H προφανής απάντηση στο ερώτημα του τίτλου είναι «παπάδες», αν η ερώτηση αφορά το ελληνικό ποδόσφαιρο. Αν δεν το αφορά, τότε εξαρτάται από πολλά πράγματα. Το ποιος θα τα διαχειριστεί, τι ανάγκες έχει και τι στόχους και αν του φτάνουν ή χρειάζεται περισσότερα.
Φαντάζομαι ότι κάποιοι από όσους διαβάζουν το σημερινό κείμενο υποθέτουν ότι τα εκατομμύρια του τίτλου αφορούν τον ΠΑΟ, αλλά δεν είναι έτσι.
Αφορούν τη θριαμβεύτρια του προχθεσινού τελικού του Τσάμπιονς Λιγκ και δεν πρόκειται για ευρώ αλλά για στερλίνες. Αυτό το τεράστιο ποσό υπολογίζεται ότι θα είναι το συνολικό κέρδος της ομάδας της Μάντσεστερ από τη φετινή της πορεία στην κορυφαία ευρωπαϊκή διοργάνωση σε επίπεδο συλλόγων, σύμφωνα με μια μελέτη που έκανε η Mastercard, που από το 1994 είναι ένας από τους βασικούς χορηγούς της διοργάνωσης.
Η εκτίμηση γι’ αυτό το κέρδος αφορά την αυξημένη αξία των ποδοσφαιριστών μετά την κατάκτηση του τίτλου, την αυξημένη ζήτηση για εισιτήρια, για εμπορικά προϊόντα με το σήμα του συλλόγου, την προσέλκυση χορηγών και διαφημιστών και την αυξημένη τηλεοπτική ζήτηση. Σε σύγκριση με τη Γιουνάιτεντ, η χαμένη του τελικού, η Τσέλσι, από τις ίδιες πηγές προβλέπεται, πάντα σύμφωνα με την ίδια μελέτη, να βάλει στο ταμείο της γύρω στα 30 εκατομμύρια λίρες. Κι αυτό το ποσό είναι επιπλέον από τα 30 εκατομμύρια λίρες που έχουν κερδίσει και οι δύο φιναλίστ από τα πριμ της ΟΥΕΦΑ και από τα τηλεοπτικά δικαιώματα.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η αγγλική αγορά είναι η μεγαλύτερη στα τηλεοπτικά δικαιώματα στην Ευρώπη. Είναι χαρακτηριστικό ότι στον τελικό του Παρισιού η Αρσεναλ εισέπραξε από την πώληση των τηλεοπτικών της δικαιωμάτων περισσότερα από την Μπαρτσελόνα. Αν κάποιος συγκρίνει αυτό το ποσό των 85 εκατομμυρίων με το αντίστοιχο ποσό που υπολογίστηκε ότι θα εισέπραττε, σε βάθος χρόνου φυσικά, ο νικητής του περσινού τελικού που έγινε στην Αθήνα, δηλαδή η Μίλαν, θα διαπιστώσει ότι υπάρχει διαφορά 18 εκατομμυρίων. Στην ιταλική ομάδα αντιστοιχούσαν 67 εκατομμύρια, γεγονός που δείχνει ότι η αξία του προϊόντος αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο.
Είναι προφανές ότι για να μπορέσει μα ομάδα να είναι ανταγωνιστική σε αυτό το επίπεδο, θα πρέπει να έχει και τα ανάλογα έσοδα. Η Μάντσεστερ, που πέρυσι ξόδεψε σχεδόν 75 εκατομμύρια για μεταγραφές, προφανώς θα χρησιμοποιήσει τα έσοδά της για να ισχυροποιήσει ακόμη περισσότερο την ομάδα.
Η συγκεκριμένη μελέτη της Mastercard έχει και ένα σκέλος προβλέψεων, που αφορά τα πιθανά έσοδα της διοργανώτριας πόλης. Αυτά τα έσοδα αφορούν τον τζίρο που κάνουν οι φίλαθλοι των ομάδων σε μετακινήσεις, μπαρ, ξενοδοχεία, εστιατόρια, περιηγήσεις στα τουριστικά αξιοθέατα και ψώνια στην πόλη που φιλοξενεί κάθε φορά τον τελικό.
Τα πιθανά έσοδα για την πόλη της Μόσχας από τη διοργάνωση του τελικού υπολογίζονται στα 35 εκατομμύρια λίρες. Επίσης προβλέπονται και άλλα 10 εκατομμύρια από τις θετικές μελλοντικές επιπτώσεις στο τουριστικό προφίλ της πόλης. Τα αντίστοιχα ποσά που είχαν υπολογισθεί για την Αθήνα ήταν 18 και 7 εκατομμύρια αντίστοιχα. Θα πρέπει, πάντως, να σημειώσει κάποιος ότι η συγκεκριμένη μελέτη δεν κάνει προβλέψεις -και πώς θα μπορούσε άλλωστε- για πιθανές ζημιές στη διοργανώτρια πόλη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης μεταξύ χούλιγκαν.
Υποθέτω ότι οι άνθρωποι του δήμου του Μάντσεστερ δεν είχαν υπολογίσει τις ζημιές που θα προξενούσαν στην πόλη τους οι Σκωτσέζοι οπαδοί μετά τον τελικό του Κυπέλλου ΟΥΕΦΑ ανάμεσα στη Ζενίτ και τη Ρέιντζερς. Πάντως, σύμφωνα με τη μελέτη, ο συνολικός τζίρος του τελικού, μαζί με τα έσοδα των ομάδων, αναμένεται να ξεπεράσει τα 210 εκατομμύρια στερλίνες μέσα στην επόμενη τριετία.
Τα ελληνικά 80 εκατομμύρια
Mετά τις συνεντεύξεις, τόσο του Γιάννη Βαρδινογιάννη όσο και του Ανδρέα Βγενόπουλου, πήρα αρκετά μηνύματα στο ηλεκτρονικό μου ταχυδρομείο από φίλους του ΠΑΟ, που κυρίως υπογράμμιζαν τα πολλά χρήματα που θα μπουν στα ταμεία της ομάδας και τα οποία στις μεταγραφές θα μπορούσαν να μεταμορφώσουν το αγωνιστικό πρόσωπο των «πρασίνων».
Δεν λέω, τα χρήματα είναι σημαντικά για την ενίσχυση μιας ομάδας, αλλά για να μπορέσουν αυτά τα χρήματα να πιάσουν τόπο χρειάζεται πρωτίστως να γίνει μια κίνηση. Το μοντέλο οργάνωσης και διοίκησης είναι αυτό που καθορίζει τους στόχους, τα μέσα, τα πρόσωπα και το χρονοδιάγραμμα των επιδιωκόμενων ενεργειών. Γι' αυτό θεωρώ πολύ σημαντικότερες τις ανακοινώσεις του Γ. Βαρδινογιάννη από αυτές του Α. Βγενόπουλου.
Παρ’ όλα αυτά, δεν μπορεί κάποιος να πει το μοντέλο αυτό που ανακοινώθηκε ότι είναι καλό ή κακό. Η αξιολόγησή του θα γίνει στην πράξη, αλλά η ομάδα-επιχείρηση στη νέα της πολυμετοχική μορφή είναι δεδομένο ότι δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει με τις παλιές νόρμες. Θυμίζω ότι χρήματα άφθονα έχει και ο Αμπράμοβιτς, αλλά μόνο με χρήματα και συμπεριφορά «οδοστρωτήρα» στην αγορά των μεταγραφών δεν φτιάχνεις ομάδα. Γι' αυτό, λοιπόν, ο πρώην ιδιοκτήτης της Τσέλσι, ο Κεν Μπέιτς, συμβούλευσε τον Ρώσο μεγιστάνα να κάνει μια ακριβή μεταγραφή ενός έμπειρου μάνατζερ, που θα μπορούσε να οργανώσει την ομάδα του με τέτοιο, τρόπο, ώστε τα χρήματα που ξοδεύονται να πιάνουν τόπο και, παράλληλα, να ενισχύονται και οι εμπορικές προοπτικές της ομάδας.
Ο Πίτερ Κένιον, ο άνθρωπος που είναι υπεύθυνος σε μεγάλο βαθμό για την εμπορική ανάπτυξη της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, ήρθε λοιπόν στην Τσέλσι με ένα συμβόλαιο ανάλογο με εκείνο ενός πολύ καλού ποδοσφαιριστή. Το νοικοκύρεμα της Τσέλσι, που την τελευταία τριετία παρουσιάζει συνεχώς όλο και μεγαλύτερα έσοδα, μείωση των χρεών, καλύτερη διοικητική λειτουργία και αξιοσημείωτη εμπορική επέκταση, οφείλεται σε αυτόν σε μεγάλο βαθμό.
Αν η Τσέλσι δεν είχε φροντίσει να διαμορφώσει ένα συνεκτικό μοντέλο οργάνωσης και διοίκησης, τότε πιθανόν να ήταν κάτι σαν την Ιντερ του Μοράτι. Που έχει ξοδέψει -και συνεχίζει να ξοδεύει- τεράστια ποσά για να βλέπει τους τελικούς του Τσάμπιονς Λιγκ από την τηλεόραση.
...Και τα εκατομμύρια της ΟΥΕΦΑ
Δεν ξέρω πόσοι θυμούνται τα έσοδα που είχε η ΕΠΟ στη διάρκεια του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος της Πορτογαλίας και τα πριμ που έδωσε, με τη συνδρομή και της πολιτείας, στους Ελληνες ποδοσφαιριστές. Ενα νούμερο μόνο για σύγκριση. Κάθε Ισπανός ποδοσφαιριστής σε περίπτωση που η εθνική τους κερδίσει τον τίτλο, θα πάρει ως πριμ 270.000 ευρώ, ψίχουλα σε σχέση με το 1 εκατομμύριο που είχαν πάρει οι δικοί μας. Η ΟΥΕΦΑ, πάντως, έχει προβλέψει τη χορήγηση μεγαλύτερων πριμ στις 16 ομάδες της τελικής φάσης. Κάθε μια από τις ομάδες της τελικής φάσης παίρνει ένα πριμ πρόκρισης 7,5 εκατομμύρια ευρώ. Κάθε νίκη στο πλαίσιο των ομίλων φέρνει στα ταμεία της κάθε ομοσπονδίας 1 εκατομμύριο ευρώ και η κάθε ισοπαλία 500.000. Στη συνέχεια η πρόκριση στην οκτάδα πριμοδοτείται με 2 εκατομμύρια, η πρόκριση στους «4» δίνει 3 εκατομμύρια, το εισιτήριο στον τελικό 4,5 εκατομμύρια και η κατάκτηση του τροπαίου φέρνει στον νικητή 7,5 εκατομμύρια. Καθόλου άσχημα για τον νικητή, έτσι;
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.