Σε πρόσφατη πανελλαδική έρευνα του ΙΝΚΑ, που πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 1-8 Ιουλίου 2013, με τη μέθοδο των τηλεφωνικών συνεντεύξεων σε 545 άτομα:
- περισσότεροι από 73 στους 100 Έλληνες καταναλωτές δήλωσαν ότι δεν προγραμματίζουν ούτε πιστεύουν ότι τελικά θα πραγματοποιήσουν διακοπές το καλοκαίρι του 2013.
- Οι αιτίες για τη μη πραγματοποίηση των διακοπών είναι: οικονομικοί λόγοι 70%, επαγγελματική και εισοδηματική αστάθεια 20%, επαγγελματικές υποχρεώσεις και άλλοι λόγοι 10%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας έρευνας, από το 27% το 80% θα κάνει ολιγοήμερες διακοπές το πολύ 5 ημερών. Το μέρος καταγωγής κερδίζει έδαφος και ζωντάνια, αφού εκεί θα στρέψουν το ενδιαφέρον τους οι Έλληνες τουρίστες.
Οι Έλληνες διαμένουν:
- σε φιλικό ιδιόκτητο σπίτι το 52%
- σε συγγενικό-φιλικό σπίτι το 28%
- σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα σπίτια ή δωμάτια το 20%.
Η διάρκεια των διακοπών όλης, από κοινού, της οικογένειας, φαίνεται ότι περιορίζεται όλο και περισσότερο και τείνει να εξαλειφθεί. Κατά το 2013, θα πραγματοποιήσει:
- 4ήμερες διακοπές το 40%,
- 7 ημέρες το 25%,
- 10 ήμερες το 20%,
- 15 ήμερες το 13% και
- 20 ήμερες μόλις το 2%.
Το ημερήσιο κόστος των διακοπών μιας τετραμελούς οικογένειας σε ξενοδοχείο ξεκινά -ανάλογα με την τοποθεσία- από 120 ευρώ + μεταφορικά + γενικά έξοδα, στην στεριά 120 ευρώ και στη θάλασσα (νησιά) εισιτήρια + αυτοκίνητο (έξοδα μετάβασης – επιστροφής, ανάλογα με το νησί π.χ. Κρήτη Χανιά + 562 ευρώ, έναντι 458 ευρώ πέρυσι.
Η σύντμηση της διάρκειας των διακοπών, οφείλεται κυρίως σε παράγοντες αποσυντονισμού του σύγχρονου Έλληνα ένταση της οικονομικής δυσπραγίας, - δυσανάλογες και αντίστροφες με τον πραγματικό πληθωρισμό μειώσεις αμοιβών της μισθωτής εργασίας, συντάξεων, δώρων, επιδομάτων αδείας σε συνδυασμό με την παρεπόμενη ανάγκη για πρόσθετη εργασία), αλλά στη χαλάρωση των οικογενειακών δεσμών τόσο μεταξύ γονέων όσο και κυρίως μεταξύ παιδιών και γονιών και η ανεργία.
Παράλληλα, εξαφανίστηκε και η γνωστή διασπορά των διακοπών σε περισσότερες εποχές (π.χ. κατά τα εορταστικά 3ήμερα, τα Χριστούγεννα, το Πάσχα κ.λ.π.).
Η θάλασσα συνεχίζει να συγκεντρώνει τις προτιμήσεις της μεγάλης πλειοψηφίας των Ελλήνων με 80%, των προτιμήσεων, ενώ το βουνά “κερδίζει” κάποιο έδαφος σε σχέση με παλαιότερες έρευνες, συγκεντρώνοντας το 20%.
Τέλος, οι εκτός Ελλάδας τουριστικοί προορισμοί φέτος θα μειωθούν σε ποσοστό περίπου 50%.
Σύμφωνα με υπολογισμούς του ΙΝΚΑ το ελάχιστο κόστος για διαμονή-διατροφή 15 ημερών μιας 4μελούς οικογένειας αγγίζει πλέον τα 2.700 ευρώ.
Εξάλλου, η γενική εικόνα της φετινής έρευνας του ΙΝΚΑ, συμβαδίζει και με τα αποτελέσματα άλλων ερευνών που πραγματοποιήθηκαν την τελευταία περίοδο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και άλλους φορείς σύμφωνα με τις οποίες:
- Οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται περισσότερο από πέρυσι πιο απαισιόδοξοι απ’ όλους τους Ευρωπαίους, οι οποίοι δεν φαίνονται λιγότερο απογοητευμένοι και όλο και περισσότεροι ακολουθούν την πορεία των Ελλήνων.
- Οι Έλληνες καταναλωτές – πολίτες, εμφανίζονται απαισιόδοξοι από τη συνεχή βύθιση της οικονομίας και απογοητευμένοι από τις μειώσεις του εισοδήματος εργασίας η σύνταξης με τρομακτική συχνότητα στην επιλογή αντί μάχης φυγής από τη ζωή.
Ψαλίδα αισχροκέρδειας
Σύμφωνα με τις επαναλαμβανόμενες κάθε χρόνο έρευνες του ΙΝΚΑ, οι διαφορές τιμών, για το ίδιο προϊόν ή υπηρεσία, στις τουριστικές περιοχές παρουσιάζουν θεαματικές διαφορές –συχνά εξοργιστικές- σε σχέση με τον μέσο όρο, της υπόλοιπης χώρας.
Το φαινόμενο αυτό, επαναλαμβάνουμε μονότονα κάθε χρόνο, πρέπει να αντιμετωπισθεί, με συντονισμένες ενέργειες των ορισμένων οργάνων της Πολιτείας και με αλλαγή της νοοτροπίας των τοπικών εποπτικών αρχών (κακώς εννοούμενη τοπικιστική αντιμετώπιση εάν οι παραπονούμενοι είναι Έλληνες και κακώς εννοούμενη “εθνική” αντιμετώπιση, εάν οι παραπονούμενοι είναι ξένοι).
“Εκτός των τιμών όμως, σημαντικό πρόβλημα παρουσιάζεται στα ζητήματα της ποιότητας, της εξυπηρέτησης και της δημόσιας υγείας, όπου οι εξαφανίσεις των από πριν ανεπαρκών μηχανισμών ελέγχου, και η αποσταθεροποίηση από κάθε νέα κυβέρνηση του ΕΦΕΤ, έχουν δημιουργήσει δυνατότητες περαιτέρω ασυδοσίας και κινδύνων, ιδιαίτερα για τους ευκαιριακούς επιχειρηματίες, και τα all inclusive”, τονίζει το ΙΝΚΑ. “Η ομορφιά των πολλών και μικρών πανέμορφων καταστημάτων εστίασης και διαμονής στις δροσερές γειτονιές όλης της χώρας, κλείνουν από την ακολουθούμενη μέθοδο των γιγαντιαίων μονάδων που τα δίνουν όλα μέσα σε κατάσταση εσώκλειστων, με τη μέθοδο του όλα μέσα στο ίδιο ξενοδοχείο, all-inclusive”.
Πηγή: TravelDailyNews
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.