Παλαιότερες

Μία καλή είδηση σε μαύρο φόντο

SportDay

Η Nancy Sinatra στον τελευταίο δίσκο της τραγουδάει ένα όμορφο jazz τραγούδι με τίτλο «Τwo shots of happy, one shot of sad». Κάτι σαν δύο σφηνάκια ευτυχίας και ένα σφηνάκι δυστυχίας. Το ισοζύγιο είναι θετικό. Στον κόσμο του σύγχρονου ποδοσφαίρου, το οποίο έχει χτυπηθεί από την οικονομική κρίση, οι περισσότερες ειδήσεις είναι αρνητικές. Στη χώρα που το ποδόσφαιρο γνώρισε τη μεγαλύτερη επιχειρηματική ανάπτυξή του, την Αγγλία, η κρίση έχει κάνει ιδιαίτερα εμφανή τα σημάδια της.

Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ προσπαθεί να βρει χορηγό για τη φανέλα της, οι ιδιοκτήτες των Τσέλσι και Λίβερπουλ έχουν ξεκινήσει συζητήσεις για την πώληση των ομάδων, η μεταγραφική περίοδος του Ιανουαρίου έως τώρα σημείωσε τον μικρότερο τζίρο των τελευταίων δέκα χρόνων, τα δύο συνδρομητικά κανάλια που έχουν τα δικαιώματα των αγώνων της Πρέμιερσιπ κάνουν εφόδους στις παμπ που δείχνουν παιχνίδια –παράνομα– στους θαμώνες τους για να περιορίσουν τις όποιες οικονομικές απώλειες, στις πωλήσεις των εισιτηρίων έχει καταγραφεί πτώση και γενικά υπάρχουν αποδείξεις ότι το εμπορικό-επιχειρηματικό παιχνίδι μπαίνει σε μια φάση ύφεσης.

Ανάλογη είναι η κατάσταση και στα υπόλοιπα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα τηρουμένων των αναλογιών. Οπότε, μια είδηση που αφορά τα εγκαίνια ενός υπερσύγχρονου γηπέδου που θα αποτελέσει την έδρα της ομάδος-θαύμα της φετινής Μπουντεσλίγκα, της Χοφενχάιμ, σε μια τέτοια οικονομική συγκυρία, δεν μπορεί παρά να αποτελεί ευχάριστη, αισιόδοξη είδηση. Και πρόκειται για ένα γήπεδο-υπόδειγμα, που δεν κατασκευάστηκε με κρατικά χρήματα. Κόστισε 60 εκατομμύρια ευρώ, έχει χωρητικότητα 30.000 θεατών και ήδη έχουν προπωληθεί 20.000 διαρκείας.

Το γήπεδο χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου από τον Ντίτμαρ Χοπ, τον ουσιαστικό ιδιοκτήτης αυτής της μικρής ομάδας με την εξαιρετική οργάνωση. Μπορεί μέχρι τώρα το μέγεθος να καθόριζε πολλά πράγματα σε ό,τι αφορά τον ποδοσφαιρικό ανταγωνισμό, αλλά το πείραμα της Χοφενχάιμ δείχνει πως η καλή οργάνωση, το σχέδιο και η σταθερή και στοχευμένη χρηματοδότηση μπορούν να αποφέρουν εξαιρετικά αποτελέσματα. Η Χοφενχάιμ είναι ένα ποδοσφαιρικό σύνολο που δεν δημιουργήθηκε με «μεταγραφές αεροδρομίου», με ακριβούς και μεγάλους ποδοσφαιριστές, αλλά η στελέχωσή της έγινε με πολύ προσεκτικό σκάουτινγκ, από ποδοσφαιριστές που διψούσαν για διάκριση.

Το γήπεδο είναι ένα έργο που θα μπορούσαν να ζηλέψουν ακόμα και μεγάλες ομάδες. Διαθέτει μέχρι και κλειστές αίθουσες για ειδική προπόνηση σε χτυπήματα κόρνερ ή φάουλ και φυσικά όλες τις απαραίτητες εγκαταστάσεις. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι αυτή η ομάδα που ήρθε από το περιφερειακό πρωτάθλημα φέτος αμφισβήτησε ευθέως την παντοδυναμία της Μπάγερν. Η περίπτωση της Χοφενχάιμ είναι μία από εκείνες τις σπάνιες και διδακτικές ιστορίες του σύγχρονου ποδοσφαίρου που θα έπρεπε να διδάσκονται σε όλες της σχολές αθλητικού management.

Μια ιστορία από την οποία θα μπορούσαν πολλά να μάθουν όχι μόνο οι λεγόμενοι μεγάλοι, αλλά και κάποιες ομάδες της ελληνικής περιφέρειας που θα ήθελαν να πετύχουν κάτι περισσότερο. Προφανώς μόνο η οργάνωση και ο σχεδιασμός δεν αρκούν. Σημαντικό ρόλο παίζουν τα χρήματα και τα πρόσωπα, αλλά πιο πολύ από όλα η κατανόηση του περιβάλλοντος και των δυνατοτήτων. Δεν μπορεί οι ομάδες της Β' Εθνικής να επιδιώκουν να αγωνίζονται σε γήπεδα με μεγάλες χωρητικότητες, τη στιγμή που ομάδες της μεγάλης κατηγορίας δεν διαθέτουν περισσότερα από 2.000 εισιτήρια στα παιχνίδια τους ή δεν μπορούν να διαθέσουν ένα σοβαρό αριθμό εισιτηρίων διαρκείας.

Οι φιλοδοξίες στο επαγγελματικό ποδόσφαιρο είναι ωραίο πράγμα όταν συνδυάζονται με τις ικανότητες των ατόμων και όχι αποκλειστικά με τις δωρεές του κράτους. Μπορεί στη Γερμανία το γήπεδο της Χοφενχάιμ να κόστισε 60 εκατομμύρια ευρώ, αλλά εδώ τα μεγέθη μπορούν να διαφοροποιηθούν προς τα κάτω και να είναι και βιώσιμα. Αλλά ξέχασα... Εμείς εδώ δεν είμαστε τίποτα τυχαίοι. Εμείς είμαστε για μεγάλα σαλόνια. Αρκεί να τα πληρώνουν άλλοι και εμείς να τα εκμεταλλευόμαστε.

Μια επανάσταση στα ψιλά γράμματα

Λένε ότι συχνά οι μεγάλες επιστημονικές ανακαλύψεις ή και επαναστάσεις κάνουν μεγάλη καριέρα στα ψιλά γράμματα των εφημερίδων πριν περάσουν στα πρωτοσέλιδα. Ισως επειδή η επιστήμη και οι τεχνολογικές ανακαλύψεις δεν είναι εύκολα κατανοητές από τα ΜΜΕ και το πλατύ κοινό, αλλά και επειδή δεν προκαλούν την προσοχή και το ενδιαφέρον του κόσμου αν δεν έχουν κάποια πρακτική εφαρμογή. Μια εφαρμογή που μπορεί να κάνει τη ζωή πιο εύκολη, πιο ευχάριστη και η οποία μπορεί να προσφέρει ευκαιρίες πλουτισμού.

Υπάρχουν πολλά παραδείγματα, αλλά θα περιοριστώ σε περιπτώσεις που συνδέονται με τα σπορ γενικά και με το ποδόσφαιρο ειδικότερα. Πέραν της οικονομικής σκοπιάς και των προφανών δυνατοτήτων κερδοφορίας, ελάχιστοι ήταν εκείνοι που μπόρεσαν να υποψιαστούν τις αλλαγές που θα επέφερε στη φυσιογνωμία και τα χαρακτηριστικά των σπορ η τηλεοπτική μετάδοσή τους. Κάτι ανάλογο συνέβη και με την πρώτη οργανωμένη συμφωνία πώλησης τηλεοπτικών δικαιωμάτων στην Αγγλία το 1992.

Τα πολλά χρήματα οι περισσότεροι τα έβλεπαν, αλλά δεν μπορούσαν να προβλέψουν τις αλλαγές στη φυσιογνωμία των ομάδων, που αρχικά αγόραζαν μερίδιά τους μεγάλοι τηλεοπτικοί οργανισμοί, μετά μπήκαν στο χρηματιστήριο –για να το εγκαταλείψουν έντρομες και χρεωμένες– και στο τέλος άρχισαν να περνούν στον έλεγχο ξένων επενδυτών ή φιλόδοξων νεόπλουτων. Επίσης, κανείς δεν μπόρεσε –και πολλοί ίσως να αδυνατούν ακόμα και τώρα– να αντιληφθεί την επίδραση που θα έχουν στις συμφωνίες πώλησης των τηλεοπτικών δικαιωμάτων και των εσόδων των ομάδων η διάδοση των ευρυζωνικών συνδέσεων και η μείωση του κόστους της σύνδεσης στο Διαδίκτυο.

Από προχθές μία ακόμα εξέλιξη τεχνολογικής μορφής μπορεί να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό όχι μόνο τα έσοδα των ομάδων, αλλά και τον τρόπο που βλέπουμε ποδόσφαιρο ή το πώς το «προϊόν» μπορεί να «παντρευτεί» με άλλα –και πιθανόν– τελείως διαφορετικά προϊόντα. Η Αρσεναλ, της οποίας ένας από τους χορηγούς της είναι η SONY, συμφώνησε μαζί της ώστε οι κάτοχοι του Playstation PSP και φίλοι των «κανονιέρηδων» να μπορούν να παρακολουθούν τα καλύτερα στιγμιότυπα των παιχνιδιών της Αρσεναλ ή κάποια φάση που δεν πρόσεξαν στις φορητές συσκευές τους, αρχικά μόνο μέσα στο «Emirates». Θα πρέπει να σημειωθεί ότι μέσα στο γήπεδό της υπάρχει δωρεάν πρόσβαση σε WiFi σύνδεση. Το επόμενο βήμα άραγε ποιο θα είναι;

Στοπ στο ανθρωπο-πάζαρο

Πριν από λίγο καιρό είχα γράψει για τη στροφή που έχουν κάνει πολλές ομάδες στην αναζήτηση νεαρών ποδοσφαιριστών, μια και η κρίση ρευστότητας περιορίζει τις αγοραστικές δυνατότητες των ομάδων. Στην Αγγλία πριν από ένα μήνα περίπου ανακοινώθηκε η δημιουργία ενός επενδυτικού ταμείου, ενός fund όπως λέγεται στην οικονομική γλώσσα, του οποίου ο κεντρικός στόχος είναι η ανακάλυψη νεαρών ταλαντούχων ποδοσφαιριστών σε όλο τον κόσμο, η αγορά και η μεταπώλησή τους σε υψηλότερη τιμή, όπως και η διαχείριση των δικαιωμάτων χρήσης της εικόνας τους (image rights) με σκοπό το κέρδος.

Το συγκεκριμένο fund, που ονομάζεται Hero Global Football Fund, δημιουργήθηκε από τον τραπεζικό οργανισμό Dubai banking Group, έχει έδρα ένα φορολογικό παράδεισο και την πρώτη επένδυσή του την έκανε σε μία ακαδημία ποδοσφαίρου που έχει στην Ισπανία ο παλιός Αγγλος διεθνής Γκλεν Χοντλ. Το Δ.Σ. της αγγλικής Πρέμιερ Λιγκ ειδοποίησε και τα 20 μέλη της ότι πιθανή συναλλαγή με το συγκεκριμένο fund αυτόματα θα σημάνει παραβίαση των κανονισμών της και θα έχει συνέπειες. Παράλληλα γνωστοποίησε τη δημιουργία και τη μορφή της δραστηριότητάς του στη ΦΙΦΑ.

Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.

close menu
x