Την προσεχή Παρασκευή (15/11) θα εισαχθεί προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής, το νέο αθλητικό νομοσχέδιο που αφορά τους χειραγωγημένους αγώνες, την γηπεδική βία, τα όρια στις θητείες των μελών των Δ.Σ. στις ομοσπονδίες και άλλες διατάξεις.

Την Τετάρτη (13/11) ολοκληρώθηκε η συζήτηση του νομοσχεδίου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, όπου ο υφυπουργός Αθλητισμού, Λευτέρης Αυγενάκης, τοποθετήθηκε για όλα τα θέματα και τις ενστάσεις που υπέβαλαν τις προηγούμενες ημέρες τα κόμματα της αντιπολίτευσης και οι φορείς του αθλητισμού.

Μεταξύ άλλων, ο κ. Αυγενάκης ανέφερε τα εξής:

«Είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος από την συζήτηση και το κλίμα συναίνεσης που σε γενικές γραμμές διαμορφώθηκε και βέβαια τα σχόλια και τις παρατηρήσεις που υποβλήθηκαν και επεξεργαζόμαστε με μεγάλη προσοχή για τις απαραίτητες νομοτεχνικές βελτιώσεις.

Γι’ αυτό το λόγο με υπευθυνότητα, με σύνεση, αλλά κυρίως με ωριμότητα προχωρούμε να αντιμετωπίσουμε τα στημένα παιχνίδια στη χώρα μας, κυρώνοντας τη σύμβαση Macolin.

Προχωρούμε με βήματα μετρημένα και σταθερά στην αντιμετώπιση της βίας, μία μάστιγα που θέλει πολλή και συστηματική δουλειά από πολλούς, αλλά και συμμετοχή και ευθύνη από όλους.

Θα αντιμετωπίσουμε τη διοικητική αναζωογόνηση των ομοσπονδιών της χώρας μας, θα αξιοποιήσουμε τους Ολυμπιονίκες της Ελλάδας, αλλά και από την άλλη θα μετεξελίξουμε την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, ευέλικτο, λειτουργικό και αποτελεσματικό.

Η δουλειά συνεχίζεται, οι προτάσεις που κατατέθηκαν αξιολογούνται και μέχρι την Παρασκευή που θα έχουμε στην Ολομέλεια το νομοσχέδιο θα γίνουν αρκετές βελτιώσεις.

Δεν είναι νομοσχέδιο fast- track, δεν είναι πρόχειρο, δεν ήρθε με διαδικασία επείγοντος. Έχει στοιχεία τόλμης, ολιστικής προσέγγισης και διαπνέεται από πνεύμα εναρμόνισης της ελληνικής πραγματικότητας με την ευρωπαϊκή. Είναι μια πολύ σημαντική δουλειά, κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση και φυσικά έχει περιθώρια βελτίωσης. Αυτός άλλωστε είναι και ο στόχος των συνεδριάσεων μας εδώ. Η σωστή εφαρμογή του μπορεί να φέρει γρήγορα θετικά αποτελέσματα. Τηρήσαμε αυστηρά τους όρους καλής νομοθέτησης.

Θεωρώ την κριτική σας άδικη και δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα. Μας αδικείτε και το γνωρίζετε καλά, ειδικά οι περισσότεροι συνάδελφοι σε αυτή την αίθουσα.

Το πρόβλημα των προ-συνεννοημένων αγώνων είναι υπαρκτό. Ωστόσο, πρέπει να το δούμε στις πραγματικές του διαστάσεις και όχι να προβαίνουμε σε αυθαίρετες γενικεύσεις. Είμαστε αποφασισμένοι να το αντιμετωπίσουμε δραστικά και άμεσα. Αξιοποιούμε την καλή γνώση, την εμπειρία και τις σύγχρονες μεθόδους για την αντιμετώπιση του φαινομένου.

Να υπενθυμίσω σε αυτό το σημείο, πως δεν μένουμε σε αυτό τον τομέα μόνο την κύρωση της σύμβασης, αλλά σε συνεργασία με τις FIFA και UEFA προχωρούμε και σε άλλες δράσεις και πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση του προβλήματος των προσυνεννοημένων αγώνων το οποίο σχετίζεται άλλωστε και με τη βία.

Στο σημείο αυτό να σας επισημάνω ότι αμέσως μετά την ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας θα ξεκινήσει η νομοπαρασκευαστική επιτροπή για την βελτίωση του αθλητικού νόμου. Εκεί θα δούμε πολύ αναλυτικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη βία, με τους προσυνεννοημένους αγώνες, αλλά και την στρατηγική και το χάρτη για το μέλλον του αθλητισμού.

Οι διατάξεις που εισάγουμε για την βία η οποία συνδέεται βέβαια με τα στημένα παιχνίδια, βελτιώνουν το υφιστάμενο πλαίσιο για την αντιμετώπισή της. Στόχος μας η δυνατότητα διενέργειας δειγματοληπτικών ελέγχων στους κατόχους εισιτηρίων εντός και εκτός των αθλητικών εγκαταστάσεων. Έτσι, καθίσταται ευχερέστερη η ταυτοποίηση και ο εντοπισμός των εμπλεκομένων σε πράξεις βίας.

Αυτό είναι το πρώτο βήμα. Το αμέσως επόμενο βήμα είναι η πλήρης ονομαστικοποίηση των εισιτηρίων. Η ονομαστικοποίηση των εισιτηρίων, καθιστά ευχερέστερη την ταυτοποίηση και τον εντοπισμό των εμπλεκομένων σε πράξεις βίας, εντός και εκτός των αθλητικών εγκαταστάσεων.

Είναι ανακριβές αυτό που ακούστηκε στην 1η συνεδρίαση της Επιτροπής, ότι βάζουμε κάμερες παντού. Από πού προκύπτει αυτό; Απλά δίνουμε τη δυνατότητα αποδεικτικής αξιοποίησης στο πλαίσιο της ποινικής διαδικασίας και κάθε άλλου οπτικοακουστικού υλικού που περιέχει δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα φυσικού προσώπου και δημοσιεύεται στο διαδίκτυο ή σε τηλεοπτικά δίκτυα. Μιλάμε για υλικό που έχει ήδη δημοσιοποιηθεί!

Θεωρώ υπερβολικά τα όσα ειπώθηκαν περί αστυνομοκρατούμενου κράτους και περί καταστολής. Μακριά από εμάς αυτά. Όμως εδώ το δίλημμα είναι απλό: να συλλαμβάνεται εκείνος που τον βλέπουμε να μαχαιρώνει, να βάζει φωτιές, να πετάει μολότοφ, να χτυπά, να καταστρέφει δημόσια περιουσία ή να κρυβόμαστε πίσω από θεωρίες προσωπικών δεδομένων ενώ διαπράττονται ποινικά αδικήματα;

Σε αυτό το πλαίσιο θέλω να απαντήσουν οι συνάδελφοι, και θεωρώ ότι αυτή απάντηση πρέπει να δοθεί στον φίλαθλο που πηγαίνει την οικογένειά του στο γήπεδο για να παρακολουθήσει έναν αγώνα ποδοσφαίρου και που κινδυνεύει η σωματική του ακεραιότητα. Με αυτό τον τρόπο προστατεύουμε πρωτίστως τον αθλητισμό, προστατεύουμε τους ίδιους τους αθλητές, επαγγελματίες και ερασιτέχνες, προστατεύουμε το φίλαθλο, από όλους εκείνους που βρίσκουν την ευκαιρία να ξεθυμάνουν στο γήπεδο, και που δεν έχουν καμία σχέση με την αγάπη προς την ομάδα και τον αθλητισμό. Προστατεύουμε και τον οργανωμένο φίλαθλο που αποφασίζει να ενταχθεί σε μια νομίμως λειτουργούσα Λέσχη και να ακολουθεί, να στηρίζει την ομάδα του.

Είμαστε ξεκάθαροι υπέρ της λειτουργίας Λεσχών Φιλάθλων, αλλά στα πλαίσια του Νόμου που είχε ψηφιστεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Θα γίνουν βελτιώσεις στη διάταξη αυτή στον επόμενο νόμο που θα φέρουμε.

Επεκτείνουμε τα τοπικά και χρονικά όρια εφαρμογής των ποινικών διατάξεων, ώστε να τυγχάνουν εφαρμογής και σε πράξεις αθλητικής βίας που έχουν αμιγώς οπαδικά κίνητρα και τελούνται σε χρόνο και τόπο μη συνδεόμενους άμεσα με κάποια αθλητική εκδήλωση. Είναι αθλητική βία τα ραντεβού των οπαδών πριν από ένα παιχνίδι μετά από αυτό.

Και ό,τι αφορά το επιχείρημα του εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ ότι ένας φίλαθλος που πηγαίνει με το κασκόλ της ομάδας του σε μία αντιπολεμική διαμαρτυρία και ότι με μόνο κριτήριο ότι φέρει ένα κασκόλ ομάδας θα συλλαμβάνεται. Και αυτό είναι ένα επιχείρημα πολύ προβληματικό. Καταρχάς από που προκύπτει ότι όποιος φοράει διακριτικά ομάδας συλλαμβάνεται; Σέβομαι την ευαισθησίας, είναι να ξέρετε και δική μας ευαισθησία αλλά η διάταξη είναι πολύ συγκεκριμένη και δε χωρεί δεύτερων ερμηνειών. Αν θέλετε διαβάστε πιο προσεκτικά.

Για τα διοικητικά συμβούλια και τις θητείες στις ομοσπονδίες, ακούστηκε από αρκετούς συναδέλφους ότι η διάταξη είναι αντισυνταγματική, αναφορικά με την αναδρομικότητα στις θητείες και τα ηλικιακά όρια που θέτει. Άκουσα με μεγάλη προσοχή τα επιχειρήματα όλων των συναδέλφων. Η φιλοσοφία της διάταξης είναι η ανάγκη διοικητικής ανανέωσης των Ομοσπονδιών.

Πέρα και πάνω από τον πολύ θόρυβο που προκαλούν οι αντιδράσεις ορισμένων παραγόντων στο άκουσμα της απώλειας προνομίων, ακούμε το βουβό κίνημα των αθλητών, των στελεχών, των ανθρώπων που βρίσκονται στον πυρήνα του αθλητισμού. Είναι ο παλμός του αθλητισμού και η μεγάλη βάση την οποία πρέπει να ακούσουμε. Θέλουμε να δώσουμε χώρο στους νέους ανθρώπους, θέλουμε οξυγόνο στην διοικητική δομή των ομοσπονδιών, θέλουμε νέο πνεύμα με όρεξη, δημιουργικότητα, νέες ιδέες, κέφι, διάθεση για προσφορά. Αυτά είναι τα συστατικά που θα αναβαθμίσουν εντέλει το αθλητικό οικοσύστημα της χώρας.

Εδώ, σε αυτή την αίθουσα, ακούστηκε πολύ έντονα ότι η διάταξη είναι φωτογραφική και ότι το κάνουμε για να εξυπηρετήσουμε φίλους. Ζητώ ξεκάθαρα να μιλήσετε με ονόματα. Να πείτε πρόσωπα και να κατονομάσετε ποιους εξυπηρετούμε. Αλλιώς είναι λόγια του αέρα και λάσπη στον ανεμιστήρα.

Και σας απευθύνω το εξής ερώτημα: Που είναι η ευαισθησία σας, τι κάνατε και τι έχετε να απαντήσετε στους αθλητές, τους πρωταθλητές, τους ολυμπιονίκες που έχουν ευθέως κατηγορήσει πολλάκις τις ομοσπονδίες τους δημόσια για κατάπτυστες εκλογικές διαδικασίες με στημένους μηχανισμούς, για αποκλεισμούς, για μη δημοκρατικές διαδικασίες, για μυστικούς μηχανισμούς χειραγώγησης αποφάσεων;

Χθες, δημοσιεύθηκε ότι μετά από πρωτοβουλία του προέδρου της ΕΟΕ Σπύρου Καπράλου που εξασφάλισε την συντριπτική πλειοψηφία των παραγόντων των ομοσπονδιών κατατίθεται εναλλακτική πρόταση στο νομοσχέδιο Αυγενάκη. Η πρόταση του Καπράλου προς τον Αυγενάκη είναι να δεχτεί την κατάργηση του αριθμού των θητειών και να ανεβάσει το όριο ηλικίας των παραγόντων από τα 70 στα 75 χρόνια.

Ουσιαστικά, η ΕΟΕ αποδέχεται τη θέσπιση ανώτατου όριου ηλικίας! Μάλιστα, ο κ. Καπράλος προχθές, σε αυτή την αίθουσα, παραδέχτηκε ότι οι σχετικές συστάσεις της ΔΟΕ χρονολογούνται από 5ετίας τουλάχιστον. Τι ζητά λοιπόν η ΔΟΕ; Θέσπιση ηλικιακών ορίων και όρια ηλικίας.

Τι προβλέπει το Καταστατικό της ΔΟΕ;:
i) ηλικιακό όριο 70 ετών
ii) 3 θητείες για τον Πρόεδρο,
iii) 2 θητείες για τα εκτελεστικά μέλη και δικαίωμα επανεκλογής, μετά από 1 παύση!

Την ίδια ώρα υπάρχουν θητείες σε πολλές Εθνικές Ολυμπιακές Επιτροπές, που έχουν εφαρμόσει όρια ηλικίας ή/και όρια θητειών, όπως για παράδειγμα:
η Βραζιλία (όχι περισσότερες από 2 θητείες),
οι ΗΠΑ (όχι περισσότερες από 2 θητείες),
η Νέα Ζηλανδία (όχι περισσότερες από 3 θητείες),
η Ελβετία (όχι περισσότερες από 3 θητείες),
η Ιρλανδία (όχι περισσότερες από 3 θητείες),
η Γερμανία (ανώτατο όριο ηλικίας τα 70 έτη)
η Γαλλία (ανώτατο όριο ηλικίας τα 70 έτη)
και πολλές άλλες "μεγάλες" ή "μικρότερες" Εθνικές Ολυμπιακές Επιτροπές (ΕΟΕ).

Αυτά, λοιπόν, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εμείς εισάγουμε με το παρόν νομοσχέδιο. Η διάταξη είναι σε πλήρη συμμόρφωση με το Καταστατικό της ΔΟΕ. Μήπως, λοιπόν, με βάση όσα προανέφερα για τη ΔΟΕ και για τις Εθνικές Ολυμπιακές Επιτροπές άλλων χωρών, θα πρέπει να εξετάσουμε και το γεγονός της θέσπισης θητειών και ορίου ηλικίας και στην ΕΟΕ; Θα ήθελα στο ζήτημα αυτό να τοποθετηθείτε οι συνάδελφοι όλων των Κομμάτων.

Να αναφερθούμε και στις πρακτικές του Συμβουλίου της Ευρώπης και της ΕΕ; Το Συμβούλιο της Ευρώπης είναι από τα πιο ενεργά και επιδραστικά πολιτικά όργανα στα θέματα του αθλητισμού. Τα τελευταία χρόνια δίνει πολύ μεγάλη έμφαση στα θέματα της αθλητικής διακυβέρνησης. Προσπαθεί να βάλει κριτήρια καλής διακυβέρνησης όπως η διαφάνεια, η λογοδοσία, κλπ. Ένα από τα μέτρα που συστήνει λοιπόν το Συμβούλιο της Ευρώπης σε πρόσφατα ψηφίσματά του είναι ο περιορισμός των θητειών των διοικήσεων (term limit).

(Σελ. 13, άρθρο 51: οι νέοι Κανονισμοί της FIFA, εγκαθιδρύουν όρια θητειών σε όχι πάνω από τρεις θητείες των τεσσάρων ετών, δηλαδή 12 έτη για:
- τον Πρόεδρο της FIFA και τα μέλη του Συμβουλίου (Άρθρα 33.2 και 33.3 του Κανονισμού),
- όλα τα μέλη των δικαστικών οργάνων της FIFA (Άρθρα 52.5 και 52.6 του Κανονισμού)
- όλα τα μέλη της Επιτροπής Ελέγχου και Συμμόρφωσης (Άρθρα 51.3 και 51.4 του Κανονισμού).

Και, μάλιστα, το Συμβούλιο της Ευρώπης κάνει αυτές τις συστάσεις ακόμη και για το πλέον προστατευόμενο άθλημα, αυτό του ποδοσφαίρου. Που όπως όλοι γνωρίζετε διέπεται παγκοσμίως από ένα ειδικό καθεστώς που έχουν καθιερώσει οι FIFA και UEFA. Και βέβαια, είναι κάτι που υιοθέτησε και η FIFA το 2016 βάζοντας 3 θητείες maximum για τα μέλη όχι μόνο του ΔΣ αλλά και των επιτροπών της.

Το ίδιο κάνει, όμως, και η Ευρωπαϊκή Ένωση με το “Principles of Good Governance in sport” (Αρχές καλής διακυβέρνησης στον αθλητισμό)…».

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube