκίνητα» βρίσκεται το Toyota Prius 1.5, ακολουθούμενο από το Volvo V70 BiFuel (βιοκαύσιμο), ενώ στις τελευταίες θέσεις, με το μεγαλύτερο δείκτη ρύπανσης, βρίσκονται τα VW Sharan 2.8 Gasol, το οποίο μαζί με το Kia Rio 1.5 Diesel έχουν τις μεγαλύτερες εκπομπές καυσαερίων διοξειδίου του άνθρακα. Τέσσερα αστέρια στις μετρήσεις του κύκλου δοκιμών του Ecotest, πήραν για πρώτη φορά αρκετά αυτοκίνητα diesel εφοδιασμένα με το ειδικό φίλτρο: Mercedes S 320 CDI 7G-Tronic, Saab 9-5 Sport Combi 1.9 TiD Vector (με DPF), Audi A6 2.0 TDI (με DPF), Skoda Octavia Combi RS TDI (με DPF), BMW 318d (με DPF), Lexus IS 220d Luxury (με DPF), Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDM 16V Distinctive (με DPF), Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi FAP Initiale, Peugeot 307 Break HDi FAP 90 Tendance. Η ADAC επισημαίνει ότι πρέπει να καθιερωθούν 5 αστέρια στις μετρήσεις όλων των κινητήρων και να περιοριστούν οι εκπομπές οξειδίου αζώτου από κινητήρες diesel με πρόσθετα συστήματα στην εξάτμιση και φίλτρα. Από τις μετρήσεις προέκυψε ότι τα καύσιμα βιομάζας (αιθανόλη κ.λ.π.) έχουν λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και απειλούν τα συμβατικά καύσιμα.
ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube