Για μια ακόμα χρονιά η έρευνα της Delloite για τα οικονομικά πεπραγμένα των ευρωπαϊκών ποδοσφαιρικών ομάδων παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον. Γιατί η Ρεάλ καταφέρνει για 10η συνεχή χρονιά να είναι στην πρώτη θέση των εσόδων; Για ποιο λόγο η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ παρά την αγωνιστική πτώση της επανέρχεται στη δεύτερη θέση των εσόδων, μετά το 2007-08; Τι έκανε τη Μίλαν να βγει για πρώτη φορά εκτός δεκάδας;
Γράφει ο Γρηγόρης Ποζιός
Κάθε χρόνο τέτοιο καιρό οι περισσότεροι άνθρωποι που ασχολούνται με την επιχειρηματικότητα του αθλητισμού αναμένουν την ετήσια οικονομική έκθεση της Delloite για το ποδόσφαιρο. Η εταιρία έχει καθιερώσει τα τελευταία χρόνια τη Football Money League. Η Football Money League ουσιαστικά είναι η λίστα των 20 κορυφαίων ομάδων σε έσοδα στην Ευρώπη και ανακοινώνεται περίπου οχτώ μήνες μετά το τέλος της σεζόν.
Η συγκεκριμένη έκθεση λαμβάνει υπ 'όψιν διάφορες πηγές εσόδων που παρουσιάζουν στους ετήσιους ισολογισμούς τους οι σύλλογοι όλου του κόσμου, όπως οι εισπράξεις από τα εισιτήρια, τα τηλεοπτικά δικαιώματα, τα πριμ από τις διεθνείς διοργανώσεις, οι χορηγίες και άλλες εμπορικές δραστηριότητες.
Φέτος για πρώτη φορά, το συνολικό ποσό των εσόδων, των ομάδων που μπήκαν στη Football Money League, ξεπέρασε το φράγμα των 6 δις ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση περίπου 14% σε σχέση με την περασμένη σεζόν. Το εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι η 20η ομάδα στην κατάταξη, η Έβερτον, έχει φτάσει να έχει έσοδα 144 εκ. ευρώ.
Η κατάταξη της φετινής έκθεσης.
Τα σημαντικότερα ευρήματα της συγκεκριμένης λίστας έχουν να κάνουν με την 10η συνεχή πρωτιά της Πρωταθλήτριας Ευρώπης, Ρεάλ Μαδρίτης, την άνοδο στη 2η θέση της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ παρά την αγωνιστικά πτωτικής πορείας της, αλλά και της ταυτόχρονα αγωνιστικής και οικονομικής πτώσης της Μίλαν.
Ρεάλ Μαδρίτης
Με τα έσοδα σχεδόν να φτάνουν τα € 550εκ. ευρώ και την ομάδα της Μαδρίτης να έχει στα σκαριά το σχέδιο ανάπλασης του Σαντιάγο Μπερναμπέου είναι , σύμφωνα με την έρευνα, πολύ πιθανό να κρατήσει την πρώτη θέση και την επόμενη χρονιά . Η Ρεάλ Μαδρίτης κατάφερε τη σεζόν 2013-14 να ξεπεράσει το όριο των 200 εκ. ευρώ, στα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα, τη στιγμή που η συμπολίτισσα της Ατλέτικο η οποία έκοψε πρώτη το νήμα στην Ισπανική La Liga και ήταν η αντίπαλός των Μερένγχες στον τελικό του Champions League, δεν είχε ούτε τα μισά έσοδα από τηλεοπτικά δικαιώματα!
Το brand name που έχουν χτίσει οι Μαδριλένοι εκτός Ευρωπαϊκών συνόρων είναι σίγουρα το καθοριστικό στοιχείο για τα σχεδόν εξωφρενικά ποσά που λαμβάνει από τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Αυτό αντικατοπτρίζεται και από την αύξηση των followers της «Βασίλισσας» σε facebook και twitter . Πιο συγκεκριμένα οι Μαδριλένοι παρουσίασαν αύξηση περίπου 50% σε σχέση με την περσινή περίοδο, φτάνοντας τους 80 εκ. και 14 εκ. ακόλουθους σε facebook και twitter.
Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ
Η αγωνιστική κατρακύλα της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ την περσινή χρονιά, την πρώτη στη μετά-Φέργκιουσον εποχή, δεν έκανε καμία αίσθηση στα οικονομικά της ομάδας, παρότι δεν κατάφερε για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια να βγει Ευρώπη. Αντιθέτως οι «κόκκινοι διάβολοι» παρουσίασαν αύξηση στα έσοδα κοντά στα 100 εκ. ευρώ. Αυτό ήταν αρκετό για να τους φέρει στη 2η θέση.
Φυσικά, όλο αυτό είναι απόρροια της μεγάλης οικονομικής συμφωνίας που υπέγραψε η Γιουνάιτεντ με την αμερικάνικη General Motors και τη Chevrolet, γεγονός που βοήθησε ακόμα περισσότερο την αγγλική ομάδα να εισβάλει στην αμερικάνικη αγορά. Ωστόσο η αγωνιστική πτώση, είχε αρνητικό αντίκτυπο στα έσοδα τις μέρες των αγώνων. Αυτή η πτώση αναμένεται να αυξηθεί την επόμενη περίοδο με την απουσία της Γιουνάιτεντ από τις ευρωπαϊκές διοργανώσεις και ίσως στοιχήσει την πρωτοκαθεδρία της αγγλικής ομάδας από τη συγκεκριμένη κατηγορία.
Μίλαν
Μια τελείως διαφορετική περίπτωση είναι αυτή της Μίλαν. Η ομάδα του Μιλάνου δεν είχε βγει ποτέ εκτός δεκάδας της Money League, γεγονός που συνέβη φέτος. Η πτωτική πορεία του ιταλικού πρωταθλήματος και των τηλεοπτικών του δικαιωμάτων του, είναι ο κύριος λόγος της πτώσης των «ροσσονέρι» στη σχετική λίστα.
Αυτό συμβαίνει διότι τα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα της ομάδας του Σίλβιο Μπερλουσκόνι, αποτελούν το 50% των συνολικών εσόδων της ομάδας. Το ίδιο περίπου συμβαίνει και στην άλλη ιταλική ομάδα της λίστας, τη Γιουβέντους. Σε αντίθεση με τις δύο ιταλικές, στην πρώτη δεκάδα υπάρχουν τα παραδείγματα της Παρί αλλά και της Μπάγερν των οποίων τα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα, αποτελούν μόλις το 20% περίπου των συνολικών τους εσόδων.
Κλείνοντας δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε ένα άλλο γεγονός. Αυτό είναι ότι η 20η ομάδα φέτος χρειάστηκε 20% περισσότερα έσοδα από πέρυσι για να μπει στην 20άδα. Πιο συγκεκριμένα στην 20η θέση την περασμένη σεζόν βρισκόταν η Ατλέτικο Μαδρίτης με 120 εκ. ευρώ , ενώ φέτος η νεοεισερχόμενη Έβερτον κατέλαβε την ίδια θέση με 145 εκ. ευρώ. Απ’ότι φαίνεται η ψαλίδα ολοένα και ανοίγει ανάμεσα στους μεγάλους και τους μικρούς της Ευρώπης και τίποτα δεν δείχνει ότι μπορεί να ανακόψει αυτή την πορεία.
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.