Η βελτίωση της οδικής ασφάλειας, ως καθολική υπόθεση, έχει ενεργοποιήσει τη βιομηχανία αυτοκίνητου, φορείς, οργανώσεις, κυβερνήσεις. Συνεχώς αναφέρομαι σε τέτοια θέματα διότι θεωρώ ότι όλοι χρειάζεται να συμβάλουμε στον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων, επειδή μόνη της η τεχνολογία δεν αρκεί. Ο άνθρωπος-οδηγός ήταν και θα παραμείνει ο νούμερα ένα παράγοντας όσον αφορά τα ατυχήματα.
Μπορεί διεθνώς τα αυτοκίνητα να εξοπλίζονται με σύγχρονα συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, μπορεί να κατασκευάζονται καινούργιοι αυτοκινητόδρομοι με στηθαία ασφαλείας στη μέση, κλίσεις στις στροφές και εξαιρετική άσφαλτο, μπορεί η σήμανση να είναι επαρκής (όχι τόσο στη χώρα μας), εντούτοις ο άνθρωπος είναι αυτός που οδηγεί απρόσεκτα, έχοντας πιεί ένα ποτηράκι παραπάνω, που κάνει τη στραβοτιμονιά, που οδηγεί με υπερβολική ταχύτητα. Ωστόσο η βιομηχανία αυτοκινήτου τα τελευταία χρόνια έχει κάνει τεράστια βήματα, προσπαθώντας να περιορίσει τις επιπτώσεις από τον παράγοντα άνθρωπο-οδηγό.
Με άλλα λόγια (που λέει και ο Γκμοχ), βελτιώνει διαρκώς τα συστήματα ασφάλειας και πέδησης του αυτοκινήτου, υποκαθιστώντας σε ορισμένες περιπτώσεις τις κινήσεις του οδηγού. Ανεξάρτητοι προμηθευτές, όπως η Bosch, τα τμήματα μηχανολογίας των εταιρειών αυτοκινήτου ή συνεργαζόμενες οι δυο πλευρές έχουν πετύχει σημαντικές τεχνολογικές εφαρμογές, όπως το ABS με υποβοήθηση πέδησης πανικού, το ESP για την ευστάθεια, το σύστημα παρέκκλισης πορείας κ.ά.
Η Ευρωπαϊκή Ενωση πλέον τα καθιερώνει ένα ένα ως υποχρεωτικά στα νέα οχήματα. Στις μέρες μας νέο όχημα χωρίς ABS (Ι.Χ., ελαφρύ επαγγελματικό ή φορτηγό) δεν κατασκευάζεται. Από τις 24 Νοεμβρίου 2009 τα συστήματα υποβοήθησης πέδησης, που συνδυάζονται με το ABS, είναι υποχρεωτικά για όλα τα νέα Ι.Χ. και τα ελαφριά επαγγελματικά στην Ε.Ε., ενώ από τις 24 Φεβρουαρίου 2011 θα είναι υποχρεωτικά για όλα τα οχήματα.
Με την υποβοήθηση πέδησης υποστηρίζεται το φρενάρισμα σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, μόλις ο οδηγός πατήσει απότομα το πεντάλ φρένου, με συνέπεια να αυξάνεται η επιβράδυνση. Αυτό μειώνει την απόσταση φρεναρίσματος και βοηθά στην αποφυγή συγκρούσεων.
Στην Ε.Ε., έως και 1.100 μοιραία ατυχήματα με πεζούς θα μπορούσαν να αποφευχθούν κάθε χρόνο, αν όλα τα οχήματα εξοπλίζονταν με συστήματα υποβοήθησης πέδησης. Σε μελέτες στη Γερμανία, το ένα τρίτο των οδηγών δεν πρόλαβε καν να πατήσει το φρένο πριν από τη σύγκρουση, ενώ οι μισοί δεν το πάτησαν τελείως. Το σύστημα της Bosch προειδοποιεί για τη σύγκρουση, ανιχνεύει ενδεχόμενα εμπόδια, ενημερώνει τον οδηγό με ακουστική ή οπτική προειδοποίηση και ενεργοποιεί για λίγο τα φρένα.
Αν ο οδηγός δεν αντιδράσει καθόλου και η σύγκρουση δεν μπορεί να αποφευχθεί, το σύστημα φρενάρει με τη μέγιστη δύναμη. Τα δεδομένα στην Ε.Ε. έχουν αλλάξει. Πολλές εταιρείες έχουν στάνταρ το ESP, ακόμη και στα πιο μικρά μοντέλα.
Στην Ε.Ε. θα είναι κανόνας για όλα τα νέα Ι.Χ. από το 2012 και από το 2014 για όλα τα νέα οχήματα. Καταλήγοντας, από τον Νοέμβριο του 2015 τα επαγγελματικά οχήματα θα πρέπει να εξοπλίζονται με προηγμένα συστήματα πέδησης έκτακτης ανάγκης, όπως και με συστήματα προειδοποίησης για απόκλιση από τη λωρίδα κυκλοφορίας.
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.