Παλαιότερες

Ανεργία και απασχόληση στο ποδόσφαιρο

SportDay

Οι κορυφαίοι ποδοσφαιριστές στο αγγλικό ποδόσφαιρο κερδίζουν 80 χιλιάδες ευρώ την εβδομάδα και πάνω. Τέτοιους μισθούς έχουν μόνο ποδοσφαιριστές που αγωνίζονται σε ομάδες της Πρέμιερσιπ. Μισθοί που σύμφωνα με τους υπολογισμούς της εταιρείας Deloitte & Touch που ειδικεύεται στα οικονομικά του αγγλικού ποδοσφαίρου θα σημειώσουν μία αύξηση 7%-15% την επόμενη τριετία.

Η αύξηση αυτή δικαιολογείται από τα μεγάλα έσοδα που θα έχουν οι ομάδες από τη νέα συμφωνία πώλησης τηλεοπτικών δικαιωμάτων. Από αυτά τα έσοδα οι ομάδες των μικρότερων κατηγοριών θα μοιραστούν ένα ποσό που δεν θα ξεπερνά το 2,4% των 4 δισ. ευρώ. Το γεγονός αυτό έχει επίπτωση στην ποιότητα των ποδοσφαιριστών που απασχολούν αλλά και στον αριθμό τους.

Οταν είχε ξεσπάσει η μεγάλη κρίση με την κατάρρευση της ITV το 2002, εκείνο το καλοκαίρι ένας στους τέσσερις ποδοσφαιριστές που αγωνίζονταν σε ομάδες των κατηγοριών κάτω από την Πρέμιερσιπ έμεινε άνεργος, δηλαδή χωρίς συμβόλαιο και το 85% των ποδοσφαιριστών δέχθηκαν ή υποχρεώθηκαν σε αναπροσαρμογή των συμβολαίων τους προς τα κάτω.

Από μία έρευνα που έκανε η ένωση επαγγελματιών ποδοσφαιριστών στην Αγγλία φαίνεται ότι ο μέσος όρος μείωσης του ρόστερ των ομάδων όλων των κατηγοριών κάτω από την Πρέμιερσιπ, σε σχέση με το 2002, έφτασε το 25%. Με δεδομένο ότι ακόμα και οι καλύτεροι από αυτούς που έμειναν χωρίς δουλειά δεν ήταν εύκολο να αναζητήσουν συμβόλαια στο εξωτερικό, εύκολα αντιλαμβάνεται κάποιος ότι ορισμένοι έκοψαν τελείως το ποδόσφαιρο.

Η είσοδος της συνδρομητικής τηλεόρασης στο ποδόσφαιρο δημιούργησε ένα άλλο οικονομικό και αγωνιστικό σύμπαν. Ενα σύμπαν στο οποίο οι ομάδες της Πρέμιερσιπ κατ' αρχάς κινούνται με τρεις ταχύτητες. Στην πρώτη ταχύτητα βρίσκονται οι τέσσερις μεγάλοι, Αρσεναλ, Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, Τσέλσι και Λίβερπουλ.

Στη δεύτερη ταχύτητα βρίσκονται 5-6 ομάδες, όπως η Τότεναμ, η Νιούκαστλ, η Μάντσεστερ Σίτι, η Πόρτσμουθ, η Αστον Βίλα και η Εβερτον. Επονται όλες οι υπόλοιπες που προσπαθούν να επιβιώσουν μέσα στο πεδίο του άγριου ανταγωνισμού. Η συνδρομητική τηλεόραση χώρισε τον ποδοσφαιρικό κόσμο σε πρόβατα και ερίφια. Το πεδίο στο οποίο κινείται η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, για παράδειγμα, είναι ένα πεδίο που ξεπερνά τα όρια των θεατών του αγγλικού ποδοσφαίρου.

Εκατομμύρια τηλεθεατές και πελάτες σε παγκόσμιο επίπεδο, μεγάλοι σπόνσορες, μεγάλα έσοδα όπως και έξοδα, εξωπραγματικές -πολλές φορές- μεταγραφές και μυθικά συμβόλαια. Η ομάδα έχει μεταμορφωθεί σε επιχείρηση που ασπάζεται ένα από τα κορυφαία μότο της παγκοσμιοποίησης. Think global, act local. Σκέψου παγκόσμια, δράσε τοπικά.

Ενα μότο που δεν θα μπορέσει να υιοθετήσει ποτέ μία ομάδα σαν την Εξετερ, για παράδειγμα. Ποιος ενδιαφέρεται να δει παιχνίδια της Εξετερ στην Ισπανία, τη Νορβηγία ή την Ελλάδα, ας πούμε. Ενώ της Αρσεναλ; Το άνοιγμα της αγωνιστικής και οικονομικής διαφοράς ανάμεσα στις ομάδες έχει επίπτωση και στην τηλεθέαση. Και οι διαφημιστές και τα χρήματα θα κατευθύνονται πάντα εκεί που θα υπάρχει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, γι’ αυτό και οι μεγάλες ομάδες θα μετατοπίζουν τις επιδιώξεις τους για διάκριση στο Τσάμπιονς Λιγκ.

Οσο για τους μικρούς, τόσο στην Αγγλία όσο και αλλού αν φιλοδοξούν να μπουν στον κόσμο του επαγγελματικού ποδοσφαίρου, ας μάθουν να κολυμπούν χωρίς σωσίβια. Διαφορετικά, θα πρέπει να περιορίσουν τις φιλοδοξίες, τα όνειρα και τις ανάγκες τους. Το ποδόσφαιρο έπαψε να είναι ένα απλό παιχνίδι. Και ίσως με αφορμή και τη συμπλήρωση μιας 12ετίας από την απόφαση Μποσμάν, η ΕΠΟ, ο ΠΣΑΠ ή και η Super League να έχουν μία ευκαιρία να κάνουν κάτι δημιουργικό. Να πραγματοποιήσουν μία έρευνα για την εικόνα και τις συνθήκες της απασχόλησης στο ελληνικό ποδόσφαιρο. Λέω, τώρα...

Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.

close menu
x