Στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου οδηγείται η Ελλάδα για τις απαλλοτριώσεις στον άξονα Πάτρας – Πύργου. Ιδιοκτήτες στην περιοχή της Αμαλιάδας υποστηρίζουν ότι οι περιουσίες τους απαλλοτριώθηκαν έναντι πινακίου φακής, σε τιμές πολύ χαμηλότερες των πραγματικών. Η προσπάθεια να βρεθεί εξωδικαστικός συμβιβασμός έπεσε στο κενό και έτσι το ελληνικό κράτος κλήθηκε από το δικαστήριο να καταθέσει τις απόψεις του ώστε να οριστεί δικάσιμος.

Η υπόθεση αφορά την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Πάτρας – Πύργου. Οι απαλλοτριώσεις είχαν αρχικά ξεκινήσει στα τέλη της δεκαετίας του 2000, καθώς το τμήμα περιλαμβανόταν στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα). «Στην περιοχή της Αμαλιάδας απαλλοτριώθηκαν περί τις 250 ιδιοκτησίες», αναφέρει η Κλεονίκη Γκουβίτσα, δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγο, η οποία εκπροσωπεί δέκα από τους προσφεύγοντες.

«Το Μονομελές Πρωτοδικείο Αμαλιάδας όρισε προσωρινή τιμή μονάδας το 2010, όμως η διαδικασία δεν προχώρησε επειδή το έργο σταμάτησε. Οταν αποφασίστηκε εκ νέου η κατασκευή του έργου, το Τριμελές Εφετείο Πατρών καθόρισε την οριστική τιμή μονάδας, η οποία όμως είχε τεράστια διαφορά από εκείνη του 2010».

Οπως αναφέρει η κ. Γκουβίτσα, χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ιδιοκτήτη ακινήτου σε εντός σχεδίου περιοχή (Αγιος Ιωάννης Αμαλιάδας), στον οποίο το δικαστήριο είχε ορίσει τιμή αποζημίωσης το 2010 τα 102 ευρώ/τ.μ. και το 2016 μόλις 6,5 ευρώ/τ.μ. «Στις περισσότερες περιπτώσεις οι τιμές μονάδας ήταν 50% χαμηλότερες. Κάποιοι ιδιοκτήτες προσέφυγαν στον Αρειο Πάγο, που το 2017 έκρινε ότι το Εφετείο είχε αποφασίσει ορθά. Στη συνέχεια μια μικρή ομάδα προσέφυγε στο ΕΔΔΑ – οι περισσότεροι απογοητεύτηκαν και τα παράτησαν».

Οι προσφεύγοντες υποστηρίζουν ότι η τιμή έπρεπε να υπολογιστεί με βάση είτε την αρχική περίοδο, είτε την περίοδο που το Δημόσιο «κατέλαβε» τα ακίνητα. Περαιτέρω απορρίπτουν το επιχείρημα του Δημοσίου περί «αυταποζημιώσεως»: ότι δηλαδή μέρος της οικονομικής ζημίας από την απώλεια ενός τμήματος του ακινήτου αποζημιώνεται μέσω της αύξησης της αξίας του υπολοίπου, αφού βρίσκεται πλέον δίπλα στην εθνική οδό. «Ο άξονας Πάτρας – Πύργου είναι κλειστός αυτοκινητόδρομος. Συνεπώς οι ιδιοκτήτες γης σε επαφή με τον δρόμο δεν έχουν κάτι να επωφεληθούν, αφού δεν υπάρχει άμεση πρόσβαση», λέει η κ. Γκουβίτσα.

Ως είθισται, το ΕΔΔΑ ζήτησε από τις δύο πλευρές να αναζητήσουν συμβιβαστική λύση, κάτι που το ελληνικό Δημόσιο απέρριψε. Ετσι κλήθηκε από το δικαστήριο να υποβάλει τις απόψεις του για να οριστεί δικάσιμος.

Πηγή: Καθημερινή

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube

Τι εξηγούν τα απολιθωμένα περιττώματα των δεινοσαύρων

Αυστραλία: Απαγόρευση πρόσβασης σε social media στους κάτω των 16 ετών

Σαρακιώτης: Φεύγω από τον ΣΥΡΙΖΑ, η απόφαση είναι οριστική και αμετάκλητη- Θα κρατήσω την έδρα μου

Δημοσκόπηση Pulse για τον ΣΚΑΪ: Σταθερό προβάδισμα ΝΔ-Θετική η απόφαση για διαγραφή Σαμαρά-Στη Βουλή το κόμμα Κασσελάκη

Η κυβέρνηση Μπάιντεν σχεδιάζει πώληση όπλων 680 εκατ. δολαρίων στο Ισραήλ

To Mεξικό προειδοποιεί τον Τραμπ: Oι δασμοί θα οδηγήσουν σε απώλεια 400.000 θέσεων εργασίας στις ΗΠΑ

Χωρίς πεζικό μάχεται η Ουκρανία - Οι σοβαρές ελλείψεις φοβίζουν τα στρατεύματα για το μέλλον του πολέμου

Ηράκλειο: Ανήλικος κατηγορείται για εκδικητική πορνογραφία σε βάρος 12χρονης

Βίντεο με το «χτύπημα» της ΕΛ.ΑΣ σε κύκλωμα που έκανε απάτες - Σχεδόν 3 εκατ. ευρώ ο «τζίρος» του - Πώς δρούσε

Αλβανία: Ελεύθερος ο πρώην πρόεδρος Σαλί Μπερίσα, εν αναμονή της δίκης του για διαφθορά