Η μοίρα έμελλε να παίξει άσχημο παιχνίδι στον θρύλο της Formula 1 Νίκι Λάουντα, σαν σήμερα, την 1η Αυγούστου του 1976. Στην πίστα του Νίρμπουργκρινγκ, αποκαλούμενη και ως «Πράσινη Κόλαση», συνέβη ένα ακόμη θλιβερό γεγονός που συγκλόνισε τον κόσμο του μηχανοκίνητου αλλά και του αθλητισμού γενικότερα.

Όπως όλοι γνωρίζουν, το μονοθέσιο του Νίκι Λάουντα τυλίχθηκε στις φλόγες, αφού έπεσε πάνω στα προστατευτικά κιγκλιδώματα της πίστας. Κανείς δεν φανταζόταν πως η λαμπρή καριέρα του Αυστριακού πιλότου θα σημαδευόταν από αυτό το σκοτεινό γεγονός.

Ωστόσο, ποια ήταν τα πρώτα του βήματα και τι προηγήθηκε του σχεδόν θανατηφόρου ατυχήματος;

Από το μηδέν στην κορυφή, μια πορεία γεμάτη εμπόδια

Παρά τις έντονες διαμάχες με την οικογένεια του, γεγονός που τον οδήγησε στο να κόψει κάθε επαφή μαζί τους, ο Νίκι Λάουντα έγινε οδηγός αγώνων.



Ξεκίνησε στη Formula Vee και πολύ γρήγορα οδήγησε αγωνιστικά Porsche και Chevron. Τότε ήταν που αποφάσισε να πάρει δάνειο ύψους 30.000 λιρών μαζί με μία ασφάλεια ζωής, ώστε να μπορέσει να αγωνιστεί για τη νεοφώτιστη March στη Formula 2 (1971). Το ταλέντο του αναδείχθηκε πολύ γρήγορα και μέσα σε ένα χρόνο, ο Νίκι οδηγούσε για λογαριασμό της March και στα 2 πρωταθλήματα της Formula.

Η άλλη όψη της ιστορίας, όμως, δεν είναι τόσο φωτεινή όσο η πρώτη.

Ο Λάουντα είχε αυξημένα χρέη στην τράπεζα εξαιτίας του δανείου που είχε πάρει. Αυτό το πρόβλημα, του είχε δημιουργήσει μέχρι και σκέψεις αυτοκτονίας! Δεν άφησε όμως τίποτα, ούτε τα χρέη ούτε το ενδεχόμενο να αφαιρέσει τη ζωή του, να τον σταματήσει από την εκπλήρωση των ονείρων του.

Έτσι, ο Αυστριακός πιλότος κατάφερε να πάρει και ένα δεύτερο δάνειο προκειμένου να αγοράσει μια θέση στη BRM(1973). Η καριέρα του είχε αρχίσει και πάλι την άνοδο προς την κορυφή όπως της άξιζε, με αποκορύφωμα την μετακίνηση του στην ιταλική Ferrari.



Μάλιστα, ο τότε συναγωνιστής του Κλέι Ρεγκατσόνι είχε συμβάλλει στη μεταφορά του, διότι είχε μιλήσει στον ιδιοκτήτη Έντσο Φεράρι για τον ίδιο(1974). Η Ferrari του προσέφερε αρκετά χρήματα ώστε να εξοφλήσει τις οφειλές του στην τράπεζα, απαλλάσσοντας τον από ένα βάρος που τον βασάνιζε για αρκετό καιρό.

Το ατύχημα

Έχοντας γνώση της τρομακτικά υψηλής επικινδυνότητας της πίστας (177 στροφές και 130 θάνατοι σε 56 χρόνια), ο Νίκι Λάουντα είχε ζήτησει από τους υπόλοιπους οδηγούς να μην συναινέσουν στο να γίνει ο αγώνας.

Ωστόσο, πραγματοποιήθηκε κανονικά.

Νίκι Λάουντα και Τζέιμς Χαντ στην κορυφή. Οι δύο ταχύτεροι πιλότοι, με στόχο τη νίκη. Ο αγώνας ξεκινά.



Κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί τι θα ακολουθούσε.

Μόλις στον δεύτερο γύρο εθεάθησαν 14 μονοθέσια. Κάτι προφανώς δεν πήγαινε καλά. Όλοι απορούσαν και σκέφτονταν το τι απέγιναν οι υπόλοιποι πιλότοι, με τον πανικό να αυξάνεται όλο και περισσότερο. Τότε έσκασε το χειρότερο πιθανό σενάριο... ένα ατύχημα.

Ο πιλότος της Ferrari, Νίκι Λάουντα, είχε χάσει τελείως τον έλεγχο του μονοθέσιου του, με αποτέλεσμα να πέσει στα προστατευτικά κιγκλιδώματα και να τυλιχθεί στις φλόγες. Μετά, ακολούθησε το χάος…



Ο Μπρετ Λάνγκερ της Surtees έπεσε στο φλεγόμενο όχημα ενώ ο Χάραλντ Ερτλ της Hesketh, χτύπησε τόσο τον Λάουντα όσο και τον συναγωνιστή του, Γκάι Έντουαρντς.

Οι τρεις αυτοί οδηγοί μαζί με τον Αρτούρο Μερζάριο της Williams, προσπάθησαν να απεγκλωβίσουν τον Νίκι χωρίς να τα καταφέρουν. Πανικός επικρατούσε γενικά ενώ ο ίδιος προσπαθούσε να κατευνάσει τη φωτιά που έκαιγε σιγά σιγά το πρόσωπο του.

Τελικά, τα σωστικά συνεργεία μαζί με τους Μπρετ Λάνγκερ και Αρτούρο Μερζάριο κατάφεραν να βγάλουν από το όχημα τον πιλότο της Ferrari.

Ο Νίκι μεταφέρθηκε στην άκρη πριν διακομισθεί στο νοσοκομείο όπου διατηρούσε ακόμα τις αισθήσεις του, ωστόσο η ζημιά είχε γίνει. Συγκεκριμένα, απέσπασε εγκαύματα στο κεφάλι και τους καρπούς και κατάγματα στα πλευρά, την κλείδα και τα ζυγωματικά.

«Θέλω να γίνει καλά ο Νίκι και να επιστρέψει στην πίστα. Το τελευταίο που θέλω είναι να γίνω παγκόσμιος πρωταθλητής με εκείνον να με βλέπει από την τηλεόραση, καθηλωμένος σε νοσοκομειακό κρεβάτι» είχε δηλώσει ο Τζέιμς Χαντ, ελπίζοντας όπως όλοι πρώτα από όλα να επιβιώσει από την κόλαση και μετά να επιστρέψει.



Τις πρώτες μέρες ο θάνατος ήταν αναμενόμενος, ο Λάουντα όμως είχε βάλει σκοπό να τους τρελάνει όλους. Μέσα σε μόλις 5 ημέρες η υγεία του είχε αρχίσει να βελτιώνεται και 5 εβδομάδες αργότερα, συμμετείχε στο ιταλικό γκραν πρι! Απίστευτο, αλλά αληθινό.

Δυστυχώς, εκεί τον περίμενε άλλη μια δυσάρεστη έκπληξη: η Ferrari είχε αποφασίσει να τον αντικαταστήσει με τον Κάρλος Ρόιτμαν, γεγονός που οδήγησε τον Λάουντα να μεταφερθεί ένα χρόνο αργότερα(1977) στην Brabham.

Το πρωτάθλημα του 1976 το κατέκτησε φυσικά ο Τζέιμς Χαντ. Στον τελευταίο αγώνα στην Ιαπωνία ο Νίκι δεν έφτασε μέχρι το τέλος του, καθώς τα βλέφαρα του είχαν καεί και έμπαινε νερό στα μάτια του από την βροχή, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να οδηγήσει.

Απολογισμός: τρία πρωταθλήματα(1975,1977,1984), πρώτος αγώνας το γκραν πρι Αυστρίας(1971), πρώτη νίκη στο γκραν πρι Ισπανίας(1974), τελευταίος αγώνας το γκραν πρι Αυστραλίας(1985) και τελευταία του νίκη στο γκραν πρι Ολλανδίας(1985).

Χάρη σε πλαστικές επεμβάσεις, ο Νίκι Λάουντα κατάφερε να αλλάξει την εικόνα του όσο ήταν δυνατόν. Αλλά, παρόλο που μπορούσε να συνεχίσει τα χειρουργεία, ο ίδιος επέλεξε να σταματήσει, καθώς ήθελε να είναι ένα ζωντανό παράδειγμα του τι μπορεί να συμβεί στους πιλότους της Formula.



Ο ζωντανός θρύλος της Formula 1 Νίκι Λάουντα κατάφερε να επιβιώσει στην «Πράσινη Κόλαση» της Γερμανίας. Απέδειξε σε όλους ότι τα πάντα είναι δυνατά να συμβούν, άμα πιστεύεις ότι μπορούν να συμβούν. Εξάλλου, ο ίδιος είχε πει κατά την διάρκεια της νοσηλείας του σε έναν ιερέα ότι : «σταμάτησε, θα το μετανιώνεις μια ζωή. Δεν θα πεθάνω».

Επιμέλεια: Ελεάννα Μπασίρογλου

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube