Το BMW Group έχει δεσμευτεί στο όραμα μιας ‘μετακίνησης μηδενικών ατυχημάτων’ – κυρίως επειδή η οδική ασφάλεια παίζει πρωταρχικό ρόλο στην προστασία της ανθρώπινης ζωής. Για την πρόληψη ατυχημάτων μέσω έγκαιρης διορθωτικής παρέμβασης, απαιτούνται συστήματα που υποστηρίζουν και διευκολύνουν το έργο του οδηγού.

Τα συστήματα υποστήριξης μειώνουν το στρες του οδηγού σε δύσκολες κυκλοφοριακές συνθήκες και τον βοηθούν να αποφασίζει με αυτοπεποίθηση έχοντας στη διάθεσή του κατάλληλες πληροφορίες ή προειδοποιήσεις τη σωστή χρονική στιγμή. «Σύμφωνα με την αρχή της συνεργασίας, αλλά και του ενδιαφέροντος προς τους άλλους χρήστες των δρόμων - κρίσιμος παράγοντας για την οδική ασφάλεια - τα οφέλη των συστημάτων υποστήριξης οδηγού μπορούν αυξηθούν σημαντικά με την υιοθέτηση συνεργατικών μεθόδων», σύμφωνα με τον Dr Ralph Rasshofer, BMW Group εκπρόσωπο της συντονιστικής επιτροπής του Ko-FAS.

Πριν τέσσερα χρόνια, κορυφαίοι κατασκευαστές οχημάτων και προμηθευτές, ινστιτούτα εφαρμοσμένων επιστημών και ερευνητικά ιδρύματα από όλη τη Γερμανία ένωσαν τις δυνάμεις τους στην ερευνητική πρωτοβουλία “Cooperative Vehicle Safety (Ko-FAS)”. Σκοπός του εγχειρήματος ήταν να βελτιωθεί σημαντικά η οδική ασφάλεια, με επακόλουθη μείωση του αριθμού τροχαίων ατυχημάτων και των θυμάτων τους. Η μέθοδος επικεντρώθηκε στην ακριβή ανίχνευση της κυκλοφορίας, χρησιμοποιώντας συνεργατικές μεθόδους (ανίχνευση και αντίληψη), ολοκληρωμένη αξιολόγηση της κατάστασης, ακριβή εκτίμηση των κινδύνων σύγκρουσης και ενεργοποίηση των ενδεικνυόμενων προηγμένων μέτρων προστασίας. Τα αποτελέσματα έγιναν γνωστά στην τελική παρουσίαση του Ko-FAS στο Aschaffenburg.

Τρία εγχειρήματα, ένας στόχος: μεγαλύτερη προστασία για πεζούς, δικικλιστές και οδηγούς

Το εγχείρημα Ko-FAS, με χορηγό το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας και Τεχνολογίας περιελάμβανε τα τρία επιμέρους εγχειρήματα Ko-TAG, Ko-PER και Ko-KOMP. Το Κέντρο Έρευνας & Τεχνολογίας του BMW Group ήταν υπεύθυνο για τα Ko-TAG και Ko-PER.

Συνεργατικές τεχνολογίες πομποδεκτών – “κάτι παραπάνω από ένα απλό τσιπ”

Στόχος του Ko-TAG, διαδόχου του “AMULETT”, ήταν να βελτιώσει περαιτέρω τις συνεργατικές τεχνολογίες πομποδεκτών, από απόψεως προστασίας πεζών και δικυκλιστών αλλά και ακριβούς εντοπισμού θέσης ενός οχήματος. Για το σκοπό αυτό, πεζοί και δικικλιστές εφοδιάστηκαν με μικρούς πομποδέκτες. Λαμβάνοντας το σχετικό σήμα από το σύστημα εντοπισμού του οχήματος δοκιμών, οι πομποδέκτες αποστέλλουν πληροφορίες που δηλώνουν, μεταξύ των άλλων, τον τύπο του χρήστη ο οποίος φέρει τον πομποδέκτη και τη θέση του σε σχέση με το όχημα. Ο πομποδέκτης αναγνωρίζεται μέσω κωδικού που μεταβάλλεται τυχαία και με υψηλή συχνότητα, κάνοντας αδύνατη τη σύνδεσή του με τον χρήστη και διασφαλίζοντας την προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Το σύστημα του πομποδέκτη εξελίχθηκε στο πλαίσιο του Ko-TAG και βασίζεται εκτενώς στο πρότυπο WLAN IEEE 802.11p. Αντίθετα, με το σύστημα του προηγούμενου εγχειρήματος AMULETT, αυτό συνεργάζεται εκτενώς με την επικοινωνία Car-to-x. Περαιτέρω μείωση μεγέθους σε επίπεδα τσιπ, θα επέτρεπε των τοποθέτηση των μελλοντικών πομποδεκτών σε αντικείμενα όπως μία σχολική τσάντα ή ένα μπαστούνι βαδίσματος. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αυτής της τεχνολογίας είναι ότι μπορεί να ανιχνεύσει άτομα ακόμα και όταν δεν είναι ορατά στον οδηγό του αυτοκινήτου την ώρα του κινδύνου.

Μελέτες αποτελεσματικότητας αποκαλύπτουν ότι το σύστημα του πομποδέκτη που διερευνάται στο συγκεκριμένο project προσφέρει πολλά δυνατότητες για περιορισμό των επιπτώσεων ή ακόμα και αποφυγή των ατυχημάτων, προειδοποιώντας τους οδηγούς πολύ νωρίτερα και πιο αποτελεσματικά.

Συνεργατική αντίληψη για βελτιωμένες προβλέψεις

Στο Ko-PER, οι ειδικοί του BMW Group διερεύνησαν τεχνικές συνεργατικής αντίληψης κατάλληλες για χρήση σε παράλληλη κυκλοφορία και διασταυρώσεις ώστε να μπορεί ο οδηγός να προβλέπει καλύτερα κάποιες καταστάσεις.
Σκοπός του Ko-PER ήταν να παρέχει τη βέλτιστη δυνατή ανίχνευση της κυκλοφορίας με βάση τη συνεργατική ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των οχημάτων. Σε hot spot των ατυχημάτων, οι πληροφορίες μπορούν να συμπληρώνονται με στοιχεία βασισμένα στην υποδομή. Με αυτούς τους ποικίλους τρόπους, εξαλείφονται οι επιπτώσεις από εμπόδια στο πεδίο ορατότητας του οδηγού και των αισθητήρων του οχήματος. Επομένως, οι οδηγοί μπορούν να ενημερώνονται για κινδύνους αρκετά έγκαιρα ώστε να προχωρούν στην κατάλληλη ενέργεια.

Το Ko-PER έκανε χρήση των προηγούμενων αποτελεσμάτων του PReVENT project, και βασίστηκε σε ανταλλαγή στοιχείων με το ολοκληρωμένο πλέον simTD (“Safe Intelligent Mobility – Test Field Germany”) project.

Ειδικότερα οι ερευνητές του BMW Group επικεντρώθηκαν στη βελτίωση του αυτοεντοπισμού θέσης του οχήματος, στην εξατομικευμένη αντίληψη βάσει του οχήματος, στη συνεργατική αντίληψη, στην ερμηνεία της κατάστασης και στην εκτίμηση του κινδύνου. Επιπλέον, εξελίχθηκαν φιλοσοφίες διάδρασης ανθρώπου-μηχανής που παρέχουν στον οδηγό μία εικόνα της κυκλοφορίας σε κατάλληλη μορφή μέσα στο όχημα.

Ko - TAG και Ko - PER – ισχυρό δίδυμο

Τα αποτελέσματα του ερευνητικού εγχειρήματος αποκαλύπτουν ότι, στο μέλλον, η χρήση συνεργατικών τεχνολογιών πομποδεκτών (Ko-TAG) με συνδυασμό με τη συνεργατική αντίληψη (Ko-PER), θα επιφέρουν σημαντικά οφέλη στην οδική ασφάλεια. «Συνδυάζοντας επιλεκτικά διαφορετικές τεχνολογίες επικοινωνίας μπορούμε να κάνουμε ένα ακόμα βήμα προς την επίτευξη του οράματός μας, μετακίνηση μηδενικών ατυχημάτων», σχολίασε ο Rasshofer.


Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube