Τις πολιτικές ευθύνες για τη διαφθορά στο ποδόσφαιρο εντόπισε ο δικηγόρος Νίκος Λαγαρίας, πρώην μέλος της ΠΕΕΟΔ/ΕΠΟ. Μιλώντας στην «Έφεση της Τρίτης» του ΣΠΟΡ FM 94,6 και στον Κυριάκο Θωμαΐδη, αναφέρθηκε σε όσα ειπώθηκαν χθες από τον πρώην αναπληρωτή υπουργό Δικαιοσύνης Δημήτρη Παπαγγελόπουλο:
Στη χθεσινή τηλεοπτική «Δίκη» ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Δικαιοσύνης Δημήτρης Παπαγγελόπουλος είπε για πρώτη φορά ότι δεν αποτελεί εχέγγυο ανεξαρτησίας το γεγονός ότι οι ποδοσφαιρικοί δικαστές και εισαγγελείς επιλέγονται από την ΕΠΟ. Συμπλήρωσε μάλιστα ότι το σωστό θα ήταν να επιλέγονται από το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο ή την Ολομέλεια του εκάστοτε Δικαστηρίου, από το οποίο προέρχονται. Είστε μεταξύ αυτών που έχετε διατυπώσει δημόσια την ίδια άποψη, εδώ και μήνες, στην ετήσια σύνοδο του Ινστιτούτου Διεθνούς και Ελληνικού Αθλητικού Δικαίου τον Οκτώβριο του 2018.
Το πρόβλημα είναι γνωστό. Τουλάχιστον είναι ενθαρρυντικό ότι ένας πρώην υπουργός Δικαιοσύνης το παραδέχεται δημόσια. Νομίζω ότι ο νομοθέτης στο μέλλον θα πρέπει να το λάβει σοβαρά υπόψη του, διότι οι αρχές της διάκρισης των λειτουργιών και της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης εντάσσονται στις θεμελιώδεις αρχές του πολιτεύματος.
Σε πρόσφατη τηλεοπτική «Δίκη» ο Σταύρος Κοντονής, που ως υφυπουργός Αθλητισμού εισηγήθηκε και τελικά θεσμοθετήθηκε η επιλογή των ποδοσφαιρικών δικαστών και εισαγγελέων από την Γ.Σ. της ΕΠΟ, μέσα από κατάλογο που στέλνει η Δικαιοσύνη, είπε ότι αναγκάστηκε να υποχωρήσει επ’ αυτού, προκειμένου τελικά να καμφθούν οι αντιρρήσεις της FIFA και της UEFA και να δεχθούν τους εν ενεργεία δικαστές και εισαγγελείς στην ΕΠΟ.
Μεταξύ των θεμελιωδών αρχών και θεσμών του πολιτεύματος είναι και αυτή της δέσμευσης του νομοθέτη από το Σύνταγμα. Κατά τη γνώμη μου δεν θα έπρεπε να έχει υπάρξει οπισθοχώρηση σ’ αυτό το θέμα, γιατί προσκρούει στο Σύνταγμα.
Ο κ. Παπαγγελόπουλος είπε χθες ότι οι ποδοσφαιρικοί δικαστές και εισαγγελείς θα πρέπει να είναι αποκλειστικής απασχόλησης στα καθήκοντά τους και να παίρνουν μόνο το μισθό τους από το κράτος. Στη σύνοδο του ΙΔΕΑΔ είχατε προτείνει και εσείς τα ίδια: Να δημιουργηθεί ειδικό τμήμα αθλητικής Δικαιοσύνης μέσα στην τακτική Δικαιοσύνη για να εκδικάζονται εκεί οι πειθαρχικές υποθέσεις βίας στα γήπεδα, αλλά και όσες άλλες υποθέσεις δεν επιτρέπεται από το νόμο να υπάγονται σε διαιτησία, όπως είναι οι πειθαρχικές υποθέσεις για χειραγωγημένα παιχνίδια αλλά και οι υποθέσεις εργατικών-οικονομικών διαφορών μεταξύ ποδοσφαιριστών και ομάδων.
Τα δικαιοδοτικά όργανα του ποδοσφαίρου δεν είναι δικαστήρια ή δικαστικά όργανα, κατά την έννοια του Συντάγματος. Είναι όργανα εσωτερικής διαιτησίας, όπως σωστά το είπατε. Η διαιτησία είναι τρόπος επίλυσης διαφορών που δεν γίνεται από τα δικαστήρια της πολιτείας, αλλά από ιδιώτες, τους διαιτητές, τους οποίους ορίζουν τα διάδικα μέρη. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η FIFA και η UEFA θέλουν να επιλέγονται οι τακτικοί δικαστές και εισαγγελείς από τη Γ.Σ. της ΕΠΟ. Τα πειθαρχικά και δικαιοδοτικά εν γένει όργανα του ποδοσφαίρου, είναι διαιτητικά όργανα.
Επιτρέπεται όμως στην Ελλάδα να εκδικάζονται πειθαρχικές υποθέσεις βίας στα γήπεδα, χειραγωγημένων αγώνων, εργατικές διαφορές, σε τέτοια διαιτητικά όργανα;
Όχι διότι, σύμφωνα με το άρθρο 867 του ελληνικού Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, σε διαιτησία μπορούν να υπαχθούν με συμφωνία μεταξύ των διαδίκων μόνο διαφορές ιδιωτικού δικαίου. Και μάλιστα μόνο αν εκείνοι που συνάπτουν τέτοια συμφωνία για διαιτησία έχουν την εξουσία να διαθέτουν ελεύθερα το αντικείμενο διαφοράς.
Η καταπολέμηση της βίας στα γήπεδα και των χειραγωγημένων αγώνων, ακόμα και στο πειθαρχικό επίπεδο, ασφαλώς και δεν είναι ιδιωτικές διαφορές κατά την έννοια του ελληνικού νόμου, αλλά αποτελούν ζητήματα δημόσιας τάξης, δηλαδή των θεμελιωδών αξιών και αντιλήψεων της έννομης τάξης μας. Επίσης να σημειωθεί ότι ο ελληνικός Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας απαγορεύει ρητά την επίλυση εργατικών διαφορών, σε διαιτητικά όργανα.
Ο κ. Παπαγγελόπουλος είπε επίσης ότι οι αθλητικοί δικαστές και εισαγγελείς θα πρέπει να επιθεωρούνται από τα αρμόδια όργανα της Δικαιοσύνης, αλλιώς δημιουργείται μια παράγκα, εάν υπάγονται αλλού. Είπε επίσης ότι, ενώ είναι της άποψης ότι πρέπει να υπάρχει εναλλαγή προσώπων στις κρίσιμες θέσεις, δεν γνωρίζει την τροπολογία Βασιλειάδη, ως υφυπουργού Αθλητισμού, που έδωσε τη δυνατότητα στους αθλητικούς δικαστές και εισαγγελείς που ήδη είχαν υπηρετήσει, να συνεχίσουν για μια νέα τριετή θητεία χωρίς την εντολή του προϊσταμένου τους. Έτσι, ανανέωσαν τη θητεία τους οι ποδοσφαιρικοί εισαγγελείς Κ. Σιμιτζόγλου και Γ. Λαϊνης, καθώς και η πρόεδρος της Επιτροπής Δεοντολογίας της ΕΠΟ, η κ. Γλυκερία - Λουϊζα Ιωαννίδου.
Όλοι οι δικαστικοί και εισαγγελικοί λειτουργοί επιθεωρούνται και αξιολογούνται κατά τον τρόπο που ορίζει το Σύνταγμα και οι εφαρμοστικοί του νόμοι. Δεν κατανοώ λοιπόν γιατί οι ποδοσφαιρικοί εν ενεργεία δικαστές και εισαγγελείς δεν επιθεωρούνται και αξιολογούνται κατά τον ίδιο τρόπο. Ως προς την τροπολογία στην οποία αναφέρεστε, παραπέμπω στην ανακοίνωση που είχε εκδώσει τον Αύγουστο του 2018 η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων, με την οποία καυτηρίαζε το γεγονός ότι είχαν καταστεί άνευ αξίας οι κατάλογοι που είχαν αποσταλεί στην ΕΠΟ από τις αρμόδιες δικαστικές αρχές.
Επισημάναμε στον κ. Παπαγγελόπουλο, γιατί προφανώς δεν θα το ήξερε, ότι υπάρχει ακόμα συνταξιούχος δικαστής, ο κύριος Βασίλης Ανδρόνικος, που υπηρετεί επί τριάντα χρόνια στην ΕΠΟ, στην επιτροπή επίλυσης οικονομικών διαφορών. Απάντησε επί λέξει ότι «είμαι της άποψης ότι πρέπει να υπάρχει εναλλαγή προσώπων στις κρίσιμες θέσεις. Όταν πρωτομπήκα στο δικαστικό, ακόμα και σε επαρχιακή πόλη, πάνω από τρία χρόνια δε σε άφηνε η ηγεσία της Δικαιοσύνης. Αυτό τα λέει όλα. Όποιος παραμένει καθηλωμένος στην καρέκλα του, δημιουργείται καθεστωτική νοοτροπία και δεν ξέρω, μπορεί να υπάρχει και μέλι».
Σαφής ο κύριος υπουργός.
Υπήρξατε το «δεξί χέρι», νομικός σύμβουλος του Γιώργου Σούρλα στη Γενική Γραμματεία Διαφάνειας από το 2012 έως το 2015. Ενός ανθρώπου που βραβεύτηκε από την κυβέρνηση Τσίπρα για την προσφορά του στην καταπολέμηση της διαφθοράς. Ρωτήσαμε τον κ. Παπαγγελόπουλο για τη διαφθορά στο ποδόσφαιρο, τη στοιχηματική απάτη και τη χειραγώγηση αγώνων, και αν έπρεπε να έχει αναλάβει περισσότερες θεσμικές πρωτοβουλίες, ως αρμόδιος για την καταπολέμηση της διαφθοράς, για την αντιμετώπισή τους. Απάντησε ότι αυτά τα θέματα υπάγονται κυρίως στο Υπουργείο Αθλητισμού. Συμφωνείτε;
Ας δούμε το παρόν και το μέλλον καλύτερα, όχι το παρελθόν. Ο νόμος για το επιτελικό κράτος καθιστά την Εθνική Αρχή Διαφάνειας αρμόδια για την πρόληψη και καταστολή της απάτης και διαφθοράς στη δράση των δημόσιων, αλλά και ιδιωτικών φορέων και οργανισμών όπως είναι η ΕΠΟ. Παράλληλα, πρέπει να σας πω ότι η Εθνική Αρχή Διαφάνειας ήταν παρούσα στο Αμπού Ντάμπι, τον Δεκέμβριο του 2019, στην 8η Σύνοδο της Διάσκεψης των Κρατών Μελών που έχουν κυρώσει τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς. Εκεί έγινε και η Γενική Διάσκεψη της Διεθνούς Συνεργασίας για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς στον Τομέα του Αθλητισμού. Και κάτι τελευταίο. Σύμφωνα με το άρθρο 31 του ν. 4603/2019, που τροποποίησε το άρθρο 52 του αθλητικού νόμου, ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, δηλαδή ήδη η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, μπορεί να διενεργεί διαχειριστικό, λογιστικό και οικονομικό έλεγχο σε οποιονδήποτε αθλητικό φορέα που έλαβε επιχορήγηση συνολικού ύψους άνω των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ. Και αν θυμάμαι καλά, η χρηματοδότηση του VAR έγινε με δημόσιο χρήμα.
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.