Πρωταρχικός στόχος για την εξέλιξη της νέας Skoda Octavia ήταν να γίνει ίσως τo πιο ασφαλές αυτοκίνητο στην κατηγορία της.

Η νέα Octavia 3ης γενιάς διαθέτει μια ολοκληρωμένη σειρά από πρωτοποριακά συστήματα υποβοήθησης οδηγού που συναντώνται αποκλειστικά σε αυτοκίνητα μεγαλύτερων κατηγοριών: από το Εμπρόσθιο Σύστημα Προειδοποίησης Κινδύνου και το Σύστημα Αναγνώρισης Κόπωσης Οδηγού μέχρι το Σύστημα Προστασίας Επιβατών και το Σύστημα Αποφυγής Πολλαπλών Συγκρούσεων. Σε περίπτωση σύγκρουσης, ένα ολοκληρωμένο πακέτο παθητικής ασφάλειας εξασφαλίζει την μέγιστη δυνατή προστασία τόσο για τον οδηγό όσο και για τους επιβάτες. Το ολοκαίνουργιο, υψηλής ακαμψίας πλαίσιο, το μακρύ μεταξόνιο αλλά και η συμπαγής δομή του αμαξώματος συμβάλλουν στην δημιουργία μίας μοναδικής δυναμικής οδικής συμπεριφοράς του νέου μοντέλου της Skoda.

Σε σχέση με την προκάτοχό της και με τη συνδρομή της τεχνολογίας «Θερμής Διαμόρφωσης Ατσαλιού» οι μηχανικοί της τσεχικής μάρκας μέλος του ομίλου VW, κατάφεραν να αυξήσουν την ακαμψία του πλαισίου κατά 25% . Το εντυπωσιακό είναι ότι η αύξηση αυτή συντελέστηκε με παράλληλη μείωση του βάρους του αυτοκινήτου κατά 102 κιλά.

Η νέα Octavia εφοδιάζεται σε όλες τις εκδόσεις με 9 αερόσακους συμπεριλαμβανομένου και του αερόσακου γονάτου οδηγού.

Πρωτοποριακά συστήματα υποστήριξης για ακόμα μεγαλύτερη ασφάλεια

Η διάκριση των 5 αστέρων στο EuroNCAP δεν είναι κάτι νέο. Ούτε για την Octavia, ουτε για τη Skoda. Νέα είναι όμως τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού που συντελούν στην αυξημένη ενεργητική ασφάλεια που η Octavia 3ης γενιάς προσφέρει.

Η λίστα των συστημάτων ασφαλείας για τη νέα Octavia είναι μακροσκελής. Όλα τα συστήματα έχουν ως κοινό χαρακτηριστικό ότι η τεχνολογία που χρησιμοποιείται είναι ουσιαστική και όχι «ανούσια» για την πρόκληση εντυπωσιασμού, παρέχοντας με το τρόπο αυτό στον οδηγό την ασφάλεια που θα επιθυμούσε κατά την οδήγηση.

- Σύστημα Αποφυγής Πολλαπλών Συγκρούσεων – MultiCollisionBrakingSystem

Αυτόματη Ενεργοποίηση Φρένων μετά από πρόσκρουση με στόχο την αποφυγή επιπρόσθετων συγκρούσεων.

Ενεργοποιείται, όταν κατά την πρόσκρουση ενεργοποιείται τουλάχιστον ένας αερόσακος. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω του ESC(Electronic Stability Control), επιβραδύνει το αυτοκίνητο (0,6g) μέχρι να επιτευχθεί ταχύτητα 10 χλμ./ώρα. Ταυτόχρονα, το ESC επεμβαίνει ώστε να διορθώσει την οποιαδήποτε υπερστροφή. Τα φώτα φρένων ανάβουν αυτόματα, ενώ όταν ακινητοποιηθεί πλήρως το αυτοκίνητο αναβοσβήνουν αυτόματα και τα προειδοποιητικά φώτα στάσης (αλάρμ).

- Σύστημα Προπλήρωσης Κυκλώματος Φρένων – PrefillSystem

Προετοιμασία Κυκλώματος Πέδησηςγια άμεση ενεργοποίηση πριν από ενδεχόμενη πρόσκρουση

Ενεργοποιείται όταν ο οδηγός απότομα απελευθερώσειτοπεντάλ γκαζιού. Το σύστημα Prefill προετοιμάζει το κύκλωμα πέδησης (από την υδραυλική μονάδα ως και τα τακάκια φρένων) για ακαριαία ενεργοποίηση φρεναρίσματος. Ετσι, μέσω της ακαριαίας ενεργοποίησης φρεναρίσματος όταν ο οδηγός πατήσει το πεντάλ φρένου μειώνεται τόσο ο χρόνος αντίδρασης του οδηγού όσο και η απόσταση ακινητοποίησης του αυτοκινήτου.

- Σύστημα Αναγνώρισης Κόπωσης Οδηγού- Driver Activity Assistant

Μειώνει την πιθανότητα ατυχήματος που οφείλεται σε μειωμένη ικανότητα οδήγησης του οδηγού λόγω κόπωσης.

Ενεργοποιείται από τους αισθητήρες της ηλεκτρομηχανικής υποβοήθησης τιμονιού, μεταδίδοντας συνεχώς πληροφορίες για τη συχνότητα και το είδος των κινήσεων του οδηγού.

Τα στοιχεία αυτά συγκρίνονται με: α) το συνολικό οδηγικό στυλ του οδηγού στη βάση της προηγούμενης περιόδου
και β) τα αποθηκευμένα στοιχεία στην κεντρική μονάδα που στοιχειοθετούν μειωμένη ικανότητα/υπνηλία. Όταν στοιχειοθετείται μειωμένη ικανότητα οδήγησης/υπνηλία, τότε ο οδηγός ενημερώνεται από ηχητικό σήμα 5 δευτερολέπτων και στην οθόνη πολλαπλών λειτουργιών (MaxiDot) απεικονίζεται το μήνυμα «Takeabreak !» Το αποτέλεσμα είναι η μείωση πιθανότητας σύγκρουσης ή εκτροπής από το δρόμο.

- Σύστημα Ειδοποίησης Εκτροπής Λωρίδας – Lane Assistant

Διατηρεί αυτόματα την κίνηση του αυτοκινήτου εντός της λωρίδας κυκλοφορίας του.

Ενεργοποιείται όταν ο οδηγός δεν έχει ενεργοποιήσει το φως αλλαγής πορείας (φλας) και κινείται μεταχύτητα άνω των 65 χλμ./ώρα. Στην 1η φάση υπάρχει προειδοποίηση Εκτροπής Λωρίδας. Σε αυτή τη φάση το σύστημα επεμβαίνει στο τιμόνι και ενεργοποιεί ελαφρά κίνησή του αντίθετη με την πορεία εκτροπής λωρίδας. Η ένταση τηςαντίθετης κίνησης του τιμονιού καθώς και αυτή καθ’ εαυτή η λειτουργία του Lane Assistant ρυθμίζεται από το σύστημα MIB (multimedia) του αυτοκινήτου

Στη 2η φάση είναι η λειτουργία Διατήρησης Λωρίδας Κυκλοφορίας.
Στην περίπτωση που η λωρίδα κυκλοφορίας ορίζεται και από τις δύο πλευρές με γραμμές (είτε διακοπτόμενες είτε συνεχόμενες), το Σύστημα Ειδοποίησης Εκτροπής Λωρίδας αναλαμβάνει αυτόματα την κίνηση του αυτοκινήτου εντός των γραμμών εφόσον οοδηγός δεν έχει ενεργοποιήσει το φλας.

- Σύστημα Αναγνώρισης Οδικής Σήμανσης – Traffic Sign Recognition

Επαναλαμβάνει την ύπαρξη οδικής σήμανσης, απεικονίζοντάς την στην Οθόνη Πολλαπλών Λειτουργιών (MaxiDot).

Ενεργοποιείται μέσω της Κάμερας Πολλαπλών Λειτουργιών και αναγνωρίζονται οι οδικές σημάνσεις: Όρια ταχύτητας, απαγόρευση προσπέρασης, λήξη προηγούμενων σημάτων.

Η κάμερα πολλαπλών λειτουργιών σαρώνει το χώρο 50 μέτρων μπροστά από το αυτοκίνητο με ταχύτητα 30 καρέ το δευτερόλεπτο και στην περίπτωση ύπαρξης οδικής σήμανσης η εικόνα συγκρίνεται με τα προαποθηκευμένα σήματα της βάσης δεδομένων. Σε περίπτωση ταύτισης, το σήμα απεικονίζεται στην κεντρική οθόνη Πολλαπλών Λειτουργιών (MaxiDot) και στο συστημα δορυφορικής πλοηγησης (navigation), εφόσον το αυτοκίνητο έχει εξοπλισθεί με αυτό.

- Σύστημα Προστασίας Επιβατών – Crew Protect Assistant

Προετοιμάζει το χώρο του οδηγού και του συνοδηγού για πιθανή σύγκρουση.

Ενεργοποιείται από την αξιολόγηση των δεδομένων που η κεντρική μονάδα ελέγχου λαμβάνει από τους διάφορους αισθητήρες και συγκρίνοντάς τα με προκαθορισμένες τιμές και το στυλ οδήγησης τουοδηγού.

Λειτουργεί όταν η κεντρική μονάδα αναγνωρίσει: φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, πλευρική επιτάχυνση αντίστροφη από τη γωνία του τιμονιού, μεγάλη ταχύτητα απελευθέρωσης πεντάλ γκαζιού. Τότε: τεντώνει τις ζώνες ασφαλείας, κλείνει τα ηλεκτρικά παράθυρα αφήνοντας περιθώριο 5,5 εκ. και κλείνει τελείως την ηλιοροφή, εφόσον αυτή είναι ανοικτή.

- Σύστημα Προειδοποίησης Κινδύνου Σύγκρουσης – Front Assistant

Προειδοποιεί για κίνδυνο σύγκρουσης. Είτε επιβραδύνει σημαντικά το αυτοκίνητο για μείωση των συνεπειών από την σύγκρουση (ταχύτητα αυτοκινήτου > 30 χλμ./ώρα), είτε ακινητοποιεί πλήρως το αυτοκίνητο (ταχύτητα αυτοκινήτου < 30 χλμ./ώρα).

Ενεργοποιείται μέσω ενός αισθητήρα που βρίσκεται στο κάτω μέρος του μπροστινού προφυλακτήρα, πίσω από τις γρίλιες εισαγωγής αέρα, όταν ο αισθητήρας ελέγχει το χώρο μπροστά από το αυτοκίνητο και με τη χρήση προκαθορισμένων αλγορίθμων αναγνωρίζει αντικείμενα ή αυτοκίνητα που αποτελούν πιθανούς κινδύνους. Στην περίπτωση αυτή και ανάλογα με την ταχύτητα κίνησης του αυτοκινήτου προβαίνει στην προειδοποίηση του οδηγού με ηχητικό και οπτικό σήμα στην οθόνη MaxiDot. Μετά ξεκινά μερικό αυτόματο φρενάρισμα, ύστερα άμεσο φρενάρισμα με μεγάλη ισχύ κ.α.

- Σύστημα «’Εξυπνης» Υποβοήθησης Φώτων – IntelligentLightAssist

Σύστημα Αυτόματης Απενεργοποίησης / Ενεργοποίησης Υψηλής Σκάλας Φώτων.

Ενεργοποιείται κατά την νυκτερινή οδήγηση τοποθετείτε τονδιακόπτη φώτων στην θέση AUTO και επιλέγετε την υψηλή σκάλα φώτων, όταν η υψηλή σκάλα φώτων παραμένει ενεργοποιημένη για ασφαλέστερη και πιο άνετη οδήγηση. Απλά απενεργοποιείται αυτόμστα όταν: αναγνωρισθεί ένα αντίθετα διερχόμενο όχημα ή μοτοσικλέτα, αναγνωρισθεί ένα προπορευόμενο όχημα ή μοτοσικλέτα, αναγνωρισθεί επαρκώς φωτιζόμενος χώρος, η ταχύτητα αυτοκινήτου μειωθεί κάτω από τα 30 χλμ./ώρα ή αναγνωρισθεί ομίχλη.

Το αποτέλεσμα είναι ασφαλής και άνετη οδήγηση κατά τη διάρκεια της νύχτας σε μη αστικές περιοχές και αυτοκινητοδρόμους, χωρίς να χρειάζεται ο οδηγός να επέμβει χειροκινητά στην αλλαγη σκάλας φώτων.

Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube