Από τις 220.548 πωλήσεις του 2009, φθάσαμε στις 58.482 το 2012 και για φέτος οι πλέον αισιόδοξες προβλέψεις μιλούν για… στρογγύλεμα προς τα κάτω, κοντά στις 50.000. Ηδη το πρώτο τρίμηνο έχουν πουληθεί 14.142 νέα ΙΧ, ήτοι 17,7% λιγότερα από το αντίστοιχο περσινό διάστημα! Την ίδια στιγμή έχουμε 757 πωλήσεις ελαφρών επαγγελματικών, 24,8% μειωμένες από το περσινό τρίμηνο, ενώ ούτε στις μοτοσικλέτες υπάρχει θετικό πρόσημο, αφού με 5.193 μονάδες, η αγορά είναι στο μείον 5,8% από πέρυσι.
Μολονότι το τελευταίο εξάμηνο οι παραγγελίες είναι σταθεροποιημένες, το 2013 δείχνει ότι θα κλείσει με λιγότερες πωλήσεις διότι θα μεταφερθούν στα νούμερα του Ιανουαρίου 2013 λίγες παραγγελίες από το Δεκέμβριο του 2012, σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2012 και του 2011.
Σε πρόσφατη συνάντηση και συζήτηση που είχαμε με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, Γιώργο Βασιλάκη και τον γενικό διευθυντή του ΣΕΑΑ, Δημήτρη Πάτσιο, τέθηκαν προβληματισμοί και διαπιστώσεις.
Τρανή διαπίστωση αποτελεί το γεγονός ότι το 62,7% των πωλήσεων, πλέον, είναι στη μικρές κατηγορίες (σε όγκο και κυβισμό) οχημάτων. Ειδικότερα, στην πολύ μικρή κατηγορία (Fiat Panda, VW Up, Toyota Aygo κ.λ.π.) έχουμε μερίδιο αγοράς 15,2% και στην αμέσως μεγαλύτερη (Toyota Yaris, Opel Corsa, Citroen C3 κ.λ.π.) το μερίδιο έχει εκτοξευθεί στο 47,5%. Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι και η κατηγορία των μικρομεσαίων αυτοκινήτων (Opel Astra, VW Golf, Ford Focus κ.λ.π.) έχει καλό μερίδιο με 26,4%. Κι αυτό διότι με την ραγδαία αύξηση των κινητήρων μικρού κυβισμού με turbo σε αυτή τη κατηγορία, κάτι που συνεπάγεται μικρότερη κατανάλωση, χαμηλούς ρύπους αλλά και υψηλές επιδόσεις, οι αγοραστές παίρνουν τέτοιες εκδόσεις με μικρά μοτέρ που δεν έχουν μεγάλες υποχρεώσεις (τέλη, καύσιμα, ασφάλιση κ.α.). Ως εκ τούτου, η προτίμηση του κοινού είναι σε μέχρι 1.600 κ.εκ. εκδόσεις.
Δεύτερη διαπίστωση είναι η θεαματική στροφή προς τα πετρελαιοκίνητα, με κοντά στο 65% των πωλήσεων! Αυτό οφείλεται αφενός στην άρση της απαγόρευσης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (από τον Νοέμβριο του 2011) και αφετέρου στην περιφέρεια που με τα χιλιόμετρα που κάνουν σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και σε συνδυασμό με τη φθηνότερη τιμή του πετρελαίου και τα μεγαλύτερα διαστήματα σέρβις, υπάρχει όφελος. Είναι χαρακτηριστικό, από συζητήσεις στον κλάδο, ότι υποψήφιοι αγοραστές καινούργιων αυτοκινήτων μπαίνοντας σε αντιπροσωπεία το πρώτο πράγμα που ρωτούν είναι: "σε πετρέλαιο, τι έχεις;"! Βέβαια, για να λέμε την αλήθεια, αν εξαιρέσεις τον λίγο παραπάνω θόρυβο που παράγει ένας κινητήρας πετρελαίου σε σχέση με έναν κινητήρα βενζίνης, τα ντίζελ οχήματα έχουν εφάμιλλη ροπή με τα turbo μικρού κυβισμού βενζίνης και είναι πολύ ευχάριστα στην οδήγηση.
Τρίτη διαπίστωση είναι ότι η διατήρηση της απόσυρσης με μείωση στο τέλος ταξινόμησης για αγορά καινούργιου, δίνει κάποιο κίνητρο – ανάσα σε μια ημιθανή αγορά αυτοκινήτου. Αν δεν ήταν και η απόσυρση, η αγορά του αυτοκινήτου θα είχε εντελώς "πεθάνει". Τώρα, όπως έγραψα παραπάνω, απλά παίρνει ανάσες.
Τέταρτη διαπίστωση είναι ότι όταν συμβαίνουν έκτατες καταστάσεις, όπως με το θέμα της Κύπρου, μολονότι δεν επηρεάζεται κάτι στην Ελλάδα, ακόμη και για το σέρβις ακυρώθηκαν τα μισά ραντεβού! Αυτό είναι ενδεικτικό της κακής ψυχολογίας των κατόχων αυτοκινήτων και των υποψήφιων αγοραστών, διότι δεν ξέρουν «τι θα τους βρει αύριο».
Εδώ έγκειται κι ένας προβληματισμός, περί μιάς σταθερής πολιτικής στη φορολογία, ώστε να ξέρει ο καθένας τι πρόκειται να πληρώσει στο άμεσο μέλλον. Αυτό σημαίνει ότι αποτελεί επιτακτική ανάγκη η καθιέρωση ενός μακροπρόθεσμου φορολογικού πλαισίου, που θα δημιουργήσει συνθήκες ανάπτυξης και επενδύσεων.
Προβληματισμός και τα 110 εκατ. ευρώ που μπήκαν στον προϋπολογισμό ότι θα εισπραχθούν από το «φόρο πολυτελούς διαβίωσης» για όσους έχουν αυτοκίνητο πάνω από 1.943 κ.εκ., εντός δεκαετίας. Από το 2014 θα αρχίσουν να πληρώσουν όσοι έχουν αλλά και όσοι αγοράσουν φέτος και στο μέλλον τέτοια μοντέλα. Σημειώνω ότι η μεσαία κατηγορία οχημάτων (VW Passati, Opel Insignia, BMW 3 κ.λ.π.) σχεδόν εξαφανίζεται με 3,5% μερίδιο αγοράς, ενώ ανύπαρκτη είναι η αμέσως επόμενη κατηγορία (Mercedes E, BMW 5, Audi A6 κ.λ.π.) με 0,2%.
Η συγκεκριμένη φορολόγηση ήταν τέχνασμα του Υπουργείου Οικονομικών που αφού έβαλε σε δίλημμα των κατόχους τέτοιων οχημάτων τον Δεκέμβριο, «να πληρώσω τα τέλη κυκλοφορίας του 2013 ή να καταθέσω πινακίδες», και αφού εισέπραξε τα χρήματα, ανακοίνωσε τον Ιανουάριο το μέτρο.
Προβληματισμός και διαπίστωση συνάμα, είναι και το στοιχείο ότι έχουν πέσει οι διελεύσεις για τα σέρβις και όλοι πλέον ρωτούν από πριν τι θα πληρώσουν, ψάχνοντας τον ανταγωνισμό.
Προβληματισμός και για τους ελάχιστους ελέγχους από την Τροχαία για ΚΤΕΟ (δεν "πάει καρδιά" στους τροχονόμους να κόβουν κλήσεις και να ρίχνουν πρόστιμα βλέποντας φουκαράδες οδηγούς - ανεξάρτητα από τις υποχρεώσεις που έχουν κυκλοφορώντας με αυτοκίνητο) και ασφάλιση, αλλά και για τον «πράσινο δακτύλιο» με το Υπουργείο Περιβάλλοντος να βρίσκεται σε άλλο… περιβάλλον. Πάντως, για να ολοκληρώσω τις απόψεις όσων συζητήθηκαν, διαπίστωση είναι ότι μάλλον κάτι αλλάζει σε οργάνωση των Υπουργείων. Μακάρι για το καλό όλων.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.