Η Rolls-Royce ολοκλήρωσε την κατασκευή του UltraFan, του μεγαλύτερου κινητήρα αεροσκαφών στον κόσμο, που έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί με βιώσιμο καύσιμο -ανοίγοντας τον δρόμο για την πρώτη δοκιμή, η οποία θα πραγματοποιηθεί στις αρχές του 2023!
Ο συγκεκριμένος κινητήρας θα αλλάξει τον ορισμό της βιώσιμης αεροπορίας τις επόμενες δεκαετίες και θα μπορούσε, μεταξύ άλλων, να βελτιώσει την απόδοση καυσίμου των αεροσκαφών έως και 10 τοις εκατό!
Ο κινητήρας διαθέτει σύστημα ανεμιστήρων 12 ποδιών (140 ιντσών), το μεγαλύτερο στον κόσμο, και έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί με 100 τοις εκατό βιώσιμο καύσιμο αεροπορίας.
Πλέον έχει μεταφερθεί από το εργαστήριο στο Testbed 80 -μια εγκατάσταση 90 εκατομμυρίων λιρών (109,5 εκατομμυρίων δολαρίων) στο Derby, που κατασκευάστηκε αποκλειστικά για τη δοκιμή του UltraFan. Η βρετανική εταιρεία ελπίζει τώρα να πραγματοποιήσει την πρώτη της δοκιμή στις αρχές του επόμενου έτους.
Ο κινητήρας UltraFan έχει κοστίσει πάνω από 500 εκατομμύρια λίρες για να ολοκληρωθεί!
Διαθέτει πτερύγια ανεμιστήρα από σύνθετο άνθρακα με θήκη τιτανίου για να τα προστατεύει από ζημιές και… χτυπήματα πουλιών!
Αυτά τα υλικά, δε, συμβάλλουν στη μείωση του βάρους του και αυξάνουν την απόδοση καυσίμου.
Συγκεκριμένα, τα βασικά χαρακτηριστικά της μηχανικής του κινητήρα είναι τα εξής:
- Νέα και αποδεδειγμένη αρχιτεκτονική πυρήνα Advance 3 σε συνδυασμό με το σύστημα καύσης με τεχνολογία λιτής καύσης ALECSys για επίτευξη μέγιστης απόδοσης καύσης καυσίμου και χαμηλών εκπομπών.
- Λεπίδες ανεμιστήρα τιτανίου από άνθρακα και σχεδιασμός σύνθετης θήκης που μειώνουν το βάρος του αεροσκάφους έως και 680 κιλά!
- Προηγμένα συστατικά σύνθετου κεραμικού πλέγματος (CMC), που παρέχουν πιο αποτελεσματική λειτουργία σε υψηλές θερμοκρασίες στροβίλου
- Σχεδιασμός γραναζιών, που παρέχει αποτελεσματική ισχύ για μελλοντικούς κινητήρες με υψηλή αναλογία ώσης και υψηλή παράκαμψη.
Το UltraFan έχει φτάσει τα 64 MW ισχύος στις δοκιμές, που αποτελεί ρεκόρ στην αεροδιαστημική βιομηχανία και ισοδυναμεί με τις απαιτήσεις μιας πόλης στο μέγεθος του Μπαθ!
Η Rolls-Royce σκοπεύει να αρχίσει να κατασκευάζει αεροσκάφη στενής ατράκτου και ευρείας ατράκτου εξοπλισμένα με κινητήρες UltraFan τη δεκαετία του 2030. Νωρίτερα, ωστόσο, η εταιρεία σχεδιάζει να αρχίσει να εξοπλίζει τους τρέχοντες κινητήρες αεροσκαφών Trent με τεχνολογίες UltraFan για τη μείωση των εκπομπών.
Ο νέος κινητήρας προσφέρει 25 τοις εκατό αύξηση στην απόδοση καυσίμου σε σύγκριση με την πρώτη γενιά turbofan. Παράγει επίσης 40 τοις εκατό λιγότερα οξείδια του αζώτου, 35 τοις εκατό λιγότερο θόρυβο και σχεδόν μηδενικά μη πτητικά σωματίδια κατά την πτήση! Για να το πούμε πιο απλά: Θα φτάνουμε πιο γρήγορα στον προορισμό μας και πιο… οικολογικά!
Το Sustainable Aviation Fuel, με το οποίο θα λειτουργεί ο κινητήρας UltraFan, χρησιμοποιεί 80 τοις εκατό λιγότερο άνθρακα σε όλον τον κύκλο ζωής του από το παραδοσιακό καύσιμο αεριωθουμένων.
Η Rolls-Royce δοκιμάζει επί του παρόντος τους άλλους κινητήρες της με ένα μείγμα 10 τοις εκατό αυτού του καυσίμου, για να βοηθήσει σταδιακά να τεθεί σε λειτουργία.
Αυτή δεν είναι η πρώτη προσπάθεια της Rolls-Royce για τη βελτίωση της βιωσιμότητας των αεροσκαφών της.
Τον περασμένο μήνα, η εταιρεία δοκίμασε με επιτυχία έναν κινητήρα τζετ που τροφοδοτείται από υδρογόνο.
Ο κινητήρας που χρησιμοποιήθηκε ήταν μια μετατροπή Rolls-Royce AE 2100-A, που ξεκίνησε και λειτούργησε, χρησιμοποιώντας υδρογόνο, που εξάγεται από το νερό, χρησιμοποιώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Το ίδιο το υδρογόνο θεωρείται «πράσινο» καύσιμο, γιατί όταν καίγεται στον αέρα παράγει μόνο νερό, σε αντίθεση με τα αέρια του θερμοκηπίου, όπως το διοξείδιο του άνθρακα.
Ενώ υπάρχουν ακόμη μερικά προβλήματα, που πρέπει να επιλυθούν πριν από την απογείωση των αεροπλάνων χρησιμοποιώντας το «πράσινο» καύσιμο, η δοκιμή είναι μια παγκόσμια πρωτοτυπία και θεωρείται ως «νέο ορόσημο της αεροπορίας».
Τα αεροπλάνα τροφοδοτούνται συνήθως με κηροζίνη ορυκτών καυσίμων και ένα Boeing 737-400 παράγει επί του παρόντος περίπου 200 λίβρες (90 κιλά) διοξειδίου του άνθρακα ανά επιβάτη ανά ώρα.
Τα αεροπορικά ταξίδια ευθύνονται για το 3,5 τοις εκατό των επιπτώσεων του ανθρώπου στην υπερθέρμανση του πλανήτη και τόσες πολλές εταιρείες αναζητούν πράσινες λύσεις.
Η Rolls-Royce έχει επίσης εξετάσει την τεχνολογία μπαταριών για το πλήρως ηλεκτρικό της αεροπλάνο, το οποίο θα μπορούσε να πετάξει για 30 λεπτά με μία μόνο φόρτιση.
Αυτά τα έργα πιθανότατα υποκινήθηκαν από την καμπάνια «Race to Zero» στην οποία έχει εγγραφεί η εταιρεία.
Σημαίνει ότι έχει δεσμευτεί να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050, ικανοποιώντας ένα σύνολο αυστηρών κριτηρίων, συμπεριλαμβανομένης της λήψης άμεσων μέτρων.
Η επίτευξη καθαρού μηδενός «το αργότερο» μέχρι το 2050 είναι σύμφωνη με την επιστημονική συναίνεση για τον περιορισμό της θέρμανσης στους 2,7°F (1,5°C), όπως ορίζεται στη Συμφωνία του Παρισιού το 2015.