Πριν από καιρό είχαμε παρουσιάσει τα οικονομικά δεδομένα της Αρσεναλ, που ύστερα από τη μετακόμισή της στο καινούργιο γήπεδο απογειώθηκαν. Τα έσοδα των «κανονιέρηδων» έφτασαν τα 301 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο που πέρασε, φέρνοντάς τους στη δεύτερη θέση πίσω από τη Ρεάλ Μαδρίτης, της οποίας τα ετήσια έσοδα φτάνουν τα 303 εκατομμύρια. Την οικονομική πορεία της Αρσεναλ φαίνεται ότι ακολουθεί μία ακόμα ομάδα του Λονδίνου, που βρισκόταν πριν από τρία χρόνια στο «κόκκινο». Και τι «κόκκινο»… Διακόσια εκατομμύρια ευρώ έλλειμμα, παρά τις οικονομικές «ενέσεις» που έκανε ο ιδιοκτήτης της -ή μάλλον κυρίως λόγω αυτών των οικονομικών ενέσεων. Πρόκειται, φυσικά, για τον Αμπράμοβιτς και την Τσέλσι. Ο Ρώσος, από τον καιρό που αγόρασε την ομάδα του Λονδίνου, είχε στον νου του να τη μεταμορφώσει σε μία ποδοσφαιρική επιχείρηση που θα λειτουργούσε σύμφωνα με τα πρότυπα εταιρικής συμπεριφοράς και σχεδιασμού που έφερε στον κόσμο των ποδοσφαιρικών επιχειρήσεων η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ. Η ομάδα που πρώτη τον Μάρτιο του 1999 έσπασε το φράγμα του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ.

Τόσο έφθασε τότε η μετοχική αξία της. Για να μεταμορφώσει την ομάδα του ο Αμπράμοβιτς έκανε την πιο λογική κίνηση και την αποτελεσματικότερη -μέχρι τώρα- μεταγραφή του. «Εκλεψε» από τη Γιουνάιτεντ τον εκτελεστικό διευθυντή της. Τον Πίτερ Κένιον. Ενα μάνατζερ που ερχόταν από τον ιδιωτικό τομέα και ο οποίος συνέβαλε τα μέγιστα στη μετατροπή της Γιουνάιτεντ σε global brand, ένα σήμα κατατεθέν με παγκόσμια αναγνώριση. Ο Κένιον είναι ένας από τους καλύτερους Bρετανούς μάνατζερ και βρέθηκε από πολύ νωρίς στον κύκλο των οικονομικών στελεχών που χρησιμοποίησε ο Μπλερ από το 1997 και μετά για την ιδιωτικοποίηση και τον εκσυγχρονισμό ορισμένων ελλειμματικών βρετανικών επιχειρήσεων.

Ο Κένιον ανέλαβε την κρατική ελλειμματική εταιρεία British Gas, που ιδιωτικοποιήθηκε, ονομάσθηκε Centrica και μέσα σε τρία μόλις χρόνια κατάφερε να την κάνει κερδοφόρα. Και πέρα από αυτό ήταν ο αρχιτέκτονας της οικονομικής επέκτασης της εταιρείας από τον χώρο της ενέργειας στον χώρο της οικονομίας του dot.com και των τηλεπικοινωνιών. O Kένιον, από τον καιρό που ανέλαβε την ευθύνη της οικονομικής διαχείρισης της Γιουνάιτεντ, έκανε τρεις βασικές κινήσεις. Εκμεταλλευόμενος τις πολύ καλές του διασυνδέσεις στο λονδρέζικο χρηματιστήριο και τον χώρο των εταιρειών υψηλής τεχνολογίας, σχεδίασε τη συνεργασία της ομάδας των «κόκκινων διαβόλων» με τη Lycos στο Διαδίκτυο, τη συνεργασία με τους Ladbrokes και ήταν ο αρχιτέκτονας της μεγάλης δεκαετούς συμφωνίας με τη ΝΙΚΕ, για την οποία είχε δουλέψει πολύ πριν πάει στο «Ολντ Τράφορντ». Ο Κένιον, παρά τις πολύ καλές οικονομικές επιδόσεις της εταιρείας, ήταν αυτός που το καλοκαίρι του 2002, για πρώτη φορά ύστερα από μία δεκαετία, επέβαλε πλαφόν στα ποσά των μεταγραφών. Ανάλογες κινήσεις έκανε και στην Τσέλσι.

Ηταν αυτός που έπεισε τον Αμπράμοβιτς να επενδύσει στις ακαδημίες του συλλόγου, να αλλάξει το σήμα της ομάδας για να διευκολυνθεί το μάρκετινγκ, να αλλάξει προμηθευτή αθλητικού υλικού -από την Umbro πήγε στην Adidas με κέρδος για το ταμείο της ομάδας- έκανε τη συμφωνία με την κορεατική Samsung για τη διαφήμιση στη φανέλα, με σκοπό να διευκολυνθεί η διείσδυση της Τσέλσι στη Νοτιοανατολική Ασία, έκανε τις συμφωνίες για το μάρκετινγκ στην αμερικανική αγορά και σχεδίασε όλη τη διαφημιστική στρατηγική των «μπλε». Φυσικά, η αμοιβή του αγγίζει τα 3 εκατ. ευρώ ετησίως, αλλά τον Ιανουάριο η Τσέλσι θα ανακοινώσει έσοδα που φθάνουν τα 300 εκατομμύρια ευρώ. Και οι στόχοι των Αμπράμοβιτς και Κένιον σε ό,τι αφορά τις εμπορικές προοπτικές της Τσέλσι είναι ακόμα πιο ψηλοί.

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube