Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών έδωσε στη δημοσιότητα την πρώτη έκθεση-αναφορά για τους «Δείκτες Απόδοσης Μέτρων Οδικής Ασφάλειας» (συμμετέχουν 27 ευρωπαϊκές χώρες–μέλη της Ε.Ε., η Νορβηγία και η Ελβετία). Η έκθεση περιλαμβάνει και τις ταξινομήσεις στα τρία σημαντικότερα θέματα της συμπεριφοράς των οδηγών: ταχύτητα, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και μη χρήση των ζωνών ασφαλείας. Τα υψηλότερα επίπεδα χρήσης της ζώνης ασφαλείας καταγράφονται σε: Γαλλία, Γερμανία και Μάλτα, ενώ Τσεχία, Βέλγιο και Γερμανία έχουν πετύχει τις μέγιστες βελτιώσεις στον τομέα της οδήγησης υπό την επήρεια την τελευταία δεκαετία. Είναι γνωστό ότι τα τροχαία ατυχήματα σχετίζονται άμεσα με την υπερβολική ταχύτητα και την κατάσταση των δρόμων. Η μείωση των οδικών θανάτων στη Γαλλία και το Βέλγιο δεν είναι τυχαίο γεγονός, επειδή εκεί διαχειρίζονται καλύτερα την ταχύτητα. Την περίοδο 2001-2005 οι θάνατοι στο δρόμο σε χώρες της Ε.Ε. μειώθηκαν ακολούθως: Γαλλία (35%), Λουξεμβούργο (33,3%), Βέλγιο (26,7%), Πορτογαλία (25,3%), Σουηδία (24,5%), Ολλανδία (24,5%), Δανία (23,2%), Γερμανία (23,2%), Λετονία (20,8%), Αυστρία (19,8%), Ισπανία (19,5%) και Ιταλία (18,4%), όπως και στις εκτός Ε.Ε. χώρες: Ελβετία (24,8%) και Νορβηγία (18,5%). Αντιθέτως, αυξήθηκαν σε: Ουγγαρία (3,1%), Κύπρο (4,1%), Μάλτα (6,2%) και Λιθουανία (7,6%). Συνολικά στην Ε.Ε. υπήρξε μείωση κατά 18,1%, από 51.255 σε 41.976 θανάτους ετησίως στο δρόμο. Στην έκθεση η Ελλάδα παραμένει στις τελευταίες θέσεις σε εφαρμογή και παρακολούθηση των σχετικών δεικτών. Ο βαθμός χρήσης ζώνης ασφαλείας και κράνους, ο αριθμός των οδηγών υπό την επήρεια αλκοόλ ή που κινούνται με υπερβολική ταχύτητα, εξακολουθούν να παραμένουν άγνωστα στην Ελλάδα. Γι’ αυτό είναι επιτακτική ανάγκη η συλλογή στοιχείων, η επιστημονική τεκμηρίωση των προτεινομένων δράσεων, η συστηματική εφαρμογή και η παρακολούθησή τους. Τουλάχιστον 21.000 θάνατοι αποτράπηκαν στους δρόμους της Ευρώπης (2001-2005), και 10.000 λιγότεροι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε σχέση με το 2001. Κύριοι παράγοντες της επιτυχίας αυτής είναι οι ισχυρότερες πολιτικές επιβολής και οι αλλαγές στη συμπεριφορά των οδηγών. Η ταχύτητα είναι ο σημαντικότερος οδικός κίνδυνος με τη μεγαλύτερη δυνατότητα αποφυγής θανατηφόρων ατυχημάτων εφόσον ελέγχεται. Μια μείωση 1% της μέσης ταχύτητας κυκλοφορίας οδηγεί σε μείωση κατά 3% των ατυχημάτων με βαριά τραυματίες και κατά 4% με νεκρούς. Στη Γαλλία η μέση ταχύτητα μειώθηκε σε επαρχιακούς δρόμους, αστικούς και αυτοκινητόδρομους κατά 6%-12%, στο Βέλγιο 4%-6% και στην Ελβετία 3%-8%. Σε: Νορβηγία, Αγγλία, Πορτογαλία, Αυστρία, Πολωνία, Εσθονία και Λετονία, υπάρχει σχετική βελτίωση σε ορισμένους δρόμους. Φινλανδία, Ιρλανδία, Λιθουανία και Σουηδία δεν μείωσαν τις ταχύτητες των οχημάτων, ενώ αυτή την περίοδο Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Μάλτα, Σλοβενία και Σλοβακία δεν ελέγχουν τις ταχύτητες. Σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες τα στοιχεία είναι ελλιπή.

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube