Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), Γιώργος Βασιλάκης, σε αποκλειστική συνέντευξη στο «Κ» αναφέρεται στην αγορά εν μέσω πανδημίας. Εκφράζει την αισιοδοξία του ότι η ανάκαμψη στις λιανικές πωλήσεις θα συνεχιστεί και τα κίνητρα για αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων και plug-in υβριδικών θα φέρουν καλύτερες μέρες.
Του Άρη Γαλανόπουλου
Ποια ήταν η εικόνα της αγοράς στη διάρκεια του lockdown;
Στη διάρκεια του lockdown, προφανώς υπήρξε πλήρης παράλυση στις πωλήσεις. Όταν όμως επετράπη η κυκλοφορία, συνέχισαν να παρουσιάζουν απώλεια αποκλειστικά και μόνον οι πωλήσεις αυτοκινήτων ενοικίασης, αποτέλεσμα της τεράστιας, αναμενόμενης πτώσης στον τουρισμό. Οι πωλήσεις λιανικής επανήλθαν άμεσα, όπως και οι πωλήσεις εταιρικών αυτοκινήτων. Υπήρξε όμως η εύλογη ανησυχία ότι στο κλείσιμο του καλοκαιριού, τα τεράστια κεφάλαια που θα έχουν λείψει στην οικονομία από το τουριστικό προϊόν θα προκαλέσουν πλήγμα στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων.
Επιβεβαιώθηκε αυτή η ανησυχία σας; Ήταν όντως μειωμένες οι πωλήσεις στο κλείσιμο της τουριστικής σεζόν;
Οι παραγγελίες που δεχθήκαμε το Σεπτέμβριο αποδεικνύουν το άκρως αντίθετο, με την αγορά να παραμένει στην πορεία ανάκαμψης που ξεκίνησε στα μέσα του 2019, σε όλο της το φάσμα (λιανική πώληση/εταιρική πώληση). Βέβαια, μην ξεχνάμε ότι η αγορά έκλεισε το 2019 σε επίπεδα -60% ως προς τις επιδόσεις προ κρίσης (2000-2010). Το ότι αυτή η ανάκαμψη, όμως, δεν δείχνει να διακόπτεται από ένα τόσο μεγάλο σοκ στην παγκόσμια και εγχώρια οικονομία είναι εξαιρετικά θετικό και αποδεικνύει τα εξής: αφενός ότι η καταναλωτική διάθεση των πολιτών για αγαθά διαρκείας έχει ανακάμψει για τα καλά, αφού η απειλή οικονομικής κατάρρευσης του κράτους έχει εκλείψει, και αφετέρου ότι το αυτοκίνητο αποτελεί μία ασφαλή επιλογή για τους καταναλωτές, εν μέσω μίας επικίνδυνης και ύπουλης πανδημίας.
Κάτι άλλο που επίσης θεωρείτε ότι είχε θετική επίδραση στην αγορά;
Είναι σημαντικό να αναφέρουμε και δύο σημαντικές αλλαγές στη φορολογία των αυτοκινήτων, που αναμφισβήτητα και αυτές έπαιξαν τον ρόλο τους. Πρώτον, η κατάργηση των σκαλοπατιών στο τέλος ταξινόμησης, που όσο ίσχυαν απέτρεπαν τους καταναλωτές από το να εξοπλίσουν τα αυτοκίνητά τους με τον εξοπλισμό άνεσης/ασφάλειας που επιθυμούσαν, υπονομεύοντας σημαντικά την εμπειρία απόκτησης νέου αυτοκινήτου. Δεύτερον, η δημιουργία σημαντικών φορολογικών κινήτρων στους χρήστες εταιρικού αυτοκινήτου για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και αυτοκίνητα πολύ χαμηλών ρύπων (Plug in hybrids).
H μετατόπιση του κοινού στα SUV’s θεωρείτε ότι περιπλέκει ή βοηθάει την αγορά αυτοκινήτου;
Τη βοηθάει υπέρμετρα κάνοντας την αντικατάσταση ενός αυτοκινήτου πολύ πιο ελκυστική, αφού δεν αλλάζουμε πια το αυτοκίνητό μας με το αντίστοιχο σε νεότερο αλλά με κάτι εντελώς διαφορετικό, πιο συναρπαστικό, πρακτικό, ευέλικτο και όμορφο.