Μέρα με την ημέρα η τεχνολογία εξελίσσεται με αλματώδεις ρυθμούς. Στον τομέα της ασφάλειας έτσι όπως πάει η κατάσταση, οι οδηγοί αυτοκινήτων μάλλον θα θυμίζουν χειριστές πολιτικών αεροσκαφών σε λίγο καιρό, μια και μόνο ο…αυτόματος πιλότος δεν έχει βρεί ακόμη μέθοδο εφαρμογής. Προ ημερών έγραψα για το σύστημα που εξελίσσει η Saab αναφορικά με την προσοχή που δίνει ο οδηγός κατά την οδήγηση. Η σουηδική φίρμα με κάμερες στο ταμπλό του αυτοκινήτου παρακολουθεί τις κινήσεις των ματιών του οδηγού ή το στρίψιμο του κεφαλιού και αν για περισσότερα από 2 δευτερόλεπτα βρεθεί το βλέμμα εκτός γωνίας ασφαλούς ελέγχου, τότε με ηχητικά ή οτικά σήματα ενημερώνεται ο οδηγός ώστε να ανακτήσει την προσοχή του. Δηλαδή ούτε να…στραβοκοιτάξουμε δεν θα μπορούμε σε λίγο. Άλλες εταιρείες έχουν εφαρμόσει κι άλλα συστήματα στον τομέα της ασφάλειας. Οδηγώντας για παράδειγμα το Citroen C5 με κατάλληλο εξοπλισμό, αν βρεθείς για λίγο στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας ή βγεις δεξιά εκτός δρόμου, τότε μέσω καμερών και αισθητήρων που «διαβάζουν» τις λευκές διαχωριστικές λωρίδες, ενεργοποιούνται βομβητές στο κάθισμα του οδηγού ανάλογα την πλευρά από την οποία το όχημα εκτρέπεται της πορείας του, έτσι ώστε ο οδηγός να αισθάνεται τις δονήσεις στους γοφούς και να επαναφέρει το αυτοκίνητο στη σωστή λωρίδα. Προς αυτή τη κατεύθυνση, βρίσκεται και το σύστημα που εξελίσσει η BMW, το οποίο προειδοποιεί έγκαιρα όλους τους οδηγούς για έναν οδηγό που κινείται σε λάθος ρεύμα κυκλοφορίας. Στη Ελλάδα όταν ένας τηλεφωνήσει στην τροχαία για κάποιον που οδηγεί επικίνδυνα στο δρόμο με ελιγμούς και παραβιάσεις της διπλής λωρίδας, θεωρείται κοινώς «καρφί». Στη Γερμανία, για παράδειγμα, είναι υποχρέωση των πολιτών να ενημερώνουν τις αρμόδιες υπηρεσίες για τα κακώς κείμενα άλλων πολιτών. Σε βλέπουν να ανοίγεις το παράθυρο του αυτοκινήτου και να πετάς το άδειο πακέτο από τα τσιγάρα; Ε, τότε υπάρχει περίπτωση να σου βεβαιωθεί παράβαση στο σπίτι αν πρόλαβε κάποιος και είδε τον αριθμό του αυτοκινήτου σου. Και αναφέρομαι σε ένα απλό παράδειγμα, ανώδυνο ίσως αλλά περιβαλλοντολογικά άσχημο. Στη Γερμανία λοιπόν κάθε χρόνο οι ραδιοφωνικοί σταθμοί αναφέρουν περίπου 1800 οδηγούς να κινούνται σε λάθος ρεύμα κυκλοφορίας. Οι λόγοι που συμβαίνει αυτό είναι πολλοί: η αφηρημάδα, το στρες, η υπερπροσπάθεια, η απώλεια της ψυχραιμίας και η κακή ορατότητα, ενώ το ένα τρίτο των οδηγών που κινούνται σε λάθος ρεύμα βρίσκονται υπό την επήρεια αλκοόλ. Η BMW χρησιμοποιώντας σαν βάση το σύστημα πλοήγησης του αυτοκινήτου, αναγνωρίζει αυτόματα πότε ένας οδηγός πρόκειται να μπει στο αντίθετο ρεύμα και προειδοποιεί με ακουστικά και οπτικά σήματα. Πέραν αυτού, το σύστημα μπορεί να χρησιμοποιεί και επικοινωνία με άλλα οχήματα και να προειδοποιεί τους οδηγούς όταν κάποιος πλησιάζει στον ίδιο με αυτούς δρόμο. Επίσης, οι πληροφορίες αυτές μπορούν να αποστέλλονται σε κέντρο εξυπηρέτησης, ώστε να υπάρχει άμεση αλυσίδα προειδοποιήσεων ακόμα και από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς. Σε ερευνητικό στάδιο βρίσκεται το πρόγραμμα με το οποίο επισημαίνεται στο χάρτη της οθόνης πλοήγησης το τμήμα του δρόμου στο οποίο κινείται ο παραβάτης τη δεδομένη στιγμή (εμβέλεια 600 μ.), την ακριβή θέση και την ταχύτητα του οχήματος.

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube