Είναι πολύ περίεργο πως, όσον αφορά το ελληνικό μπάσκετ, μοιάζει να έχουμε ζήσει ουσιαστικά δύο διαφορετικές χρονιές μέσα στο 2023. Αν έπρεπε να τοποθετήσουμε μια μέρα ως το «ορόσημο» που τις χωρίζει, αυτή θα ήταν η 8η Ιουλίου, όταν δηλαδή ο Παναθηναϊκός AKTOR ανακοίνωσε τον Κώστα Σλούκα.
Ας εξηγήσουμε, όμως, τι εννοούμε δύο διαφορετικές χρονιές. Μέχρι το καλοκαίρι, δεν έμοιαζε να έχει αλλάξει απολύτως τίποτα σε σχέση με το 2022. Ο Ολυμπιακός ήταν απόλυτος κυρίαρχος σε Ελλάδα και Ευρώπη, έφτασε ένα σουτ μακριά από το triple crown και πήρε καθολικά τον... αέρα του Παναθηναϊκού AKTOR, φτάνοντας κάποια στιγμή να μετρά 14 συνεχόμενες νίκες εναντίον του.
Οι «πράσινοι», από την άλλη, αποτέλεσαν «φτωχό συγγενή» της Ευρωλίγκας, και έκλεισαν τη χρονιά με τον χειρότερο δυνατό τρόπο, με βαριά ήττα δηλαδή από τον Ολυμπιακό στο ΟΑΚΑ και τα συνεπακόλουθα θλιβερά επεισόδια από τους οπαδούς τους, επιστέγασμα μιας τραγικής σεζόν σε όλα τα επίπεδα, δεύτερης συνεχόμενης μάλιστα. Τίποτα δεν έμοιαζε πως μπορούσε να αλλάξει, παρά μόνο προς το χειρότερο.
Κατά τη διάρκεια της σεζόν, ο Δημήτρης Γιαννακόπουλος είχε πολλάκις εξαγγείλει την επιστροφή στις μεγάλες μεταγραφές και την προσπάθεια να επανέλθει ο Παναθηναϊκός AKTOR στην κορυφή. Παρόλα αυτά, οι φίλοι της ομάδας ήταν σαφώς επιφυλακτικοί, θεωρώντας πως δύσκολα θα μπορούσε να επανέλθει ο ενθουσιασμός για ένα σύνολο που είχε πολύ καιρό να διεκδικήσει το οτιδήποτε.
Το ξεκίνημα της μεταγραφικής ενίσχυσης του καλοκαιριού δεν ήταν δα και το ιδανικό. Φυσικά, ο Λούκα Βιλντόσα και ο Ματίας Λεσόρ ήταν κάθε άλλο παρά αδιάφορες κινήσεις. Όμως, ο Παναθηναϊκός AKTOR είχε φάει και κάποια μεταγραφικά «χαστούκια» από βασικούς του στόχους, όπως ο Φακούντο Καμπάτσο και ο Κέβιν Πάντερ, που προτίμησαν την ασφάλεια παρά το ρίσκο της ένταξης σε μια ομάδα που κουβαλούσε συνεχόμενες αποτυχημένες σεζόν στην πλάτη της.
Κάπως έτσι, η «γκρίνια» παρέμενε έντονη στο «πράσινο» κοινό, αφού παρά την πρόσληψη του Εργκίν Αταμάν και κάποιες σημαντικές μεταγραφικές κινήσεις, δεν έμοιαζαν να έχουν αλλάξει τόσο δραστικά τα δεδομένα όσον αφορά το «ταβάνι» της ομάδας. Κάπου εκεί, μπορούμε να τοποθετήσουμε την... πρωτοχρονιά του δεύτερου μισού του 2023, το οποίο ξεκίνησε με την αποχώρηση του Κώστα Σλούκα από τον Ολυμπιακό.
Ο Έλληνας γκαρντ είχε ήδη εκφράσει κατά τη διάρκεια της σεζόν μια κάποια δυσαρέσκεια με τον ρόλο του στα πλάνα του Γιώργου Μπαρτζώκα, ένα θέμα το οποίο επανέφερε στη διοίκηση όταν... κόπασαν οι πανηγυρισμοί για την κατάκτηση του πρωταθλήματος. Στις 3 Ιουλίου, ο Σλούκας συναντήθηκε με τους αδερφούς Αγγελόπουλους έτσι ώστε να συζητήσουν το θέμα, αν και τίποτα οριστικό δεν προέκυψε από αυτό το μίτινγκ. Τρεις μέρες μετά, όμως, ο Ολυμπιακός ανακοίνωσε την αποχώρηση του διεθνούς γκαρντ, χωρίς να γίνει ποτέ η δεύτερη συνάντηση που αναμενόταν μεταξύ των δύο πλευρών.
Ακόμη και τότε, ωστόσο, ακόμη δεν προέκυπτε από πουθενά η μεταπήδηση του Σλούκα από το ΣΕΦ στο ΟΑΚΑ. Φυσικά, η φημολογία υπήρχε στην «ατμόσφαιρα», όμως ως πιθανότερος προορισμός της καριέρας του έμοιαζε η αγαπημένη του Φενέρμπαχτσε, η οποία έψαχνε πλέι μέικερ, και έφτασε πολύ κοντά να φέρει πίσω αυτόν με τον οποίο πανηγύρισε την Ευρωλίγκα του 2017.
Όλα άλλαξαν την 8η Ιουλίου. Ο γράφων είχε ζητήσει τότε ρεπό από τη δουλειά, καθώς ετοιμαζόταν να πάει στη συναυλία των αγαπημένων του Black Keys στο Terra Vibe, έλαβε όμως μήνυμα από τον συνάδελφο Γιώργο Τσανάκα πως «ο Σλούκας πάει στον Παναθηναϊκό». Πράγματι, από το πουθενά τα social media γέμισαν με τον Έλληνα γκαρντ, με τα ρεπορτάζ πως αναμένεται να ανακοινωθεί από το «τριφύλλι» να διαδέχονται το ένα το άλλο.
Πράγματι, νωρίς το απόγευμα, όταν ο υπογράφων ήταν στο ειδικό πούλμαν που θα τον μετέφερε στη συναυλία, η «βόμβα» έγινε επίσημη με την περίφημη φωτογραφία του Κώστα Σλούκα να κρατάει μια φανέλα του Παναθηναϊκού AKTOR στο πλάι του Δημήτρη Γιαννακόπουλου. Σε αυτό το σημείο, είχαμε τον... οριστικό χωρισμό του 2023 σε δύο μέρη, αφού έμοιαζε πως ξαφνικά βρεθήκαμε σε ένα παράλληλο σύμπαν, όπου ο «Σλούκι Λουκ» ήταν το αγαπημένο παιδί των «πρασίνων» και «κόκκινο πανί» για τους «ερυθρόλευκους».
Δεν ήταν όμως αυτό το μοναδικό πράγμα που άλλαξε. Αντίθετα, σε αυτό το σημείο αναδιαμορφώθηκαν οι συσχετισμοί δυνάμεων στο ελληνικό μπάσκετ. Για πρώτη φορά, μετά από μια διετία απόλυτης κυριαρχίας επί του Παναθηναϊκού AKTOR, η παντοδυναμία του Ολυμπιακού αμφισβητήθηκε. Κι επίσης, για πρώτη φορά μετά από δύο χρόνια «μιζέριας», οι φίλοι του «τριφυλλιού» είχαν έναν ουσιαστικό λόγο να πανηγυρίσουν για μια ομάδα που για αρκετό καιρό τους κερνούσε μόνο «φαρμάκι».
Δεν είναι τυχαίο που από αυτό το σημείο και μετά, η οποιαδήποτε «γκρίνια» εξαφανίστηκε γι' αρκετό καιρό από το «πράσινο» στρατόπεδο. Κάθε μεταγραφή ήταν πλέον καλή, ακόμη και οι πιο ρισκαδόρικες, αφού οι φίλοι του Παναθηναϊκού AKTOR αισθάνονταν πως πραγματικά η ομάδα τους επιχειρούσε να επιστρέψει στο κορυφαίο επίπεδο. Ακόμη και στο πιο απλό κομμάτι, ότι δηλαδή είχαν έναν λόγο... να πικάρουν τους «ερυθρόλευκους», κάτι το οποίο είχε να συμβεί ομολογουμένως γι' αρκετό καιρό.
Προφανώς, το αν η απόκτηση του Σλούκα από τον Παναθηναϊκό ΑΚΤΟR έπιασε τόπο είναι μια μεγάλη συζήτηση, η οποία δεν μπορεί να γίνει φυσικά τώρα, μεσούσης της σεζόν. Το αν ο διεθνής γκαρντ άξιζε το «παχυλό» συμβόλαιό του, επίσης είναι ένα θέμα χωρίς απάντηση, στην πραγματικότητα. Ούτε και αν η κίνηση αυτή βοήθησε το ελληνικό μπάσκετ επαναφέροντας τον ανταγωνισμό, ή απλώς αύξησε την ήδη τεταμένη τοξικότητα, μπορούμε να προσδιορίσουμε με ασφάλεια. Το μοναδικό σίγουρο είναι, πως η μεταγραφή αυτή σημάδεψε όσο καμία άλλη τον ελληνικό αθλητισμό του 2023, και αποτελεί σίγουρα μια «τομή». Όλα τα υπόλοιπα, θα έχουμε χρόνο να τα συζητήσουμε μέσα στο 2024...