Οι ομάδες της Πρέμιερσιπ έχουν συνολικά έσοδα 171 εκατομμύρια ευρώ και ακολουθούν οι ισπανικές ομάδες της Πριμέρα με 145 εκατομμύρια. Οι ομάδες της Μπουντεσλίγκα βρίσκονται στην τρίτη θέση με 127 εκατομμύρια ευρώ.
Η οικονομική επικαιρότητα του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου μας δίνει ειδήσεις και, κυρίως, στοιχεία για τα έσοδα των ποδοσφαιρικών ομάδων στις έξι κορυφαίες ποδοσφαιρικές αγορές της Ευρώπης (Αγγλία, Γερμανία, Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία και Ολλανδία), που τον επόμενο χρόνο, την ίδια περίοδο, θα διαβάζονται με νοσταλγία. Για έναν προφανή λόγο. Την παγκόσμια οικονομική κρίση. Στις αρχές της εβδομάδας η SPORT & MARKT, η γερμανική εταιρεία που ασχολείται με την εμπορική δραστηριότητα των ποδοσφαιρικών ομάδων στην Ευρώπη, έδωσε στη δημοσιότητα τα οικονομικά στοιχεία που αφορούν τα έσοδα των ομάδων στις έξι κορυφαίες ποδοσφαιρικές αγορές από τις πωλήσεις αντικειμένων με το σήμα της ομάδας (αυτό που διεθνώς αποκαλείται merchandising) και τα έσοδα από τις διαφημίσεις στη φανέλα.
Τα στοιχεία δεν έχουν κάποιες εκπλήξεις, αλλά αποκαλύπτουν μια σοβαρή μεταβολή, ειδικά στον τομέα των εσόδων από τις διαφημίσεις στη φανέλα. Την τελευταία εξαετία, για την οποία υπάρχουν στοιχεία, οι ομάδες της Πρέμιερσιπ ήταν συνεχώς στην κορυφή σε ό,τι αφορά τα έσοδα. Ομως η έκθεση που έδωσε η SPORT & MARKT στη δημοσιότητα δείχνει ότι την περίοδο 2008-09 οι γερμανικές ομάδες για πρώτη φορά ξεπέρασαν τις αγγλικές και μάλιστα η ομάδα που έχει τα μεγαλύτερα έσοδα από τη διαφήμιση στη φανέλα έπαψε να είναι η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, παραχωρώντας την πρωτοκαθεδρία στην Μπάγερν.
Τα συνολικά έσοδα των ομάδων της Μπουντεσλίγκα ξεπέρασαν τα 100 εκατομμύρια ευρώ και την άνοδό τους στην πρώτη θέση βοήθησε το επενδυτικό κλίμα για το ποδόσφαιρο που υπήρχε στη Γερμανία αλλά και η πτώση της στερλίνας έναντι του ευρώ. Πάντως, η σεζόν 2007-08 έδωσε έσοδα συνολικά και για τις έξι μεγάλες αγορές ένα ποσό που έφτασε τα 393,2 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό το ποσό, όμως, είναι χαμηλότερο κατά 12,1 εκατομμύρια σε σχέση με το αντίστοιχο της περιόδου 2006-07 και απ' ό,τι φαίνεται θα παρουσιάσει πτώση και την επόμενη χρονιά.
Αρκεί κάποιος να θυμηθεί τις περιπέτειες που έχουν ομάδες σαν τη Γουέστ Χαμ και την Αστον Βίλα, ενώ οι πληροφορίες λένε ότι και η Μάντσεστερ ετοιμάζεται να αλλάξει τον σπόνσορα στη φανέλα της (έχει τη μεγάλη αμερικανική ασφαλιστική εταιρεία, AIG, η οποία θα πτώχευε αν δεν τη στήριζε το αμερικανικό δημόσιο), χωρίς να έχει διασφαλίσει ακόμα μια συμφωνία που θα μπορούσε να της αποφέρει περισσότερα. Εξίσου ενδιαφέροντα είναι τα στοιχεία που αφορούν τα έσοδα των συλλόγων από τις πωλήσεις αντικειμένων με το σήμα της κάθε ομάδας.
Αυτό που δείχνει η σχετική έκθεση είναι ότι οι 20 πρώτες ομάδες –σε σύνολο 116– έχουν μέσο όρο εσόδων 21,2 εκατομμύρια ευρώ, ενώ οι υπόλοιπες ένα μέσο όρο που δεν ξεπερνά τα δύο εκατομμύρια. Πρώτη χώρα στη σχετική κατάταξη έρχεται η Αγγλία με τις ομάδες της Πρέμιερσιπ, που έχουν συνολικά έσοδα 171 εκατομμύρια ευρώ, και ακολουθούν οι ισπανικές ομάδες της Πριμέρα με 145 εκατομμύρια. Οι ομάδες της Μπουντεσλίγκα βρίσκονται στην τρίτη θέση με 127 εκατομμύρια ευρώ.
Ακολουθούν οι ομάδες του γαλλικού πρωταθλήματος και μετά έρχονται οι ιταλικές, που δεν ξεπερνούν τα 65 εκατομμύρια ευρώ, και τέλος οι ολλανδικές. Φυσικά, το ζήτημα των πωλήσεων των αντικειμένων της ομάδας επηρεάζεται από πάρα πολλούς παράγοντες, που έχουν να κάνουν με τη χωρητικότητα του γηπέδου, τον μέσο όρο των εισιτηρίων, τη δημοτικότητα της ομάδας και τις διακρίσεις της, το μέγεθος της εσωτερικής αγοράς (άλλο πράγμα είναι η Γερμανία των 90 εκατομμυρίων και της συγκεκριμένης αγοραστικής δύναμης των Γερμανών σε σχέση με την ελληνική αγορά των 11 εκατομμυρίων), την οπαδική βάση που έχει διεθνώς μια ομάδα, καθώς και την οργάνωση του εμπορικού της τμήματος.
Οπως είναι φυσικό, όσο μεγαλύτερη είναι η χωρητικότητα ενός γηπέδου τόσο περισσότερα μπορεί να είναι τα έσοδα που μπορεί να αποκομίσει μια ομάδα από την εμπορική εκμετάλλευση. Η Γιουνάιτεντ είχε «βγάλει» το κόστος της μεταγραφής του Βερόν, γύρω στα 17 εκατομμύρια ευρώ τότε, από τις πωλήσεις του καταστήματος με προϊόντα της ομάδας που βρίσκεται στο «Ολντ Τράφορντ» μέσα σε τέσσερις μόλις εντός έδρας αγώνες...
Η «σοβαρή κυβέρνηση»
Μερικές φορές δεν μπορώ να καταλάβω το μέγεθος της υποκρισίας των Ελλήνων πολιτικών. Εκείνων που κυβέρνησαν και συνεχίζουν να κυβερνούν ή που μπορεί –σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις– να κυβερνήσουν στο μέλλον. Θα αντιπαρέλθω τον πειρασμό να σχολιάσω την προχθεσινή δήλωση του Γ. Παπανδρέου ότι η κρίση είναι πολιτική (δηλαδή, τι άλλο θα μπορούσε να είναι;) και θα σταθώ στη δήλωση του πρωθυπουργού –την οποία επανέλαβε και χθες– σύμφωνα με την οποία η κυβέρνηση αντιμετωπίζει την κρίση με σχέδιο και σοβαρότητα. Για τη σοβαρότητα δεν χρειάζεται να κάνουμε μεγάλη κουβέντα.
Πρόκειται για μια αρετή που πολύ θα ήθελε να έχει η κυβέρνηση, αλλά τόσο ο πρωθυπουργός όσο και μια πληθώρα στελεχών της καθημερινά αποδεικνύουν ότι αγνοούν τι ακριβώς είναι η πολιτική σοβαρότητα. Η πολιτική της κυβέρνησης καθορίζεται από τις συνέπειες του σκανδάλου που αποκαλύπτεται κάθε φορά και τις δημοσκοπήσεις. Οταν η δημοτικότητα της κυβέρνησης είναι πεσμένη, αναζητείται το εύρημα που θα της δώσει πόντους Αυτό, φυσικά, δεν έχει να κάνει με το πολιτικό σχέδιο.
Πόσω μάλλον με ένα σχέδιο αντιμετώπισης της κρίσης που η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι έχει. Ακόμα κι αν υπάρχουν αφελείς που μπορούν να πιστέψουν αυτόν τον ισχυρισμό, μπορούν να ελπίζουν ότι η κυβέρνηση θα μπορέσει να αντιμετωπίσει την κρίση; Μια κυβέρνηση που με την επίδειξη της απίστευτης ανικανότητάς της κατάφερε να διαλύσει τελείως ένα βαθύτατα προβληματικό σύστημα δημόσιας Υγείας; Μια κυβέρνηση που έριξε στον βάλτο ένα επίσης προβληματικό εκπαιδευτικό σύστημα χωρίς προσανατολισμό –και χρηματοδότηση–, το οποίο παράγει ανασφαλείς παπαγάλους και ανάπηρους πτυχιούχους;
Μια κυβέρνηση που κόμπαζε για τα υψηλά ποσοστά ανάπτυξης, της οποίας τα οφέλη –όποια οφέλη προέκυψαν τέλος πάντων– πήγαν στις τσέπες ελαχίστων; Μια κυβέρνηση που δανείζεται με τρομακτικό ρυθμό, επιβαρύνοντας τον προϋπολογισμό και υποθηκεύοντας το όποιο μέλλον της χώρας, αποκρύπτοντας παράλληλα την πραγματική οικονομική κατάσταση της χώρας από τους πολίτες; Μια κυβέρνηση που ξεπουλάει διαρκώς κερδοφόρα μέρη του δημόσιου τομέα μόνο και μόνο για να καλύψει –προσωρινά– τρύπες στον προϋπολογισμό; Μια κυβέρνηση που διακήρυσσε την καταπολέμηση της διαφθοράς για να τη σφιχταγκαλιάσει; Αυτή είναι η «σοβαρή και υπεύθυνη» κυβέρνηση που θα μπορέσει να διαχειριστεί την κρίση;
Μεγάλος σερ Αλεξ σε όλα του
Ας ξεχάσουμε το καλοκαίρι και το σίριαλ της μεταγραφής του Κριστιάνο Ρονάλντο στη Ρεάλ. Πριν από λίγες ημέρες η Gestifute, η εταιρεία που διαχειρίζεται τα οικονομικά συμφέροντα του Πορτογάλου, έβγαλε μια ανακοίνωση με την οποία υποστήριζε πως ο Ρονάλντο αξίζει υψηλότερη αμοιβή, τέτοια που να βρίσκεται σε συμφωνία με την απόδοσή του στο γήπεδο. Ο εκτελεστικός διευθυντής της Γιουνάιτεντ, Ντέιβιντ Γκιλ, δήλωσε πως «δεν ξέρω πόσο πληρώνουν οι άλλες ομάδες τούς ποδοσφαιριστές τους, αλλά ο Ρονάλντο πληρώνεται πολύ καλά και έχει άλλα τριάμισι χρόνια συμβόλαιο».
Την άποψη του Γκιλ υποστήριξε και ο Φέργκιουσον και όλα έδειχναν ότι θα είχαμε το καινούργιο θέμα τριβής της ομάδας με τον παίκτη. Προχθές, όμως, ο Φέργκιουσον με δηλώσεις του εκθείασε την απόδοση του Πορτογάλου στο γήπεδο, εκτονώνοντας την όποια πίεση πήγε να δημιουργηθεί, ενώ του δείχνει με κάθε τρόπο ότι ποντάρει και φέτος πάρα πολλά σε αυτόν. Ο Φέργκιουσον, που έχει αρνηθεί να συναντηθεί τρεις φορές με τον μάνατζερ του Πορτογάλου, προτιμά άλλου είδους χειρισμό των ποδοσφαιριστών του, αποδεικνύοντας ότι ο ρόλος του μάνατζερ είναι πολυσύνθετος, γι' αυτό και ο Σκωτσέζος θεωρείται ο κορυφαίος στην Πρέμιερσιπ την τελευταία εικοσαετία.
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.