Ηταν λίγο έως πολύ αναμενόμενες οι εξαγγελίες του υπουργού Οικονομίας, Γ. Αλογοσκούφη, όσον αφορά τα κίνητρα απόσυρσης παλαιών οχημάτων και την αλλαγή υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας. Προχθές ο υπουργός είπε αυτά που έχουμε προαναγγείλει εδώ και τουλάχιστον πέντε μήνες. Οτι δηλαδή δεν υπάρχουν περιβαλλοντικά, αλλά και κυκλοφοριακά περιθώρια για πολύ παλιά αυτοκίνητα στη χώρα μας. Κάθε χρόνο προστίθενται στους ελληνικούς δρόμους κοντά στα 270.000 αυτοκίνητα και 100.000 μοτοσικλέτες, με την απόσυρση των παλαιών αυτοκινήτων να είναι ελάχιστη (πέρυσι μόνο 50.000) έως μηδαμινή (δίτροχα).
Σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους, το πολύ σε τρία χρόνια όχι μόνο δεν θα μπορούμε να παρκάρουμε, αλλά ούτε και να κυκλοφορούμε. Η λέξη «απόσυρση», που ακούγεται τελευταία, είναι βέβαιο ότι δεν θα έχει τη μορφή του 1992 με γενναία επιδότηση σε όσους είχαν παλαιό και το απέσυραν για καινούργιο όχημα. Αλλο τότε κι άλλο τώρα. Η κυβέρνηση δεν έχει περιθώρια απωλειών εσόδων. Επιπλέον, οι εισαγωγείς αυτοκινήτων που σκέφτονται όλα αυτά τα χρόνια μόνο την κερδοφορία των επιχειρήσεών τους και το πόσες χιλιάδες αυτοκίνητα θα πουλήσουν περισσότερα κάθε χρόνο, δεν είναι διατεθειμένοι να επιδοτήσουν μαζικές αποσύρσεις.
Υπάρχουν πάντως μεμονωμένες ενέργειες εταιρειών για απόσυρση–ανταλλαγή, αλλά πραγματικά μεγάλα ποσά κινήτρων αφορούν μόνο μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα. Θα πρέπει συνεπώς να αναλογιστούν τις ευθύνες τους και όχι να επενδύουν τα κέρδη στο real estate. Το 2009 όσον αφορά τα τέλη κυκλοφορίας θα ισχύσει η αύξηση του 20% σε όλα τα οχήματα. Το 2010 όμως θα υπάρξουν 4 κλίμακες ανάλογα με τους ρύπους του οχήματος, το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν και όχι μόνο τα κυβικά. Τα καθαρά (ηλεκτρικά, υβριδικά) θα απαλλάσσονται από τέλη και τα πλέον ρυπογόνα θα πληρώνουν πολύ περισσότερα τέλη από τώρα. Αυτό θα προκύπτει από τα στοιχεία των κατασκευαστών, αλλά και από τις κάρτες ελέγχου καυσαερίων.
Παράλληλα, θα ισχύσουν και περιορισμοί κυκλοφορίας σε ένα διευρυμένο δακτύλιο, από ελεύθερη κυκλοφορία στα πρώτα μέχρι μόνο το Σαββατοκύριακο κυκλοφορία στα ρυπογόνα. Από το 2010 θα ξεκινήσει ουσιαστικά και η απόσυρση με μείωση φορολογίας ανάλογα την παλαιότητα του οχήματος που αποσύρεται. Ο υπουργός Μεταφορών και Επικονωνών, Κ. Χατζηδάκης, τοποθετήθηκε θετικά στην πολιτική κινήτρων, τα οποία θα καθοριστούν τελικά και από τα τρία υπουργεία (και ΥΠΕΧΩΔΕ). Αύριο θα αναφερθώ διεξοδικά σε κινητήρες και εκπομπές καυσαερίων, όπως και στο θέμα της πετρελαιοκίνησης.
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.