Το Κέντρο Αθλητικού Ρεπορτάζ και η καθηγήτρια κα Αριάδνη Γερασιμίδου, είχε την χαρά να φιλοξενήσει τον Ιαβέρη, κατά κόσμον Τάσο Μαρκουίζο, τον οδηγό - θρύλο αγώνων αυτοκινήτου στο πλαίσιο του μαθήματος του «Μηχανοκίνητου αθλητισμού», δύο μέρες μετά την Ευρωπαϊκή Ημέρα Οδικής Ασφάλειας που είναι στις 9 Μαΐου.
Εδώ και είκοσι περίπου χρόνια έχει αφιερώσει τη ζωή του στην πρώτη Σχολή Ασφαλούς Οδήγησης στην Ελλάδα, που θέλει να κάνει τους Έλληνες οδηγούς να αποκτήσουν συνείδηση και κατάλληλη συμπεριφορά όταν πιάνουν το τιμόνι.
«Έργο δύσκολο», όπως τόνισε ο ίδιος, σε μία χώρα που όλοι έχουν άγνοια κινδύνου όταν βγαίνουν στους δρόμους. Σωστός χείμαρρος παρουσίασε την ωμή πραγματικότητα. Αν κατάφερε να ταρακουνήσει; Αυτό φάνηκε στα πρόσωπα των σπουδαστών του ΚΑΡ μετά από μία δίωρη και άκρως ενδιαφέρουσα ομιλία.
Αντέχετε να διαβάσετε αλήθειες που μπορούν όμως να σας αλλάξουν μια για πάντα τρόπο σκέψης;
«Τα αυτοκίνητα είναι τα πιο αποτελεσματικά όπλα γιατί εμπεριέχουν το στοιχείο της αμέλειας»
Έχετε σκεφτεί πόσοι άνθρωποι καθημερινά χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία; Πάει ο νους σας για πόσα θύματα μιλάμε τα τελευταία 50 χρόνια στην Ελλάδα;
Ο Ιαβέρης κάνει λόγο για κανονικό πόλεμο. «Το σύστημα ξέρει ότι το αυτοκίνητο είναι το πιο αποτελεσματικό όπλο. Έχει ένα βασικό πλεονέκτημα σε σχέση με το καλάζνικοφ. Αν πυροβολήσεις με το καλάζνικοφ πας φυλακή γιατί έχεις κάνει φόνο. Με το αυτοκίνητο έχεις κάνει απόπειρα φόνου από αμέλεια. Ποια αμέλεια; Όταν περνάς με κόκκινο απλά εσκεμμένα αδιαφορείς αν περνάει κάποιος και τον στείλεις στον αγύριστο. Ποια αμέλεια; Να σας πω για να το δείτε συγκριτικά. Μέσα σε 100 χρόνια, 70.000 Ελληνόπουλα υπερασπιζόμενα την πατρίδα τους σε πολέμους με όπλα έχασαν τη ζωή τους στο πεδίο της μάχης. Με το αυτοκίνητο, μόνο τα τελευταία 50 χρόνια (όχι 100 χρόνια) σκοτώθηκαν 140.000 άνθρωποι, 350.000 έμειναν ανάπηροι, 150.000 ζωντανοί-νεκροί σε πολύ άσχημη κατάσταση και πάνω από 2.000.000 τραυματίες. Μιλάμε για κανονικό ξεπάστρεμα».
Όμως το κόστος είναι και οικονομικό: «Το κόστος από αυτά τα τροχαία αυτά τα 50 χρόνια είναι 600 δις ευρώ. Δηλαδή το 300% του ΑΕΠ που πάει για να καλύψει τις αλητείες αυτών που δεν σέβονται τη ζωή τους και τους άλλους».
Τα αυτοκίνητα όμως από μόνα τους είναι ακίνδυνα. «Για να γίνει επικίνδυνο πρέπει να μπει το βλήμα μέσα, που δεν είναι άλλος από τον οδηγό. Το πρόβλημα θα λυθεί όταν τα αυτοκίνητα αντικαταστήσουν πλήρως τον Έλληνα βλάκα οδηγό», λέει με αγανάκτηση.
«Άλλο το μυαλό και άλλο ο νους, δεν είναι γενετικώς ηλίθιοι αλλά ανόητοι» σχολίασε ο Ιαβέρης, σε επικριτικό ύφος.
Το πιο άσχημο είναι ότι το μεγαλύτερο ποσοστό τον νεκρών αφορά ηλικίες 15 ως 35 ετών: «Μιλάμε για γενοκτονία. Σκοτώνονται νέοι που βρίσκονται όχι μόνο στην πιο παραγωγική τους ηλικία. Εκτός από αυτό βρίσκονται και στην αναπαραγωγική ηλικία. Ποιος θα κάνει τα παιδιά; Οι 70χρονοι; Οι 60χρονοι; Άνθρωποι φεύγουν πριν κάνουν οικογένειες. Μιλάμε για μείωση πληθυσμού. Για γενοκτονία που δυστυχώς δεν την αντιμετωπίζει κανένας καραγκιόζης έτσι».
Στοιχεία που σοκάρουν αλλά δεν προβάλλονται
Μετά το χαμό του Παντελή Παντελίδη σε τροχαίο δυστύχημα πριν μερικούς μήνες, όλοι άρχισαν να ασχολούνται με περισσότερη θέρμη στα ΜΜΕ με θέματα οδικής ασφάλειας.
Δυστυχώς κανένας δεν συγκινήθηκε ουσιαστικά αν δει κανείς τα στοιχεία από τα τροχαία που σημειώθηκαν από 22 Απριλίου έως και 4 Μαΐου για την έξοδο του Πάσχα. 44 άνθρωποι σκοτώθηκαν, 45 χαροπαλεύουν και άλλοι 430 τραυματίσθηκαν ελαφρά.
Ο Ιαβέρης θεωρεί ότι τα εγκλήματα που συντελούνται καθημερινά στο δρόμο δεν προβάλλονται στα κανάλια. «Με τον τραγικό απολογισμό μετά το Πάσχα ασχολήθηκε κανείς; Σας το είπανε; Και πώς το είπανε; Με ένα αδιάφορο ύφος σαν πέμπτη είδηση όταν όλη μέρα μιλούσαν για τη Μαρία που χάθηκε στον Ασπρόπυργο και βρέθηκε μετά από μία μέρα. Που είναι η πραγματική πληροφόρηση της κοινωνικής γνώμης; Οι δημοσιογράφοι βγάζουν το σκασμό όταν θα έπρεπε να μιλάνε. Έχουμε πάθει ανοσία. Τα ατυχήματα που συμβαίνουν είναι σαν να πέφτει καθημερινά ένα μικρό αεροπλάνο με 20 άτομα. Αυτό δεν θα το έλεγαν στις ειδήσεις;».
Μάλιστα υπάρχει και απόκρυψη στοιχείων αφού όπως λέει το Υπουργείο Τάξης είπε πως πέρυσι τα θύματα ήταν 650 στην Ελλάδα ενώ μετρήσεις της Ευρώπης κάνουν λόγο για 1700. «Κρύβουμε 1000 το καταλαβαίνετε; Τα κρύβουν οι πολιτικοί , αυτοί οι οποίοι θα έπρεπε να νομοθετήσουν για όσα γίνονται στους δρόμους. Αλλά όταν είναι οι ίδιοι παράνομοι και με τη συνοδεία τους περνάνε 7 κόκκινα, πώς να νομοθετήσουν; Πως θα διδάξεις άνθρωπε μου τον κίνδυνο όταν εσύ τον απαξιώνεις;»
Τα στοιχεία μιλάνε από μόνα τους. Είμαστε η 1η χειρότερη χώρα στην Ευρώπη και 84η στον κόσμο όσον αφορά την οδηγική μας κουλτούρα. Τονίζει δε ότι ο πολιτισμός αντανακλάται στην οδική συμπεριφορά. Οι συνέπειες φτάνουν μέχρι τον τουρισμό. Όλες οι ταξιδιωτικές οδηγίες λένε στους τουρίστες να μην οδηγούν στην Ελλάδα!
Αυτά τα ήξερες;
•Κανείς δεν νιώθει το κίνδυνο για να φυλαχτεί από αυτόν. Όλοι πιστεύουν ότι θα συμβεί στον άλλον και όχι στους ίδιους. Όμως στο δρόμο δεν είμαστε μόνοι μας. Και δεν εξαρτώνται όλα από εμάς. Εξοργισμένος λέει πως παρακολουθώντας γνωστό τηλεπαιχνίδι σε ερώτηση για το ποιο επάγγελμα απαιτεί τη μικρότερη χρήση μυαλού το 80% της κοινής γνώμης απάντησε επαγγελματίας οδηγός και αμέσως μετά μοντέλο. «Για να κουνήσεις τους γοφούς στην πασαρέλα δεν χρειάζεται ιδιαίτερη εξυπνάδα. Δηλαδή έναν οδηγός σχολικού που πάει τα παιδιά σου σχολείο τον θεωρείς ηλίθιο και δεν σε νοιάζει; Και αυτή η κοινή γνώμη ψηφίζει και βγάζει κυβερνήσεις».
•Το 87% των ατυχημάτων γίνεται μέσα στις πόλεις. «Πρέπει πια να καταρριφθεί ο μύθος της υπερβολικής ταχύτητας. Ξέρετε πόσα χιλιόμετρα αρκούν για να σου κάνουν ανεπανόρθωτη ζημιά; Πέντε! Είναι τα 5 χιλιόμετρα του του Γιάνκοβιτς, του παλιού μπασκετμπολίστα του Πανιωνίου, που έπεσε τρέχοντας πάνω στη μπασκέτα, χτύπησε το κεφάλι του κι έμεινε παραπληγικός. Φανταστείτε τι μπορεί να κάνουν τα 50 χιλιόμετρα της πόλης. Είναι σαν να πέφτεις με τα μούτρα από τον τέταρτο» λέει ο Ιαβέρης.
•Πόσα παιδιά δεν έχουν κάτσει στην αγκαλιά της μαμάς τους στο μπροστινό κάθισμα; «Δεν υπάρχει πιο δολοφονική αγκαλιά από αυτή. Αν γίνει ένα ατύχημα με 50 χιλιόμετρα, η μητέρα θα λιώσει το παιδί και θα είναι σαν να πέφτουν πάνω του τρεισήμισι τόνοι! Επίσης η αγαπημένη θέση των παιδιών που είναι πίσω και όρθια ανάμεσα από τα μπροστινά καθίσματα. Δηλαδή οι γονείς μπροστά, δεμένοι με τις ζώνες θα γίνουν αυτόπτες μάρτυρες να εκτοξεύεται το παιδί τους από το μπροστινό τζάμι. Μπράβο!»
•Ζώνες ασφαλείας. Ποιος φοράει στα πίσω καθίσματα; Σχεδόν κανείς. Αν αυτοί που κάθονται πίσω σε ένα ατύχημα πέσουν στους μπροστινούς τα αποτελέσματα θα είναι ολέθρια. Δυστυχώς οι Έλληνες φοράνε ζώνη (όσοι το κάνουν) μόνο για να μην πονέσει η τσέπη και όχι για τη ζωής τους. Αν και η ζώνη δεν είναι μόνο για να σώζει ζωές. Θέλοντας να το κάνει πιο σαφές αναφέρει πως «ένας πιλότος αεροσκάφους γιατί φοράει ζώνη πολλαπλών σημείων; Για να σωθεί αν πέσει το αεροπλάνο σε ένα βουνό με 1000 χιλιόμετρα; Όχι. Το κάνει για άσκηση ελέγχου. Γιατί έτσι οδηγάει πιο γρήγορα και πιο σωστά. Έτσι και στο αυτοκίνητο. Πρέπει να νιώθεις κομμάτι του για να το ελέγχεις καλύτερα. Και το κράνος το φοράμε πρωτίστως για να μην πέσουμε από όλα αυτά που θα μπορούσαν να μας χτυπήσουν στο πρόσωπο όταν οδηγούμε μηχανή. Ο Ρόσι χωρίς το κράνος θα ήταν παγκόσμιος βλάκας, όχι παγκόσμιος πρωταθλητής! »
•Ακόμα και τα hands free δεν παρέχουν καμία ασφάλεια. «Σε πείραμα που έγινε, τα αντανακλαστικά 20χρονων παιδιών, έγιναν αντανακλαστικά 80χρονου όταν τα έβαλαν να εκτελέσουν τις ίδιες δραστηριότητες ενώ μιλούσαν στα hands free!»
«Δεν έχουμε ούτε αυτοεκτίμηση ούτε παιδεία»
Όλα ξεκινάνε από την έλλειψη παιδείας. «Τα παιδιά έχουν πρότυπα. Από μικρή ηλικία. Η παιδεία ξεκινάει και τελειώνει στο σπίτι. Ότι γράφει δυστυχώς δεν ξεγράφει όσον αφορά τα βιώματα. Όταν το παιδί βλέπει τον πατέρα να οδηγάει με το κινητό στο ένα χέρι, στο άλλο το κινητό και το τσιγάρο, αυτός δεν είναι πρότυπο, είναι για το τσίρκο. Όταν πας τα παιδιά σου από 11 χρονών σε αλάνες για να παίξουν οδηγώντας ένα αυτοκίνητο έτσι θα το βλέπουν πάντα. Ως παιχνίδι»
Δεν παραλείπει εδώ να προσθέσει και τα οφέλη του μηχανοκίνητου αθλητισμού, ο οποίος εκτός του ότι βελτιώνει τις συνθήκες οδικής ασφάλειας λόγω των συνεχών τεχνολογικών εξελίξεων, κάνει πάρα πολύ καλό και στα μικρά παιδιά. «Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός σε όλο τον κόσμο είναι το νούμερο δύο μετά τα ποδόσφαιρο. Επίσης δεν υπάρχει καλύτερο σχολείο για τα μικρά παιδάκια από τα Καρτ. Όταν ένα παιδί αγωνίζεται σε ειδικά διαμορφωμένες πίστες, δεν έχει μετά την ανάγκη να βγει στο δρόμο και να κάνει μαγκιές».
Τεράστιο πρόβλημα εντοπίζει ο Ιαβέρης και στην έλλειψη αυτοεκτίμησης που έχει ο καθένας όπως και η συνεχής απαξίωση στην ανθρώπινη ζωή. «Πρέπει ο καθένας που φεύγει από το σπίτι του να οδηγήσει να σκέφτεται τις αγκαλιές και τα αγαπημένα του πρόσωπα που τον λατρεύουν και τον περιμένουν ασφαλή πίσω. Γιατί να αφήσεις την οικογένειά σου χωρίς πατέρα; Τους γονείς σου χωρίς παιδί; Δεν υπάρχει κάτι πιο τραγικό από το να πηγαίνει ο γονιός πίσω από το φέρετρο του παιδιού του»
«Χειροπέδες και κοινωνική εργασία στους παραβάτες»
Πόσο θα συνεχιστούν όμως αυτά τα εγκλήματα; Λέει πως σκέφτονται να μειώσουν τα χρηματικά πρόστιμα και αμέσως εξοργίζεται. «Όταν περνάς με κόκκινο κάνεις απόπειρα δολοφονίας-αυτοκτονίας. Και θέλουν να μειώσουν αυτό το πρόστιμο από 700 ευρώ στο μισό. Και αν πληρώσεις σε 10 μέρες θα δώσεις 175 και αν πληρώσεις με κάρτα να έχεις κι άλλη έκπτωση. Με 100 ευρώ δηλαδή καθαρίζεις. Αν είναι δυνατόν να καταργούν έτσι το τελευταίο ανάχωμα που συγκρατεί τους οδηγούς που είναι το πορτοφόλι τους. Όταν παραβιάζεις κόκκινο σηματοδότη αυτό δεν είναι η αιτία, αλλά το σύμπτωμα. Η αιτία είναι ότι είσαι ηλίθιος. Το πρόβλημα θα αρχίσει να λύνεται όταν μπουν χειροπέδες σε αυτόν τον αλήτη που πέρασε το κόκκινο, σε αυτόν που ήπιε και έπιασε τιμόνι».
Επισημαίνει πως θέλουμε δρόμο και πολλά μέτρα για να δούμε πρόοδο. «Χρειάζονται σκληρά σποτάκια με σκηνές από ατυχήματα να παίζουν καθημερινά και όλη μέρα στην τηλεόραση για αφύπνιση. Χρειάζονται και σκληρές τιμωρίες. Να προσφέρουν κοινωνική εργασία οι παραβάτες. Να πηγαίνουν να σφουγγαρίζουν στα νοσοκομεία και να βλέπουν από τι γλίτωσαν. Το ξέρετε ότι στη Λετονία όποιος έχει παραβεί τον Κώδικα, αντί να μαζεύει πόντους στο δίπλωμα, γίνεται υποχρεωτικά δότης αίματος και δωρητής οργάνων; Σου λέει αφού εσύ θες να πεθάνεις, να ζήσει κάποιος που το αξίζει! Στο Μεξικό στους παραβάτες κόβουν το ρεύμα! Πάντως αυτή η κατάσταση του να κάνει καθένας ότι θέλει χωρίς να υπολογίζει τον διπλανό του πρέπει να σταματήσει»
Το τέλος της ομιλίας του Ιαβέρη βρήκε τα πρόσωπα των σπουδαστών του ΚΑΡ προβληματισμένα και λόγω ορισμένων αρκετά σκληρών βίντεο που προβλήθηκαν, μερικοί ίσως και να βούρκωσαν.
Μακάρι να μπορούσαν όλοι όσοι κρατάνε, ή θέλουν να κρατήσουν τιμόνι, να έχουν την τύχη να ακούσουν όλα όσα είπε ο Τάσος Μαρκουίζος και θα συνεχίσει να λέει, πιστός στον αγώνα του για την προώθηση της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς. Οι τραγωδίες στην άσφαλτο πρέπει κάποτε να μειωθούν στο ελάχιστο, αν όχι και να σταματήσουν δια παντός. Στο χέρι μας είναι...
Επιμέλεια: Βαλεντίνα Νικολακοπούλου ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube