Την ημέρα της παρουσίασης της μελέτης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για τα τροχαία ατυχήματα έλειπα. Γνώριζα όμως το θέμα, το οποίο είναι εν μέρει συνέχεια μιάς άλλη μελέτης που παρουσιάστηκε το καλοκαίρι και αφορούσε τα βαριά φορτηγά και την ρύπανση που προκαλούν. Η νέα μελέτη του ΕΜΠ καταδεικνύει ότι εξίσου σημαντικό με τη μόλυνση του περιβάλλοντος είναι το κόστος από τα τροχαία ατυχήματα με την εμπλοκή φορτηγών και λεωφορείων. Υπολογίζεται ότι πάνω από 10 δισεκατομμύρια ευρώ επιβαρύνθηκε η εθνική οικονομία για την περίοδο 1996-2004, ενώ κάθε ενεργός πολίτης επιβαρύνεται ετησίως με ποσό 180 ευρώ για το λόγο αυτό. Τα στοιχεία του Ε.Μ.Π., που παρουσίασε ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), αναφέρουν ότι η επικινδυνότητα των βαρέων οχημάτων, δηλαδή η πιθανότητα εμπλοκής τους σε ατύχημα –θανατηφόρο και μη- αυξάνεται με την ηλικία και μάλιστα με μεγαλύτερο ρυθμό από αυτή. Για παράδειγμα, το επιπλέον κόστος από την εμπλοκή των οχημάτων ηλικίας άνω των 10 ετών σε ατυχήματα κυμαίνεται περί τα 187,5 εκατ. ευρώ το χρόνο. Ειδικότερα για τα βαρέα οχήματα, που ο μέσος όρος ηλικίας τους στην Ελλάδα είναι 18 χρόνια, τη στιγμή που στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε. δεν ξεπερνά τα 12,5 χρόνια, στοιχεία της μελέτης του Ε.ΜΠ δείχνουν ότι: το κόστος των ατυχημάτων που προέρχεται μόνο από τα βαρέα φορτηγά ηλικίας 16-20 ετών, ανέρχεται στο 47% του συνολικού κόστους ατυχημάτων με εμπλοκή βαρέων φορτηγών (1996-2004), ενώ στα ελαφρά φορτηγά ηλικίας 16-20 ετών το κόστος ανέρχεται στο 36% του κόστους των ατυχημάτων με ελαφρά φορτηγά γενικότερα με ποσό 1,8 δις. ευρώ (1996-2004). Επίσης, η έρευνα του Ε.Μ.Π. χρησιμοποιεί τρία εναλλακτικά «σενάρια» απόσυρσης βαρέων οχημάτων στη χώρα μας, με στόχο τη διερεύνηση των οικονομικών ωφελειών από ενδεχόμενη μείωση του μέσου όρου ηλικίας του στόλου. Το πρώτο σενάριο 1 θέλει πλήρη ανανέωση του στόλου με αντικατάσταση των βαρέων οχημάτων άνω των 5 ετών, (το όφελος θα ήταν 2,4 δισ. ευρώ για το διάστημα 1996-2004. Το δεύτερο σενάριο θεωρεί ότι με αντικατάσταση των οχημάτων άνω της δεκαετίας θα απέφερε στην εθνική οικονομία όφελος 1,8 δισ. ευρώ για το ίδιο διάστημα, ενώ στο τρίτο σενάρια με αντικατάσταση των οχημάτων άνω των 15 ετών το όφελος θα ήταν 0,9 δις. Ευρώ. Παράλληλα, το Ε.Μ.Π. προτείνει δέσμη μέτρων που θα συμβάλουν στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας της χώρας μας, όπως: κίνητρα για την απόσυρση οχημάτων μεγάλης ηλικίας, τέλη κυκλοφορίας/διόδια/ασφάλιστρα ανάλογα με ηλικία οχήματος, περιοριστικά μέτρα κυκλοφορίας στα παλαιά φορτηγά, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, πύκνωση & αναβάθμιση των τεχνικών ελέγχων, τεχνολογική αναβάθμιση παλαιών οχημάτων, βελτίωση της εκπαίδευσης οδηγών επαγγελματικών οχημάτων, έλεγχοι της Τροχαίας σε περισσότερες θέσεις και πιο πολλές ώρες, τήρηση κανόνων ωραρίου οδηγών επαγγελματικών οχημάτων, βελτίωση της οδικής υποδομής.


ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube