Τη διώρυγα του Σουέζ δεν έχουμε συνηθίσει να την ακούμε στην ειδησεογραφία, ωστόσο στις 23 Μαρτίου το 2021 ήρθε στο προσκήνιο για έναν ιδιαίτερα περίεργο αλλά και επιβλαβή, οικονομικά, λόγο.
Βλέπετε, οι ισχυροί άνεμοι που έπνεαν στην περιοχή εκείνο το πρωινό, είχαν ως αποτέλεσμα το “Ever Given”, ένα από τα μεγαλύτερα πλοία παγκοσμίως, να κολλήσει στη διώρυγα και να προκαλέσει ένα απίστευτου μεγέθους κομφούζιο που διήρκησε έξι ολόκληρες μέρες!
Το σχεδόν 400 μέτρων σκαρί βρισκόταν στη μέση του ταξιδιού του από τη Μαλαισία στην Ολλανδία, όταν επιχείρησε να διασχίζει την παγκοσμίου φήμης διώρυγα. Υπολογίζεται πως περίπου 50 πλοία περνούν από το σημείο κάθε μέρα, ήτοι το... 12% του παγκοσμίου εμπορίου. Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς τη σημασία της διώρυγας, η οποία είχε ανοίξει τον Νοέμβριο του 1869, αλλάζοντας μια για πάντα τις μεταφορές μέσω θαλάσσης.
Το “Ever Given” ανήκει σε γιαπωνέζικη εταιρεία, ωστόσο χρησιμοποιείται από την ταϊβανέζικη Evergeen. Στον δρόμο λοιπόν για το Ρότερνταμ, το δρομολόγιο προέβλεπε τη διάσχιση του Σουέζ, με το πλοίο να βρίσκεται στις 7:42 το πρωί ώρα Ελλάδας στο 151ο από τα 193 χιλιόμετρα του καναλιού.
Κάπου εκεί, απόρροια των δυνατών ανέμων που έφταναν και τα εννέα Μποφόρ και που είχαν προκαλέσει αμμοθύελλα στις ακτές της διώρυγας, ήταν να χαθεί ο έλεγχος του “Ever Given” και να στρίψει προς τα δεξιά, με την πλώρη του να προσαράζει στην ανατολική πλευρά του Σουέζ και την αριστερή στη δυτική, φράζοντας εντελώς τη διώρυγα!
Κανένας από τους Ινδούς ναυτικούς του καραβιού δεν τραυματίστηκε, όμως ήταν σαφές πως οι συνέπειες στο εμπόριο θα ήταν καταστροφικές.
Ήδη, πίσω από το τεράστιο πλοίο βρίσκονται άλλα 15, με επτά μικρά πλοιάρια των Αρχών του Σουέζ να καταφτάνουν άμεσα προσπαθώντας να ξεμπλοκάρουν μάταια τον... γίγαντα που έχει κολλήσει για τα καλά.
Το πρώτο 24ωρο πέρασε με προσπάθειες να ελαφρύνει το πλοίο, μέσω αφαίρεσης καυσίμων και θαλάσσιου έρματος. Την επόμενη μέρα, ένας εκσκαφέας ξεκίνησε τη δύσκολη δουλειά να αφαιρέσει όσο περισσότερο χώμα γινόταν από την πλευρά που είχε εξοκείλει η πλώρη του πλοίου, ωστόσο η αποστολή του έμοιαζε καταδικασμένη να αποτύχει.
Επόμενο πλάνο που έπεσε στο τραπέζι, να μεταφερθούν μερικά από τα εκατοντάδες κοντέινερ που μετέφερε το “Ever Given” προκειμένου να μειωθεί ακόμη περισσότερο το βάρος του. Στις 26 Μαρτίου, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ προσφέρθηκε να βοηθήσει, στέλνοντας ειδικούς στον τομέα της εκβάθυνσης.
Ακολούθησαν άλλες τρεις ημέρες συνεχών προσπαθειών απελευθέρωσης του πλοίου, με ένα από τα πιο ισχυρά ρυμουλκά του κόσμου, το ALP Guard, να έρχεται για να βοηθήσει στην επιχείρηση. Μετά από πολλές προσπάθειες, στις 29 Μαρτίου ξεμπλόκαρε πρώτα το πίσω μέρους του πλοίου και εν συνεχεία το μπροστινό, με τα 450 πλοία που είχαν ξεμείνει στις δύο πλευρές της διώρυγας να μπορούν επιτέλους να τη διασχίσουν. Μέχρι τις 3 Απριλίου, όλα είχαν περάσει, με το μεγαλύτερο... μποτιλιάρισμα που έχει καταγραφεί σε θάλασσα να λαμβάνει τέλος.
Ο οικονομικός αντίκτυπος, ήταν όπως θα περίμενε κανείς καταστροφικός. Υπολογίστηκε πως για κάθε ώρα που παρέμενε κλειστή η διώρυγα, περίπου 400 εκατομμύρια δολάρια χάνονταν, με τις Αρχές του Σουέζ να ζητούν αρχικά 916 εκατομμύρια ως αποζημίωση από την ιδιοκτήτρια εταιρεία – απαιτήσεις που αργότερα μειώθηκαν στα 600.
Τα μεγάλα κεφάλια που είδαν τις μπίζνες τους να πέφτουν σε σκόπελο προσπαθούν να λύσουν τις διαφορές τους μέσω της νομικής οδού, ωστόσο σε εμάς, τους... κοινούς θνητούς που δεν τυχαίνει να ασχολούμαστε με το χρηματιστήριο και το εμπόριο, τι μας έμεινε; Μα φυσικά τα αμέτρητα ξεκαρδιστικά memes που ξεπήδησαν σε κάθε γωνιά του διαδικτύου, μερικά εκ των οποίων μπορείτε να χαζέψετε παρακάτω...