Αυστηροποίηση χρηματικών ποινών, ενεργοποίηση των καταναλωτών και έμφαση στον τρόπο τιμολόγησης των πολυεθνικών αποτελούν τα βασικά συστατικά της συνταγής που θα ακολουθήσει ο νέος υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος στην προσπάθεια για την καταπολέμηση της ακρίβειας.
Αμεσος στόχος είναι να μπει φρένο σε οποιαδήποτε ανατίμηση, κυρίως στα είδη διατροφής, και σε επόμενη φάση να υπάρξουν μειώσεις. Η κυβέρνηση εμφανίζεται αισιόδοξη ότι τα στοιχεία για τον πληθωρισμό του Ιουνίου θα δείξουν περαιτέρω αποκλιμάκωση τόσο του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή όσο και του δείκτη τιμών τροφίμων. Μια πρώτη εικόνα θα υπάρξει μεθαύριο Τρίτη που η Eurostat ανακοινώνει τις εκτιμήσεις της για τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών καταναλωτή του Ιουνίου, ενώ μια εβδομάδα μετά, στις 9 Ιουλίου, θα ανακοινωθούν από την ΕΛΣΤΑΤ τα στοιχεία για τον εθνικό δείκτη τιμών καταναλωτή.
Ειδικότερα, το υπουργείο Ανάπτυξης θα προχωρήσει στον τριπλασιασμό του ανώτατου προστίμου που επιβάλλεται σήμερα σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι μια εταιρεία παραβιάζει τη νομοθεσία για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, καθώς και στην περίπτωση που έχει προχωρήσει σε προωθητικές ενέργειες, ενώ νωρίτερα έχει προβεί σε ανατιμήσεις. Το ανώτατο πρόστιμο από 2 εκατ. ευρώ θα ανέλθει σε 6 εκατ. ευρώ. Η σχετική ρύθμιση, καθώς και η παράταση όσων μέτρων Σκρέκα λήγουν κανονικά σήμερα, θα περιλαμβάνονται σε τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης, η οποία θα κατατεθεί αύριο στη Βουλή. Στην ίδια τροπολογία θα προβλέπεται επίσης ότι θα ισχύσουν μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2024 –και όχι επ’ αόριστον– το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα και η μείωση των παροχών των προμηθευτών προς τους λιανεμπόρους.
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ο υπουργός Ανάπτυξης έχει δώσει σαφείς εντολές στις ελεγκτικές υπηρεσίες του υπουργείου να δίνουν βαρύτητα στα ακόλουθα τρία στοιχεία: παραβίαση του πλαφόν περιθωρίου κέρδους, μεγάλες διαφορές στις τιμές που πωλούν τα προϊόντα τους στην Ελλάδα οι πολυεθνικές σε σχέση με τις τιμές που πωλούν τα ίδια προϊόντα στην υπόλοιπη Ευρώπη και διαπίστωση διενέργειας προωθητικών ενεργειών από εταιρείες που έχουν προηγουμένως προβεί σε ανατιμήσεις. Το τελευταίο, δηλαδή η απαγόρευση διενέργειας προωθητικών ενεργειών για τρεις μήνες σε περίπτωση που έχουν προηγηθεί ανατιμήσεις, υπενθυμίζεται ότι ισχύει έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024 με βάση τον νόμο 5082/2024.
Σε ό,τι αφορά το θέμα των αποκλίσεων στις τιμές προϊόντων των πολυεθνικών, αν και δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο που να το απαγορεύει, ο νέος υπουργός Ανάπτυξης κατέστησε σαφές στους εκπροσώπους των εταιρειών –μεγάλων «παικτών»– που συνάντησε τις προηγούμενες ημέρες ότι θα βρει τρόπο να παρέμβει.
Συναντήσεις έγιναν, μεταξύ άλλων, με εκπροσώπους της διοίκησης της P&G, της Friesland Campina, της Johnson & Johnson και της Nestle. Την Παρασκευή, εξάλλου, ο υπουργός συναντήθηκε τόσο με την Ενωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας όσο και με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), συναντήσεις στις οποίες ζητήθηκε η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συγκράτηση των τιμών.
Ιδιαίτερη έμφαση στο ζήτημα των πολυεθνικών έδωσε ο κ. Θεοδωρικάκος και κατά τη συνάντηση που είχε με την πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού Αϊρίν Μαίρη Σαρπ, καθώς μάλιστα η Αρχή είχε κάνει σχετική δουλειά και επί ηγεσίας Ιωάννη Λιανού, δημοσιοποιώντας τα στοιχεία ερευνών σύγκρισης τιμών στις κατηγορίες των απορρυπαντικών και του βρεφικού γάλακτος.
Πολύ πιο άμεσα και δη μέσα στην εβδομάδα ξεκινάει μεγάλη εκστρατεία προβολής της πλατφόρμας e-Καταναλωτής στη λογική «Η γνώση είναι δύναμη. Χρησιμοποίησε τη δύναμή σου». Κι αυτό διότι το υπουργείο Ανάπτυξης θέλει να καταστήσει τους καταναλωτές συμμέτοχους στην προσπάθεια για την καταπολέμηση της ακρίβειας. Η αναβάθμιση της πλατφόρμας – Παρατηρητηρίου Τιμών τόσο για την ενίσχυση της καταναλωτικής συνείδησης όσο και για τον καλύτερο έλεγχο των τιμών, όχι μόνο από τους καταναλωτές αλλά και από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης, είχε ξεκινήσει από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου και τώρα μπαίνει ουσιαστικά σε εφαρμογή.
Στην πλατφόρμα βρίσκονται πλέον περί τους 3.000 κωδικούς προϊόντων από όλες τις βασικές κατηγορίες, με τις τιμές να αντλούνται σε καθημερινή βάση από το κεντρικό ηλεκτρονικό κατάστημα κάθε αλυσίδας σούπερ μάρκετ. Σε κάθε κωδικό αναγράφεται και το barcode έτσι ώστε να είναι πιο εύκολος ο έλεγχος των τιμών από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Μεσοπρόθεσμος στόχος είναι ο αριθμός των κωδικών που θα εμφανίζονται στην πλατφόρμα να αυξηθεί πολύ περισσότερο έτσι ώστε να αποτελεί χρήσιμο εργαλείο για καταναλωτές και ελεγκτικές υπηρεσίες.
Πηγή: Καθημερινή
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.