Καθώς ο πρωθυπουργός της Κίνας έχει ήδη αναχωρήσει στο κυβερνητικό επιτελείο κάνουν μία πρώτη αποτίμηση της επίσκεψής του στη χώρα μας και δεν κρύβουν την ικανοποίησή τους.

Η Κίνα δεν θέλει απλώς να αναπτύξει αμοιβαία απωφελείς σχέσεις με την Ελλάδα, θέλει να αξιοποιήσει την χώρα μας ως το βασικό κρίκο για την περαιτέρω οικονομική διείσδυσή της στην Ευρώπη.

Τα οφέλη για την Ελλάδα είναι αυτονότητα. Τα δε όπλα που έχει η Κίνα, είναι η τεράστια ρευστότητά της που της δίνει τη δυνατότητα να είναι ο μεγαλύτερος παγκόσμιος πιστωτής καθώς και η διμερής σχέση της με την Γερμανία που έχει θετικό ισοζύγιο για την ευρωπαϊκή χώρα.

Ελληνικά και ευρωπαϊκά ομόλογα

Το ότι έμεινε τρεις ημέρες στην Ελλάδα συνιστά από μόνο του γεγονός με συμβολική σημασία, όπως άλλωστε και τα θερμά λόγια με τα οποία μίλησε για τη χώρα, καθώς και το ότι φωτογραφήθηκε σε μία σειρά πολιτιστικούς χώρους που αποτελεί διαφήμιση της χώρας μας στους Κινέζους πολίτες.

Το σημαντικότερο όμως είναι η δημόσια αναφορά τους ότι η Κίνα θα στηρίξει την έκδοση ομολόγων της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης. Είναι αυτό το σημαντικότερο όπλο που διαθέτει η Κίνα στην προσπάθειά της για μεγαλύτερη οικονομική διείσδυση στην Ευρωπαική Ένωση. Συνδέεται αυτό με την απόφαση της Κίνας να αξιοποιήσει το λιμάνι του Πειραιά για την προώθηση των προϊόντων. Με τον τρόπο αυτό, το λιμάνι, όπως είπε ο Κινέζος πρωθυπουργός, θα γίνει από τα μεγαλύτερα του κόσμου, αποσπώντας όμως μερίδιο από τα ανταγωνιστικά του Αμβούργου και κυρίως του Ρότερνταμ. Η προοπτική αυτή διαφάνηκε ήδη κατά την περυσινή επίσκεψη του κ. Σαμαρά στην Κίνα και έκτοτε οι δύο ανταγωνιστές έβαλαν διάφορα προσκόμματα εκμεταλλευόμενοι τις διαδικασίες εντός ΕΕ για να την εμποδίσουν. Ωστόσο το οικονομικό όφελος για την Κίνα από την ανάπτυξη του Πειραιά είναι τεράστιο. Ο Κινέζος πρωθυπουργός είπε ότι με τη χρήση του λιμανιού του Πειραιά κερδίζουν περί τις 10 ημέρες, ενώ από την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου θα κερδηθούν ακόμη μερικές ημέρες.

Στους υπολογισμούς αυτούς οφείλεται -από την πλευρά των Κινέζων- η πρόθεση για οικοδόημηση στρατηγικής σχέσης Ελλάδας-Κίνας. Βέβαια και με την Ρωσία επιχειρήθηκε να αναπτυχθεί παρόμοια σχέση με βάση τα κοινά συμφέροντα στην ενέργεια, αλλά εμποδίστηκε από ΕΕ και ΗΠΑ. Η απάντηση εδώ είναι ότι η Κίνα δεν είναι Ρωσία. Η σχέση παραμένει στο οικονομικό πεδίο όπου υπάρχει και σύμπλευση της Κίνας με την ΕΕ. Οι όποιες αντιρρήσεις της Ευρώπης και κυρίως της Γερμανίας θα ξεπεραστούν μέσω του μεγάλου όπλου της αγοράς χρέους που η Κίνα δείχνει ότι θα χρησιμοποιήσει για να προωθήσει την οικονομική της διείσδυση. Εν ολίγοις, η Ευρώπη έχει πρόβλημα διαχείρισης του χρέους της. Όχι βέβαια λόγω της Ελλάδας, που τα ποσά συγκριτικά είναι μικρά, αλλά κυρίως λόγω της Ιταλίας, το χρέος της οποίας ξεπερνά το 1,2 τρισ. ευρώ και της Γαλλίας. Η Κίνα που είναι πλεονασματική -ήδη έχει το μεγαλύτερο μερίδιο του αμερικανικού χρέους- μπορεί και έδειξε ότι σκοπεύει να αγοράσει και ευρωπαικό χρέος προκειμένου βέβαια να προωθήσει την οικονομική της διείσδυση.

Είναι δε χαρακτηριστικό ότι το θέμα της αγορά ελληνικών ομολόγων από την Κίνα συζητήθηκε στη συνάντηση που είχε ο πρωθυπουργός με τον Λι Κετσιάνγκ στο Μέγαρο Μαξίμου την Πέμπτη το απόγευμα. Αρχικά η κινέζικη αντιπροσωπεία ζήτησε να μην δημοσιοποιηθεί η απόφασή τους. Στη συνέχεια όμως το ανακοίνωσε δημοσίως ο ίδιος ο Κινέζος πρωθυπουργός και το επανέλαβε και σε επόμενες δηλώσεις του.

Ήδη υπάρχει διάσταση μεταξύ Κίνας και Ηνωμένων Πολιτειών από τη μία και της ΕΕ και δη της Γερμανίας από την άλλη για την πολιτική λιτότητας που ακολουθείται στον ευρωπαϊκό χώρο και έχει συνέπειες στη διεθνή οικονομία. Σε αυτή την ισορροπία η Κίνα έχει ένα επιπλέον όπλο που συνίσταται στο ότι η Γερμανία είναι η μόνη που έχει πλεονασματικό εμπορικό ισοζύγιο στη μεταξύ τους σχέση.

Στο Μέγαρο Μαξίμου έχουν γνώση των ισορροπιών και των δυνατοτήτων που παρέχει αυτή η προοπτική σε συνδυασμό με το ότι η Κίνα δείχνει να έχει επιλέξει την Ελλάδα για την περαιτέρω οικονομική της διείσδυση. Το αν θα αξιοποιήσει τις δυνατότητες αυτές για να βελτιώσει την οικονομική θέση της χώρας και να ξεφύγει οριστικά από την κλοιό των μνημονίων, είναι κάτι που θα φανεί στους προσεχείς μήνες. Σε κάθε περίπτωση, οι συνεργάτες του πρωθυπουργού λένε ότι απαιτείται υπομονή και προσεκτικές κινήσεις. Το παιχνίδι είναι μεγάλο, δεν το κάνει η Ελλάδα, η οποία όμως μπορεί να επωφεληθεί.

Υποδομές - Τουρισμός

Από τη σχέση με την Κίνα η ελληνική κυβέρνηση εκτιμά ότι η χώρα μας μπορεί να βγει πολλαπλά οφελημένη. Το ενδιαφέρον των Κινέζων εστιάζεται στο σιδηροδρομικό δίκτυο για την προώθηση των προϊόντων της στην Ανατολική Ευρώπη και στις υποδομές, στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος όπως και της Κρήτης. Η ελληνική κυβέρνηση επιδιώκει να πάρει η χώρα ένα μεγαλύτερο κομμάτι στη διαδικασίας της συναρμολόγησης των κινέζικων προιόντων. Έτσι πέρα από τα logistics συζητήθηκε το ενδεχόμενο να αναπτυχθεί στο λιμάνι του Πειραιά και ένα τμήμα της συναρμολόγησης των κινέζικων προιόντων πριν από την τελική προώθησή τους στην ευρωπαϊκή αγορά.

Είναι αυτονόητη η σημασία που θα έχει για τον ελληνικό τουρισμό η προσέλκυση Κινέζων στη χώρα μας που τόσο καλά διαφήμισε ο πρωθυπουργός της με την παρουσία του στους αρχαιολογικούς μας χώρους. Η συμμετοχή της Κίνας στα αεροδρόμια συναρτάται με την προοπτική αύξησης του αριθμού των πολιτών της που θα επισκέπτονται την χώρα μας και θα συνεχίζουν ενδεχομένως για άλλες χώρες.

Γενικότερα το Μέγαρο Μαξίμου θεωρεί ότι η σχέση με την Κίνα μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά και μακροπρόθεσμα στην προσπάθεια για το πέρασμα της ελληνικής οικονομίας στην φάση της Ανάπτυξης.

Πηγή: protothema.gr

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube

Νέο περιστατικό ενδοοικογενειακής βίας με αστυνομικό της Βουλής - Απειλούσε την πρώην σύζυγό του από το 2019

Τραγωδία στην Αμφιλοχία: Αυτοκίνητο έπεσε στη θάλασσα – Νεκρός ο 27χρονος οδηγός

Εξαρθρώθηκε κύκλωμα λαθρεμπορίας αλκοολούχων ποτών - Χειροπέδες σε 12 άτομα

Θεσσαλονίκη: Κουκουλοφόροι πέταξαν μολότοφ στις αστυνομικές δυνάμεις έξω από το Τουρκικό Προξενείο

Κεφαλογιάννη: Νέα χρονιά ρεκόρ το 2024 για τον ελληνικό τουρισμό - Πάνω από 20 δισ. ευρώ τα έσοδα

Εορταστικό ωράριο: Ανοιχτά τα καταστήματα και σήμερα - Αναλυτικά οι ώρες λειτουργίας

Μέχρι 31 Δεκεμβρίου η πληρωμή των τελών κυκλοφορίας και η ψηφιακή ακινησία των οχημάτων

Καιρός: Τοπικές βροχές και καταιγίδες – Πού θα ρίξει χιόνι

Ινδία: Κατάρρευση τριώροφου κτιρίου – Μία νεκρή, φόβοι για αρκετούς εγκλωβισμένους

Βραζιλία: Τουλάχιστον 32 νεκροί από σύγκρουση λεωφορείου με φορτηγό