Λίγες ημέρες μετά την επίσκεψη στον αυτοκινητόδρομο της Ολυμπίας Οδού (Ελευσίνα - Πάτρα - Πύργος), παρουσία του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης και ο αναπληρωτής υπουργός Σταύρος Καλογιάννης επισκέφθηκαν χθες (14 Μαϊου) έργα που εκτελούνται στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (Μαλιακός – Κλειδί Ημαθίας), ο οποίος υλοποιείται με σύμβαση παραχώρησης. Η σύμβαση περιλαμβάνει την κατασκευή των νέων τμημάτων αυτοκινητοδρόμου Ευαγγελισμός – Ραψάνη και Πλαταμώνας – Σκοτίνα.
Με την κατασκευή του νέου τμήματος Ευαγγελισμός – Ραψάνη, μήκους 11 χλμ. παρακάμπτεται η κοιλάδα των Τεμπών μέσω των διπλών σηράγγων Τ1 (μήκους 2000 μ.) και Τ2 (μήκους 6.000 μέτρων, η μεγαλύτερη των Βαλκανίων).
Σε ερώτηση για το αν το σχέδιο κατασκευής που περιλαμβάνει ημικόμβο στην κοιλάδα των Τεμπών και όχι κόμβο, ενδέχεται να αποκόψει τουριστικά την κοιλάδα, ο Σταύρος Καλογιάννης απάντησε ότι υπάρχει συζήτηση με την τοπική αυτοδιοίκηση και με την εταιρεία κατασκευής για την καλύτερη λύση.
Εξάλλου, με την κατασκευή του νέου τμήματος Πλαταμώνας – Σκοτίνα, μήκους 14 χλμ., παρακάμπτονται οι επικίνδυνες στροφές στην περιοχή του Παντελεήμονα Πιερίας μέσω των σηράγγων Τ3, μήκους 2.700 μ.
Μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί στο σύνολό τους οι εργασίες πολιτικού μηχανικού στις σήραγγες Τ1 και Τ2 και κατασκευάζονται (ήδη έχει ολοκληρωθεί το 50%) οι εργασίες ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων στις σήραγγες αυτές.
Επίσης, οι εργασίες πολιτικού μηχανικού στις σήραγγες Τ3 είναι κατά 75% ολοκληρωμένες. Απομένει προς διάνοιξη τμήμα μήκους 350 μέτρων περίπου.
Μετά την υπογραφή στις 12-4-2013, της συμφωνίας μεταξύ του Δημοσίου και Παραχωρησιούχου / Κατασκευαστή και σε συνδυασμό με την αποπληρωμή, στο τέλος του 2012, εκτελεσμένων εργασιών κατασκευής της λωρίδας έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ) στις σήραγγες, έχει επέλθει πλήρης επανεκκίνηση των κατασκευαστικών δραστηριοτήτων σε όλα τα μέτωπα του έργου.
Βέβαια, σε ομαλή ροή όλα τα εργοτάξια θα μπούν σε λίγες εβδομάδες.
Συγκεκριμένα εκτελούνται :
- Εργασίες οδοποιίας στο τμήμα μεταξύ των σηράγγων Τ1 και Τ2 μήκους 1 χλμ.
- Εργασίες κατασκευής κτιρίου Ελέγχου της σήραγγας Τ2
- Κατασκευή κτιρίων εξαερισμού της σήραγγας Τ2 (βόρειο και νότιο).
- Εργασίες κατασκευής οδικού τμήματος εκατέρωθεν της νέας γέφυρας του ποταμού Πηνειού, μήκους 220 μέτρων.
- Εργασίες κατασκευής οδικών τμημάτων εκατέρωθεν της γέφυρας Β460 του ΟΣΕ.
- Χωματουργικές εργασίες στην περιοχή του Ανισόπεδου Κόμβο Ραψάνης.
- Εργασίες διάνοιξης και τελικών επενδύσεων στα νότια μέτωπα της σήραγγας Παντελεήμονα. Στα βόρεια μέτωπα της σήραγγας αυτής γίνονται προπαρασκευαστικές εργασίες για την ολοκλήρωση της υπόγειας διάνοιξης σε 350 μέτρων.
- Εργασίες κατασκευής της γέφυρας Β560 και οδοποιίας στο τμήμα βορείως των σηράγγων Παντελεήμονα στην περιοχή Σκοτίνας.
Ήδη έχει ολοκληρωθεί περίπου το 72% του φυσικού αντικειμένου του έργου.
Με βάση το εγκεκριμένο πλέον χρονοδιάγραμμα, η ολοκλήρωση των νέων τμημάτων του αυτοκινητοδρόμου Ευαγγελισμός – Ραψάνη και Πλαταμώνας – Σκοτίνα προβλέπεται στο τέλος Μαίου του 2015.
Μετά την παράδοση των προαναφερόμενων νέων τμημάτων του αυτοκινητοδρόμου και σε συνδυασμό με την επανέναρξη των εργασιών κατασκευής της Παράκαμψης Στυλίδας (το περασμένο φθινόπωρο) και του Ανισόπεδου Κόμβου Ροδίτσας στην περιοχή Λαμίας, ολοκληρώνεται ο αυτοκινητόδρομος Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Αυτό σημαίνει ότι αφνεός μειώνεται χρονικά και χιλιομετρικά η απόσταση, αλλά το κυριότερο αναβαθμίζεται η ασφάλεια και αποκλείεται το αιματοβαμμένο τμήμα των Τεμπών από την ταχεία κυκλοφορία.
Οσον αφορά σε ερώτηση για το αν θα μειωθούν τα αντίτιμα των διοδίων, ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης τόνισε ότι "θα γίνει ακριβώς αυτό το οποίο προβλέπουν οι συμβάσεις που έγιναν δεκτές από τη Βουλή ήδη πριν από πέντε χρόνια" και επίσης ότι "καμία αναπροσαρμογή προς τα πάνω δεν πρόκειται να γίνει."
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής